Skulle någon kunna förklara skillnaden mellan de olika materialen som finns för braskaminer i fråga om värmelagringskapacitet:

* Gjutjärn (Tex Jötul 373)
* Plåt
* Annat som de görs av?

Är det i princip samma sak, de värms upp snabbt och svalnar snabbt?

Nää inte samma sak l
Gjutjärn har jag läst mycket reklam om .

Tex som nedan
Alla våra braskaminer tillverkas i gjutjärn.
Sotare, rörinstallörer och hela VVS- branschen är överens om de överlägsna egenskapera hos en braskamin i gjutjärn. Detta tack vare gjutjärnets höga vridstyvhet och beständighet mot korrision (rost).

Som jämförelse kan nämnas att ingen skulle komma på idén att tillverka en bilmotor av vanlig ihopsvetsad plåt.

Hämtat texten här
http://linderborg.se/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Gjutjärn ska ha god värmelagring med d^_^b

Redigerat:
Alltså är jötul 373 avgjort bättre än ex contura 5,6,700-serien?

Det kan jag inte svara på .
Här har du en förbannat bra kamin i gjutjärn som du kan kombinera med
täljsten d^_^b
http://www.scanspis.se/Scan/products/ProductArticle.aspx?id=56324&epslanguage=sv&mode=PrintMode

Stora vedträn klarar den med d^_^b
Hade tidigare den mindre mellanvarianten av denna Andersen 8,2 förbannat bra kamin d^_^b
Mycket ren förbränning !

Idag eldar jag i en Handöl carlgustaf murspis .

Denna ska bytas ut mot en vattenmantlad kamin i gjutjärn .
en Olymberyl Aidan HFB 443 som jag köppt och ska montera i vår sommar d^_^b

lite off topic, men vad är en vattenmantlad kamin (ägnade 2 min åt att googla men blev inte klokare).

Redigerat:
Nu gällde ju frågan hur stor skillnaden var i fråga om värmelagringskapacitet. Där är plåt och gjutjärn praktiskt taget lika dåliga. Annars håller jag med om att gjutjärn är att föredra. Lätta kaminer är bra till uppvärmning, men dåliga till varmhållning. Skall den kunna lagra nämnvärt med värme måste den vara tung. En täljstenskamin som väger ett par hundra kg lagrar en del värme och är ur den aspekten märkbart bättre än plåt eller gjutjärn. För att kunna lagra stora mängder värme krävs att den väger något ton eller så.

Erik

Avemo skrev:
Nu gällde ju frågan hur stor skillnaden var i fråga om värmelagringskapacitet. Där är plåt och gjutjärn praktiskt taget lika dåliga. Annars håller jag med om att gjutjärn är att föredra. Lätta kaminer är bra till uppvärmning, men dåliga till varmhållning. Skall den kunna lagra nämnvärt med värme måste den vara tung. En täljstenskamin som väger ett par hundra kg lagrar en del värme och är ur den aspekten märkbart bättre än plåt eller gjutjärn. För att kunna lagra stora mängder värme krävs att den väger något ton eller så.

Erik
Ok tack igen för svar! Det är inte aktuellt att installera en kamin som väger något ton. Dock finns det ju täljstensplattor som tillval till plåt/gjutjärnskaminerna. Men det kanske är som att sätta en fartvinge på vår Skoda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.