898 läst ·
6 svar
898 läst
6 svar
Hur ska jag göra?
Vi har en vedpanna,2 st värmvattenberedare (300 och 500 liters) och en liten elpanna på 90 liter.
Nu velar jag mellan 2 alternativ, det finns kanske fler?
Koppla ihop alla 4 och låta elpannan känna av utomhustempen eller
ta bort elpannan och sätta in termostat på varje element med en kännare/givare så varje element känner själv av.
Nu har vi 2 rum med gölvvärme och resterande rum med 7 radiaterer. Planeringen är att det ska minskas med 2-3 radiatorer i framtiden (några månader).
Vilket blir bäst?????
Micke
Nu velar jag mellan 2 alternativ, det finns kanske fler?
Koppla ihop alla 4 och låta elpannan känna av utomhustempen eller
ta bort elpannan och sätta in termostat på varje element med en kännare/givare så varje element känner själv av.
Nu har vi 2 rum med gölvvärme och resterande rum med 7 radiaterer. Planeringen är att det ska minskas med 2-3 radiatorer i framtiden (några månader).
Vilket blir bäst?????
Micke
Varför vill du ta bort radiatorer? Det gör ju bara att övriga radiatorer får gå mer för att ersätta de du har tagit bort.
Har beredare ( som ska kopplas till en vedpanna.) Och där finns en elpanna på 90 liter som jag funderar på att koppla in för den styr tempen via en utegivare. Eller att inte koppla in elpannan och låta termostater med givare styra i varje rum istället. Det är min fråga. En rörmokare sa att dessa termostater med givare är inget att ha. Så nu står man i detta vanliga vägskäl igen. Yrkesfolk säger en sak och man själv (Amatörernas amatör) vill använda det.
Angående 2-3 radiatorer (man tänker på helheten men skriver ner halva mängden) vi ska ersätta dem med golvvärma.
Angående 2-3 radiatorer (man tänker på helheten men skriver ner halva mängden) vi ska ersätta dem med golvvärma.
Vad ska du med Elpannan till?
Dina beredare du pratar om, är det ackumulatortankar till din vedpanna? Isf finns det säkert en elpatron i någon av dom, sen har du nog en shuntstyrning som reglerar temperaturen ut till radiatorerna, så något annat än "vanliga" radiatortermostater är ju onödigt.. Skaffa en bra shuntstyrning till din shunt istället..
Dina beredare du pratar om, är det ackumulatortankar till din vedpanna? Isf finns det säkert en elpatron i någon av dom, sen har du nog en shuntstyrning som reglerar temperaturen ut till radiatorerna, så något annat än "vanliga" radiatortermostater är ju onödigt.. Skaffa en bra shuntstyrning till din shunt istället..
Det är es-nibe varmvattenberedare på 500 liter med elpatron. Tanken var att använda elpatronerna som en shunt och ha en finjustering vid radiatorerna med hjälp av givarna.
Paketet är inte ihopbyggt än och den gamle shunten är sönder.
Tanken med elpannan var att använda utegivaren som ett styrdon för innetempen.Eller så ska elpatronen och radiatortermostaten styra det. Med dem sakerna som finns i källaren och med min kunskap inom detta område så
har jag dessa två varianter att välja mellan.
Paketet är inte ihopbyggt än och den gamle shunten är sönder.
Tanken med elpannan var att använda utegivaren som ett styrdon för innetempen.Eller så ska elpatronen och radiatortermostaten styra det. Med dem sakerna som finns i källaren och med min kunskap inom detta område så
har jag dessa två varianter att välja mellan.
Klicka här för att svara