M
Magnus_Andersson: Osäker på rätt rubrik, så jag tipsar om min tråd här också (får man göra så?): http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/163336-vp-pa-elpanna-temporaert-till-sommaren.html
0 svar · 941 läst
B
Bambi: Hej, Jag har fjärrvärme med vattenburen golvvärme men valde som tillval till elburen golvvärme ovanpå den vattenburna golvvärmen med argumentet att kunna ha varmt på badrumsgolvet på sommaren när värmen är avstängd. Men har i stort sätt aldrig använt den då vårat hus blir väldigt varmt på sommaren så det blir i stället skönt att gå in och ställa sig på det svala golvet.
3 svar · 1,5k läst
J
Josth: Jag har två parallella ettrörsslingor (från fördelningspunkten med justeringsskruvarna intill pannan) till övervåningen med 3-4 radiatorer på resp slinga. Drygt 10 år gammalt hus med 73kvm boa på övervåningen med nästan samma planlösning. Bra med två separata slingor av flera skäl.
1 svar · 910 läst
CHEMAS
CHEMAS: Har du egen ved? Annars skulle ju *vattenvärmepump sitta fint och lär ju inte skilja så mycket i pris om du nu ska bygga en vedanläggning, pannrum, kulvert, blablabla.
13 svar · 2,2k läst
L
LaT: Om det finns termostater som passar så kostar de typ 150:-/st och kan bytas själv, annars så måste hela ventilen bytas och då måste systemet tappas. Ventil & termostat kostar typ 300-350/st plus jobb kanske 4h med nedtappning, byte, påfyllning och luftning. Om du byter ventiler så se till att de nya är injusteringsbara så att du kan justera flödena på en gång.
5 svar · 824 läst
J
Josth: Det blir torrt inomhus på vintern eftersom man värmer upp uteluften då. Är det väldigt kallt ute sjunker också RF% en del men det är sällan så i Blekinge. Störst risk med kallvindar på vintern eftersom fukt då samlas där. När sedan solen börjar tillföra lite värme genom taket kan det mögla.
5 svar · 2,2k läst
A
Alva10: Typ minst 20 år kanske? kompressorn lär väll ryka före resten av pumpen. Nu har ja ställt om pumpen så att han har 7 starter per dag, när jag köpte huset låg den på ca 40 starter :(
3 svar · 7,4k läst
svantea
svantea: Och idag var det dags för provtryckning... Den blev godkänd! Allt klart!!! Så det blev premiäreldning hela kvällen. Slutsats: Det tar bra mycket längre tid (som vanligt) att göra saker själv som man inte är van vid. Men man blir ju grymt nöjd när det går vägen. Kostnad: Grundoffert: 23000 ex besiktning, utställningsex.Lotus H570 Landade på: 14000 för ALLT, inkl. besiktning,
9 svar · 29,6k läst
Grillen
Grillen: Efter bytet till helt ny termostat så fungerar det nu som det ska göra :) Iaf för stunden. Tack för tipsen.
21 svar · 103,0k läst
·
E
exerg: när skulle det förbudet ha kommit på Ariterm "Drag"?
4 svar · 9,6k läst
G
Greger2: Jag hade en gammal ERYL dubbelpanna från 1964 innan jag köpte en ny vedpanna. Jag skulle inte rekommendera att elda med ved i den. Däremot fungerade den bra ihop med en pelletsbrännare. Jag köpte en beg. EP-brännare (den med integrerat förråd), bara att skjuta brännaren mot oljeeldningsluckan och köra.
7 svar · 9,2k läst
S
sotare: [citat] 1 90g är inte bättre än 2 st 45 men du har nog säkert tätt i tilluften i pannrummet eller för kort skorsten
6 svar · 2,0k läst
L
Lanesund: Frånluftsvärmepump IVT 490 ingick i leveransen av vårt nya fritidshus från Västkuststugan. Innan signering av avtal kontrollerade jag om möjlighet fanns att sänka värmen när huset är obebott (s.k semesterfunktion), jag fann även instruktion från IVT på nätet ”GSM-modul (Artikel nr: 95190066 Version 2.3). Med dessa besked kände jag mig trygg med valet av Frånluftsvärmepump (som
0 svar · 2,6k läst
U
UppGiven: Komfort, i livet och inte under byggnationen. Satsa på det. Lägg värmegolv överallt, när du ändå håller på. Om.... di inte skall byta fönster snart, tillägsisolera dem med "extra innerglas" (finns nånstans, grundell?). Annars kan du dra upp lite värme på väggen under fönstren, för att undvika kallras just där. Sommar, och golvvärme på dass.... Jajamen, men lägg in el
8 svar · 1,6k läst
A
Alva10: fördelaren och pushern jag behöver går på ca 8500 på rinkabyrör sen tillkommer arbete, så för mig som är pappaledig är de rätt mycket pengar. Kommer att lägga in golvvärme på hela huvudplan till sommaren och behöver då ha en fördelare som har 6 st slingor.
