v-g
v-g: Skruva av regulatorn på golvvärmen då ska det gå fullt på den slingan åtminstone. Halvvanligt att dessa strejkar fast kanske inte på 3 år men men.... Lufta bör man göra när man kör igång systemet med en kraftig pump/tappvatten så man "sliter" med luften eller åtminstone slinga för slinga om man kör med cirkpumpen.
3 svar · 947 läst
K
KnutH: Tack för svar cheetah1 Vad gäller budget så är kanske inte det begränsande i första hand. Men eftersom vi bara kommer bygga om delar av huset och vi idagsläget har luftburen el, så känns det som att ta i för mkt med att installera en bergvärmepump som kräver vattenburen värme. Pay-back kommer att bli väldigt lång för en bergvärmeinstallation som bara värmer 35 kvm plus
2 svar · 4,3k läst
L
LaT: @apankoko har du tillgång till en IR-termometer? 1. mät temperaturen på tillopp & retur på slingorna vid fördelaren 2. vad får du för temp? Mellan tillopp och framledning bör du ha 3-6C temperaturskillnad 3. för liten temperaturskillnad, antagligen klent dim. slingor 4. för stor temperaturskillnad, antagligen för hårt strypta flöden Du bör kunna strypa/öka dessa flöden med nån
11 svar · 3,8k läst
Anna_H
Anna_H: Om ni inte använder övervåningen nu är det väl smartast att spärra av runt trappan så att värmen inte kommer upp?
4 svar · 1,5k läst
Krilleman
Krilleman: När du beställer din golvvärme så får du med en ritning från seriösa tillverkare! Följ den, väldigt enkelt! d^_^b Då får du allt dimensionerat rätt, slingorna delade som dom ska om det går åt fler på ett rum osv...
1 svar · 999 läst
T
TOBBE E: Keramikskålen på min innova bytte jag i sommras efter 6 års drift.
10 svar · 3,8k läst
Grillen
Grillen: Ojdå , då blir det rinkaby :) jag har varit tvungen att köpa en adapter till mina som jag bytte. Det är alltså bara delen som man vrider på som jag behöver byta, inte delen med 'piggen' väl?
6 svar · 3,2k läst
·
Johan790517
Johan790517: [citat] Kan inte stänga av den ena tanken. Satte den i understa delen utav vedeldningsdelen. funkar kanon d^_^b
4 svar · 1,3k läst
B
Bambi: Problemet löst :) En kontakt hade hoppat loss i centralen!
3 svar · 956 läst
K
Kjell_G: Inga priser hittat, verkar vara relativt ny produkt? Håller med dig om att trä är att föredra. Finns det några tips på egentillverkade lister? Har tillgång till hyvel och en enkel överhandsfräs (förutom Bosch lilla byggsåg) Kjell G
4 svar · 982 läst
B
BigGitt: Man kan kompensera öppenheten med värmeförflyttare eller vanliga billiga fläktar som monteras i väggarna. Dörrbladen kapas, som till WC och en fläkt monteras vid taket. Det skapar värmeförflyttning. För närvarande har jag vanliga öppningar ( vid taket) och det räcker! För att det fungerar. Vad det gäller Nordenberedaren, är den mycket flexibel. Det går att hitta fler/andra aktiva
8 svar · 1,9k läst
M
-MH-: Bild? Jag tror att ringen med siffrorna går att vrida, i så fall måste man kalibrera dem själv.
2 svar · 836 läst
Gullered
Gullered: Jag kan elda i min panna, eller ja JAG kan inte, det har jag ju en trasig elpatron som bevis på eftersom jag fick pannan i kok och överhettningsskyddet på elpatronen numera spökar. Men det ska gå, om jag bara lär mig hur man gör :-) Dock har jag pannan i källaren och måste gå ut, runt huset och ner för en hal trappa för att komma till den vilket inte är någon höjdare mitt i natten
12 svar · 1,5k läst
tobbe72
tobbe72: Minst 18grader är att föredra för att minimera framtida sprickbildningar.
