Ja, en hederlig en ska det vara :).
Föra huset hade vattenburen elvärme men elräkningar var som lägst under vintern ( eldades varje kväll ). Dyrast var det när dagar var fortfarande kyliga men ändå för varmt att elda. Då skulle en L/V pump passa bra.
Vi klarade oss med 12000kWh/år + ca 2 tusen för ved i en 130m2 80-tals trähus. Det var för lätt att stoppa in för mycket i brasan så oftast var det för varmt i hela huset. Vi klarade oss genom 2 dygn strömavbrott utan problem - gick att koka kaffe och korv på den.
Det var en gammal hederlig 1,3m hög, tung gjutjärnskamin med rundgång på rökgaser, konstruerad av Lange&CO DK för att värma. Har aldrig förr upplevt att så lite ved kunde ge så mycket värme som den kaminen kunde trolla fram :). Saknar den när jag tittar på Energikasetens insats som vi har idag.
gaia

Redigerat av moderator:
Så, det kommer förhoppningsvis att jämna ut sig i sommar med andra ord.
Apropå källare, upptäckte jag att dörren mellan källaren och garaget, ett kallt sådant, är en vanlig innedörr. Strålade kyla 30 cm från den... Eftersom jag inte har möjlighet att byta den nu, häftade jag fast ett täcke framför och nu känns det bättre. Har inte kunnat mäta tempen än, då fumliga jag, tappat alla termometrar i golvet...:-( men, en ny ska inhandlas, när jag kommer ihåg det...

Va i fredags och kollade på kaminer. Vattenmantlade kostar ca 60000:- + skorsten och installation. Räknade på att vi har uppvärmning på 3000:- i månaden och nu ca 4000:-. Det är en sänkning på 1000:- och man eldar kanske 4-6 månader på ett år, tar lång tid att betala den...
Nej, ska det bli kamin, blir det en vanlig, begagnad för några tusenlappar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.