8 svar · 4,6k läst
S
shadowfire: [citat] Tackar för tipset! d^_^b
3 svar · 2,1k läst
P
Pappaharding: Nog startar pannan alltid! Det har varit under 0,8 bar många gånger. Men den har startat ändå! Pannan är en Veissmann Pendola ifall det säger er något!
16 svar · 6,4k läst
·
J
Josth: Rekommenderar www.varmepumpsforum.com Installationer Solfångare etc
4 svar · 1,4k läst
Krilleman
Krilleman: Enklast vore ju att flytta pumparna efter varje shunt... En som driver radiatorkretsen, som är mycket varmare, och då driver ytterligare en pump golvvärmen som shuntar ner vattnet ytterligare... Som du ritat får ju golvvärmen ingen cirkulation alls, vattnen tar alltid den lättaste vägen, därav behovet med injustering, slangen har mer motstånd än radiatorerna...
4 svar · 926 läst
·
N
norrbottenstorpet: Jag har en Kronspisen i "Salen" i huvudbyggnaden och en EcoHeat 10,5 kW i ett uthus, inkopplad via kulvert. Kronspisen har en "vattenslinga" inbyggd och var tidigare direktkopplad på 4 vattenradiatorer. Värmeutbytet går inte att jämföra med en dedikerad vattenmantlad kamin, men Kronspisen är ju snarare en kakelugn (utan kakel=murspis) än en vattenmantlad kamin och lagrar större delen av
12 svar · 6,8k läst
C
CarMan: Det ska alltid vara en tempratur skillnad mellan in/ut, oavsett uppvärmnings typ. Om du har en utomhus givare så ska den reglera så pannan inte behöver göra varmare vatten än nödvändigt, vilket är ekonomiskt. Därför ska du har "högt" flöde i radiatorerna (säg en diff på 4 grader över den radiator som måste ha minsta diffen för att hålla rätt tempratur i rumet) sen justerar du
5 svar · 1,4k läst
P
Pappaharding: Hejsan. Har ett hus från 1960 på 101 m2. Med källaren så kan man väl räkna in 80m2 till, men där har vi bara värme runt 13grader så att inte det ska frysa i vattenledningarna. Vi har bara bott i huset i lite mer än en månad och har fått vår första gasräkning. Den låg på 3600kr inklusive alla avgifter, skatter. Nu blir jag bara så fundersam över hur det kan vara så här dyrt.
0 svar · 1,5k läst
P
Anonymiserad 109102: Hej. Finns det någon som känner till en vedpanna som heter Buderus Juno SF 211 UBG? Har lite problem med den vedpannan. Mvh Mikael
0 svar · 1,1k läst
A
anra: Kan meddela att vi löste problemet med en Belimo spjällmotor som vi kan fjärrstyra och övervaka från köket.
1 svar · 1,4k läst
C
CarMan: Kolla alla inställningar innan du köper o instalerar nått dyrt du inte behöver, som bara försämrar cop i slutändan. vad är billigast? sätta på vatten kockaren med rätt mängd vatten när du behöver vattnet? eller ha vatten kockaren full med vaten o starta den lite då o så, trots att du inte behöver vatten på nån timme? = du ka helst undvika akumulatortank om det går!
16 svar · 6,5k läst
1
1036: kontrolera så att överförbräningsspjälet stänger,lika så spjälet på fläckten öppnar lätt
6 svar · 3,8k läst
F
Frågetecknet: Har pratat med romoheat.Fick ett kostnadsförslag på 30-35 000 kr. Då skulle allt ingå. Acc-tanken skulle vara på 1000 l, räcker detta? Det fanns en källaringång men han sa att de kunde bli tajt så troligtvist blir det att fixa en tillfällig ingång till källaren. Kanske göra ett inkast så man enkelt kan slänga ner veden där.
29 svar · 3,5k läst
E
effo: Har nu kört golvvärmesystemet ett tag och har noterat vissa egenheter enligt följande: 1. Har termostatvredet i botten (lägsta möjliga) och framledningstempen håller sig då på 33-35 gr. Det går alltså ej att få ner framledningstempen mer. Detta ger en rumstemp på ca 21-23 gr vilket är helt ok, men finns alltså inga marginaler om man skulle vilja sänka. 2. Om det av ngn anledning
6 svar · 996 läst
·
MathiasS
MathiasS: Så här såg min nödlagade beredare ut. Det höll iaf så länge att jag hann koppla in bergvärmen: [bild]
5 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.