G
Gruvlyckan: Tack!! Har du klämt och kännt på ngn av dessa??? Ngn annan som har en uppfattning??
2 svar · 3,3k läst
R
rundvikarn: Har du ingen gammal oljetank i huset ? Den går isåfall att koppla in som acktank via en värmeväxlare. Vips har du fått flera kubikmeter till hyfsad peng .
6 svar · 1,1k läst
C
CarMan: [citat] Hur många vvs firmor kollar upp husets radiatorsystem innan dom lämnar offert? Jag brukar ju gå ganska hårt fram när nån försöker instalera värmepump i en anläggning som kräve 55 grader när det är som kallast på vintern, men dt är ju för att vara snäll ! Tänk på att dessa siffror komer fån min pump som är en kolv kompressor. jag har fått förmig att skroll
8 svar · 30,9k läst
T
tille1: Hej sprang på en man i dag som berättade om problem med sin golvvärme shunten går mellan fullt o stängt med jämna mellamrum (stannar aldrig i mellanläge längre) han trodde utegivaren spökade men det tror inte jag vad tror ni ? Mvh Tille
0 svar · 3,8k läst
J
johanpelle: [citat] Skulle det nu vara en användbar vedpanna med underförbränning och ackumulatortankar därtill så kanske det går att använda till ved. Frågan är varför man då inte eldat? Kan ju vara något fel som exempelvis dålig skorsten. Ta noga reda på vad det är för sorts panna (skriv av typskylten) och hur stor en eventuell tank är så kan du nog få svar på om det är något att
11 svar · 2,7k läst
mexitegel
mexitegel: 1. BRF brukar inte gilla att man pillar så mycket med värmesystemet. Det är stor risk att andra radiatorer behvöer luftas (andra än i din lgh) om du byter luftnippel. Det kan gå att skruva in returventilen i botten (men kom ihåg hur många varv) och termostaten. Då "isolerar" du vattenvolymen i just din radiator. Men du bör kolla detta med BRF först. 2. Märke inte en aning, men
1 svar · 2,3k läst
·
J
Josth: Har själv 15mm radisol (svarta plastmantlade kopparrör) till alla värmeslingorna. Bara en bit i badrummet jag skarvade med kromat rör till radiatorn där.
9 svar · 3,7k läst
·
S
skoning: Perfekt, tackar ännu än gång. Ska kolla runt var jag kan hitta de elementen.
4 svar · 821 läst
Göran.W
Göran.W: Vågar inte svara på hur jupt man får borra en "normal" energi brunn men runt 300 meter skulle jag tro för där någonstans ligger gränsen för vad som är möjligt med bra utrustning. Vid såna borrdjup som du vill ner till kan det finnas både gas och olja Därför måste det fodras hela vägen och även bla monteras en BOP ( blowout preventer )
23 svar · 2,0k läst
P
pr95: [citat] VV in i beredare -från beredare till blandningsventil =önskad temperatur
16 svar · 2,0k läst
I
ichgary: Spelar väl inte direkt någon roll.. Tar ditt hus 5kW för att hålla +20 med -20 ute, så förbrukar din anläggning 5kW.. Jag antar att det är Elpatronen i pannan du pratar om här? Enda sättet som jag ser det är att sänka inomhustemperaturen för att sänka förbrukningen..
1 svar · 2,2k läst
I
ichgary: En L/L värmepump från Jula, sedan en 2kW värmefläkt monterad på vägg som komplement på kalla vinterdagar.. Hyfsat lågt pris, och mycket enkel installation..
4 svar · 808 läst
A
analog: [citat] Den märkt avstängning kan du skruva in medsols, då stänger du av varmvattnet. Ratten märk + och - kan du skruva max till + sedan skruva ut centrumskruven med en skruvmejsel, dra försiktigt ratten utåt så den lossnar skruva den lite ytterligare mot + hållet, sedan trycka tillbaks den och sedan skruva tillbaks centrumskruven. Nu har du kommit förbi stoppklacken och kan höja
40 svar · 3,1k läst
S
silversmeden: Ja, för en typisk innegivarmodul sitter i pannan och scrollar man på menyn så ser man tydligt att givaren ändrar temperatur om man flyttar ut den. Det ligger ett skatbo med kabel i övre delen av pannan och en typisk innegivare ansluten. Vit dosa med en röd och en grön diod.