1 svar · 985 läst
J
Jan-Å: [citat] Jag kommer aldrig mer att skruva nåt i ett golv med värmeslang alla fall :blushing: drog en skruv i slangen när jag monterade vårt kök, trots att jag flöt golvet själv och hade en ritning OCH märken på väggen. Det troliga är att flytspacklet flyttade på slangen pga att ett fäste släppte men det var ju skit samma när det sprutade varmvatten upp ur golvet :@ Det var inte
12 svar · 4,2k läst
J
Jan-Å: Framledningstemperaturen till radiatorer är mycket högre än man normalt har i golvvärme så den måste sänkas på nåt sätt vilket förefaller vara besvärligare i en lägenhet, normalt är det inte bara att gå på den befintliga slingan till radiatorerna. Så vitt jag vet alla fall, kanske finns speciallösningar till lägenheter? Flytspackel är inget vanligt ytskikt, man brukar lägga
1 svar · 895 läst
H
Hanab: Tack, exerg. Verkar som du har rätt. Verkar logiskt, fast jag tänkte inte ens tanken att det kunde vara detta. Efter min luftjustering, så blev det snabbt "lika illa " som förut. Återställde trycken (tappade ur vatten) och stängde av vattnet till VVberedaren (som ligger i ackutank 1) och vips blev det inget övertryck. Har fått vara så 1 timme och trycket är stabilt. Så fort jag satte
3 svar · 2,7k läst
Gulfxx
Gulfxx: Hej Mitt första inlägg här då d^_^b Funderar på att ställa in en vattenmantlad kamin i vårt hus . Huset ett Lb hus från 1990 med frånluftsvärmepump så kallad elpanna ? Modell på elpanna Nibe fighter 310 p . Den är kopplad till vattenburet system med element i var rum nere. Husets boyta är 99 km på nedre plan och ca 45 km på övre plan alltså ett 11/2 plans hus . Då vi köppte
0 svar · 1,1k läst
B
BigGitt: #5 Det tycker jag. Har själv ett mycket dålig isolerat hus på drygga 200kvm som ner till -2 körs med 2 gamla LLVP. Jag är övertygat att en nyare LLVP kommer att lösa dina problem. Har 90 mm isolering i ytterväggar och det är inte mycket. För 5 år sen var det mycket värre. Fast det inte varit så kallt. Men att täta gör mycket. Jag lovar! Lycka till!
13 svar · 1,3k läst
J
Josth: Hur gör man ett golvbjälklag av lättbetong? Blir säkert väldigt stora värmeförluster med golvvärme då. Ska vara minst 25cm isolering under. Bara golvvärme i vissa delar riskerar att skjuta fuktproblem till områden utan golvvärme. Förmodligen bäst att bygga om krypgrunden till varmgrund. Tätning, isolering, kontroll på fuktnivå osv. Alltså låta värme läcka ner men att värmen
1 svar · 4,3k läst
Taxen
Taxen: Kan vara dags att byta dessa då de blir utmattade efter några år.Finns att köpa lösa käglor på bl.a. Jula eller andra varuhus.Titta efter M20. http://www.jula.se/vvs/kopplingar-och-ventiler/?sortorder=title-asc&pagesize=10&361-page=12 Du stänger av vattnet och sen öppnar du kranarna för fullt och sen drar du rattarna rakt ut.Då ser du sexkantdelen där du tar en skiftnyckel och lossar
1 svar · 1,2k läst
M
Mr.Blom: hej igen Tack för svaren ska ringa service killen som du säger bäst att börja där
5 svar · 3,0k läst
T
Thorsella: jag har 2 st airotemper en 7 raders 100*100 är på ca 100kw och en på 70*70 med 3 rader kör jag på full effekt så är 3500 liter nedkylt från 82grader till 40 på en timme
32 svar · 11,8k läst
·
C
CarMan: På ett forum tar man inte bort trådar. dom ligge kvar i alla evighet så nån i framtiden kan hitta rätt svar på samma problem genom att söka
4 svar · 2,0k läst
J
jerydh: En yttervägg + yttertaket försvinner i samband med ett utbygge till våren.
9 svar · 2,0k läst
O
orparn: Instämmer nog med föregående skribent. Sätt dit några billiga el-element istället så får du värmen bara där den behövs. Värmer du pannan med enbart el så börjar du ju få förluster på uppvärmningen så att du för varje kWh du matar in i elpatronen får ut kanske 0,8 i bästa fall. Själva pannan ger ju också ifrån sig värme till utrymmet den står i men om du inte tänkt att
6 svar · 2,1k läst
blackadder
blackadder: Man kan iaf kombinera olika storlekar på slang utan problem om jag har fattat det hela rätt.
2 svar · 7,3k läst
V
Västerhaninge 17: [citat] En kakelugn ska man absolut inte elda hela tiden ,max 2 brasor/dag och absolut inte elda hårt,typ ek och dylikt. Den förstörs och måste sättas om.En kakelugn är ej ämnad att värma ett helt hus,mer rummet den står i;)
5 svar · 1,2k läst
L
lordarcane: Hej! Perfekt, då ska jag testa det. Bara så lurigt att det är siffror, sju antar man ju betyder mest varmt. Tack för hjälpen!
5 svar · 5,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.