Jag är hyfsat ny husägare (4 månader) och försöker få koll på hur värmesystemet i huset fungerar. Huset har vattenburen värme och värmekällan är en oljepanna med pelletsbrännare på.
Systemet har shuntautomatik, men jag tror inte att den fungerar, och det är kring detta jag har min fråga. På systemet sitter en shunt som ser ut ungefär som på bilden nedan (dock lite mindre high tech). Som jag har förstått det är automatiken på när det stora vredet vrids längst åt vänster och "poppar ut". Trycker man in vredet kan man köra manuell shunt och själv ställa in temp på vattnet som går ut till radiatorerna.
Men när shuntautomatiken är igång blir radiatorerna tokvarma. Vi har både utegivare och innegivare. Innegivaren är en väldigt enkel plasthistoria från Landis+Gyr, på vilken man kan ställa in temp med ett par grader plus/minus samt om det är dag eller natt. Jag funderar dock på om denna fungerar. Jag har kollat kablarna som går från pannan till givarna och det verkar inte som att det går någon ström i dessa. Åtminstone får jag inga utslag när jag kollar kablarna med en volstick (vet inte om namnet stämmer, kan som ni säkert förstår inte speciellt mycket om sånt här).
Så min fråga är därmed, borde det inte gå ström till givarna? Om så här fallet, bör det väl vara här jag ska börja gräva för att försöka ta reda på vad som är fel med systemet, om något är fel vill säga.
Systemet har shuntautomatik, men jag tror inte att den fungerar, och det är kring detta jag har min fråga. På systemet sitter en shunt som ser ut ungefär som på bilden nedan (dock lite mindre high tech). Som jag har förstått det är automatiken på när det stora vredet vrids längst åt vänster och "poppar ut". Trycker man in vredet kan man köra manuell shunt och själv ställa in temp på vattnet som går ut till radiatorerna.
Men när shuntautomatiken är igång blir radiatorerna tokvarma. Vi har både utegivare och innegivare. Innegivaren är en väldigt enkel plasthistoria från Landis+Gyr, på vilken man kan ställa in temp med ett par grader plus/minus samt om det är dag eller natt. Jag funderar dock på om denna fungerar. Jag har kollat kablarna som går från pannan till givarna och det verkar inte som att det går någon ström i dessa. Åtminstone får jag inga utslag när jag kollar kablarna med en volstick (vet inte om namnet stämmer, kan som ni säkert förstår inte speciellt mycket om sånt här).
Så min fråga är därmed, borde det inte gå ström till givarna? Om så här fallet, bör det väl vara här jag ska börja gräva för att försöka ta reda på vad som är fel med systemet, om något är fel vill säga.
Vet inte hur din givare fungerar men min skickar bara en signal när den ska ändra temperaturen så skulle jag mäta under drift skulle jag inte få något utslag på en multimeter.
Har du kollat om det kanske är svaga batterier i innegivaren om det finns några i den?
Har du kollat om det kanske är svaga batterier i innegivaren om det finns några i den?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hur står din regulator inställd? Hur står värmekurvan och står den inställd för automatik och inte i "handläge"?
Om alla inställningar är ok, och ventilmotorn fungerar så kan det vara någon av antingen rum, ute eller framledningsgivare som är kass.
Om du misstänker innegivaren, så prova att koppla ifrån den och se vad som händer.
Om alla inställningar är ok, och ventilmotorn fungerar så kan det vara någon av antingen rum, ute eller framledningsgivare som är kass.
Om du misstänker innegivaren, så prova att koppla ifrån den och se vad som händer.
@Bezt: Ok, trodde att det låg ström på konstant, men det verkar det alltså inte göra. Det sitter inga batterier i innegivaren.
@lordi: Tack för tipsen. En hantverkare som var här i annat ärende sa till mig i förbifarten att shunten står på automatikläge när vredet är intryckt, och i handläge i övrigt. Har fortfarande inte lyckats bli klok på var jag kan kontrollera det där med värmekurva. På själva shunten har jag bara en ratt, och på innegivaren likaså. Prylarna är verkligen inte nya om man säger så. Däremot har jag på pannan en digital display som jag tror omfattar automatisk shunt också (Pannan är en CTC 1100 Miljö från första halvan av 90-talet och i manualen står det något om automatisk shunt). Men jag har aldrig förstått hur den förhåller sig till den externa shunten.
@lordi: Tack för tipsen. En hantverkare som var här i annat ärende sa till mig i förbifarten att shunten står på automatikläge när vredet är intryckt, och i handläge i övrigt. Har fortfarande inte lyckats bli klok på var jag kan kontrollera det där med värmekurva. På själva shunten har jag bara en ratt, och på innegivaren likaså. Prylarna är verkligen inte nya om man säger så. Däremot har jag på pannan en digital display som jag tror omfattar automatisk shunt också (Pannan är en CTC 1100 Miljö från första halvan av 90-talet och i manualen står det något om automatisk shunt). Men jag har aldrig förstått hur den förhåller sig till den externa shunten.
Hobbysnickare
· Gotland
· 8 inlägg
Är de inte så att de är (PT) Ohm givare de har jag både inne och ute, ex 1000 ohm vid 0 grader och sedan ändras ohmtalet med 3,9 ohm per grad, finns även givare baserade på 100ohm, prova att koppla ur dom och mät,kolla också om du har 24v eller 230 system
Ex. utegivaren mäter 975ohm= 25, 25/3,9 =6,4 grader kallt...
och tvärtom
är något av värdena helt fel typ 75 minus ute, då har du felet
Ex. utegivaren mäter 975ohm= 25, 25/3,9 =6,4 grader kallt...
och tvärtom
är något av värdena helt fel typ 75 minus ute, då har du felet
Har du möjlighet att ta ett par bilder och lägga in? Det är alltid lättare när man ser hur saker och ting ser ut i verklighetenandersson10 skrev:@Bezt: Ok, trodde att det låg ström på konstant, men det verkar det alltså inte göra. Det sitter inga batterier i innegivaren.
@lordi: Tack för tipsen. En hantverkare som var här i annat ärende sa till mig i förbifarten att shunten står på automatikläge när vredet är intryckt, och i handläge i övrigt. Har fortfarande inte lyckats bli klok på var jag kan kontrollera det där med värmekurva. På själva shunten har jag bara en ratt, och på innegivaren likaså. Prylarna är verkligen inte nya om man säger så. Däremot har jag på pannan en digital display som jag tror omfattar automatisk shunt också (Pannan är en CTC 1100 Miljö från första halvan av 90-talet och i manualen står det något om automatisk shunt). Men jag har aldrig förstått hur den förhåller sig till den externa shunten.
andersson10>> Om du har en Thermomatic ERA så är den byggd från en ESBE M60-shunt.
Vet inte om det är ditt problem, men när ratten är intryckt är den i manuellt läge, när ratten är ute är den i automatiskt läge, du skrev tvärt om. Det finns bara ett läge där ratten kan ploppa ut från intryckt läge till ute, det märker du lätt.
Vet inte om det är ditt problem, men när ratten är intryckt är den i manuellt läge, när ratten är ute är den i automatiskt läge, du skrev tvärt om. Det finns bara ett läge där ratten kan ploppa ut från intryckt läge till ute, det märker du lätt.
Ska se om jag kan ta några bilder i kväll.
@mersault: Sorry, jag skrev fel. Shunten fungerar så som du säger.
@mersault: Sorry, jag skrev fel. Shunten fungerar så som du säger.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