2 svar · 1,3k läst
F
frebor: Har nu kommit så långt att det blir två slingor till vattenradiatorerna. 2 i den ena och 3 i den andra. Den längre slingan blir ca 35m totalt. Sedan blir det varm- och kallvatten till badrummet så totalt 6 vattenrör upp från pannan. Tänkte använda Wirsbo(Uponor) Combipex rör-i-rör som verkar gå att använda både till tappvatten och värmevatten. Tanken är att jag ska dra upp
0 svar · 1,3k läst
Dalbotant
Dalbotant: Ingen?
1 svar · 1,2k läst
whork
whork: Anslutningarna kommer ju upp från golvet, så dom är ju inte dolda i väggen. Isåfall får det ju bli en klämringskoppling, 15 --> 12 mm från befintliga rör, kanske ser lite kralligt ut när det blir typ 1.30 meter långa mellanrum mellan anslutningarna, och väldigt långa kopparrör längs med golvnivå? Dessutom är ju dom gamla rören vitmålade i gammal hederlig
11 svar · 1,1k läst
·
M
MickeD: Tackar som frågar! Jag byggde egen liten fixtur - av ren tillfällighet visade sig en vanligt 45mm regel på befintlig golvbjälke ge de 76 mm i cc-mått jag behövde. FixTUR? ;-)
4 svar · 2,1k läst
P
pr95: http://www.kanerva.se/index.html Hör vad de har att säga /kan hjälpa till med
3 svar · 1,7k läst
·
V
verobar: Prexis :-)
10 svar · 915 läst
V
M
Magnus_Andersson: Det ser ut som om du röjt ut fet mesta. Golvvärme kanske när du ändå är i farten och knackar i golvet?
4 svar · 714 läst
·
A
ats: Idag finns det mesta på papper / i huvud. I grunden så matas acc tank av 3 olika källor (LVP,Sol,Ved). Och så tappar man av till värme resp varmvatten. Både LVP och Sol ska ha glykolslinga, så de kan del in&ut på tanken. SfinxSolar har några frslag på det. LVP kommer som sagt från SfinxSolar och har fördel av att använda vatten/glykol som bärare in/ut medium istf kylgas. (Dock ej
9 svar · 1,6k läst
S
silversmeden: Eller som jag gjorde kapa baffarna 1 hack eller 2, vet inte men min teori säger att man får jämnare drag o mer värme. Men som sagt det är svårt att jämföra, och teori och praktik går inte alltid hand i hand.
13 svar · 9,0k läst
F
fritz76: Veden är nästan gratis för oss och en utbyggnad är nödvändig för badrum o tvättstuga som idag är pytte litet. Vi kommer byta för att den gamla pannan har snart gjort sitt ändå. Tror den är från 1970. Dessutom behöver vi en ack tank. Pratat med några kunniga och de har ev hittat en lösning genom att minska vardagsrummet som är på 45 kvm till 35 och ta en del där och göra om
5 svar · 1,6k läst
A
asn74: Nu har problemet löst sig. Jag hade tydligen inte skruvat ut en av strypskruvarna tillräckligt till ett av elementen som jag plockade bort under renoveringen. När jag skruvade ut denna max så släppte problemet. Sista elementet och returvattnet är riktigt varmt igen.
3 svar · 1,5k läst
H
haren: Hej, tack så mycket för svaren. Vi ska höra med sotaren. Ska bara vinna budgivningen först =)
3 svar · 2,7k läst
M
Missionären: Ska endast byta insats. Men det var hurvida termostatens placering kommer påverkas då ventilen är monterad under radiarorn, fast varm luft stiger och en radiator bör vara kallare nertil.
3 svar · 2,5k läst
R
R Göran: I det bostadsbolag som jag sitter i styrelsen för installerar vi numera endast bergvärme. Vi har tagit bort alla typer av pannor eftersom det är ganska dyrt att ha folk springande och sköta detta. Det gäller alla fastigheter oavsett storlek. I en del har vi oxo fjärrvärme men det är faktiskt betydligt dyrare än en riktig bergvärmeanläggning dvs en proffs sådan. Jag skulle tro att din
34 svar · 7,4k läst
N
Nalfaren: Har fixat sig någorlunda :) Skall bygga om till sommare och koppla luft-vatten värmepumpen på ack tank 2 och 3 och låta ved endast gå till ettan för att fixa bättre flöde. Vi löste det nu genom att strypa värmepumpens flöde så blev det bättre. Ny fråga. Kan man ställa om värmepumpen på något sätt, kan den vara felaktig konfiguerad? Förbrukar över 1000 kwh per vecka, och då
22 svar · 3,7k läst
Tyresö
Tyresö: [citat] Ja verkligen - när det gäller att riskera elda upp huset då vill man ha så mycket marginal som möjligt.
8 svar · 5,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.