Nu haglar mina trådar om braskamin ;)
Som jag läste i en annan tråd behöver jag göra en kravbild. Någon listade en del frågor att ställa sig.

Möjlighet till tilluft eller inte
Vad handlar det om, hur vet jag det?

Effekt
Kan ved brinna varmare per tidsenhet i olika kaminer?

Högsta längd på vedträden
Vad är normallängd?

Mer krav som jag inte tänkt på??

Tack på förhand! d^_^b

Den viktigaste frågan som jag ser det är vad du vill få ut av den. Om du skall ha den i ett fritidshus och snabbt vill få upp värmen när du kommer dit en fredagkväll i februari är en annan kamin lämplig än om du skall ha den för myseldning hemma i vardagsrummet.

Tilluft utifrån.
Om huset har mekanisk ventilation kan det bli lättare att tända om du har en kanal för tilluft utifrån. Oftast går det ganska bra ändå och det fördyrar installationen. Aldrig ett måste, men kan vara en fördel.

Effekt.
Olika kaminer kan svälja olika stora brasor och lämnar därmed olika effekt ifrån sig. Oftast är problemet att det blir för varmt när man eldar. Jag rekommenderar en liten kamin om den inte skall vara till uppvärmning av ett utkylt hus.

Längd på vedträn.
30 cm kan vara ett riktvärde, men om du sågar veden själv så är det bara att såga till rätt längd.

Erik

Avemo skrev:
Den viktigaste frågan som jag ser det är vad du vill få ut av den.
Mysfaktor och komplement till fjärrvärme. Funkar det?

Avemo skrev:
Tilluft utifrån.
Om huset har mekanisk ventilation kan det bli lättare att tända om du har en kanal för tilluft utifrån. Oftast går det ganska bra ändå och det fördyrar installationen. Aldrig ett måste, men kan vara en fördel.
Ingen aning om vad vi har, självdrag, finns det något som kallas det?

Avemo skrev:
Effekt.
Olika kaminer kan svälja olika stora brasor och lämnar därmed olika effekt ifrån sig. Oftast är problemet att det blir för varmt när man eldar. Jag rekommenderar en liten kamin om den inte skall vara till uppvärmning av ett utkylt hus.
Ok, visste inte att det kan vara ett problem att det blir för varmt. Slår termostaterna för fjärrvärmen av om det blir tillräckligt varmt? Vad menas med en liten kamin. Har tittat på Jötul f373

Tack för alla svar! d^_^b

Är det den här? http://www.jotul.com/sv/wwwjotulse/Main-Menu/Produkter/Ved/Kaminer/Jotul-F-373/

Effekt: Min. 3,5 kW. Nominell 5,5 kW. Max. 7 kW

En tumregel för uppvärmning är 70W/kvm. 3,5 kw kan alltså hålla varmt i ett rum på 50 kvm under en köldknäpp. Om termostaterna på elementen mot förmodan fungerar så bra att de stänger av dessa kommer värmen från kaminen i alla fall räcka för att det skall bli för varmt många gånger. Eldar du bara en brasa så är det inga problem. Som mysfaktor fungerar den utmärkt. Skall du på allvar sänka värmekostnaderna får du lägga ganska mycket tid på det.

Erik

Japp, det stämmer, det är den! Erfarenheter?

http://contura.se har väl samme kaminer ungefär men de har rabatt tills den 7 mars.

jo, men det som jag noterat är att Jötuls kaminer, eller i alla fall f373 verkar vara tyngre (i gjutjärn) och ska därmed kunna lagra värme bättre, om än marginellt . Conturas exempelvis 586 eller nya 780 är väl gjorda i plåt?

slinker in med en fråga.

mor och far har en gammal vit contura. i bak på den finns det två röranslutningar som de har dragit till olika rum i bottenvåningen. de kan alltså elda i kaminen och få värmen att blåsa ut via dessa rör eller och vid kamin.

finns det någon kamin idag med denna lösningen? det är ju ganska smidigt då det blir varmt i "hela" huset och inte bara där kamin står.

Fins ju så kallade värmeflyttare i dag så valet av kamin ska av den anledningen inte spela så stor roll ;)

tyvärr, ett isolerat ventilationsrör med ett utlopp i varje rum spöar värmeflyttare i alla väder :P

blob skrev:
jo, men det som jag noterat är att Jötuls kaminer, eller i alla fall f373 verkar vara tyngre (i gjutjärn) och ska därmed kunna lagra värme bättre, om än marginellt . Conturas exempelvis 586 eller nya 780 är väl gjorda i plåt?
Jag skulle spontant säga att en kamin av gjutjärn håller längre en en kamin i plåt innan den är utsliten. Det betyder inte att alla gjutjärnskaminer är bättre än alla plåtkaminer. Värmelagringsförmågan är marginell i både plåtkaminer och gjutjärnskaminer. Ofta finns en keramisk fodring på insidan av eldstaden som kan lagra en marginell mängd värme. Själva järnets lagringskapacitet är ännu mer betydelselös. Vill du ha en kamin i gjutjärn så skall du så klart skaffa det, men använd inte värmelagringen som argument.

Jag har ingen erfarenhet av just spisen du nämner, men Jøtul är ett känt fabrikat. Andra Jøtulkaminer har jag använt med gott resultat.

Erik

Avemo skrev:
Jag skulle spontant säga att en kamin av gjutjärn håller längre en en kamin i plåt innan den är utsliten. Det betyder inte att alla gjutjärnskaminer är bättre än alla plåtkaminer. Värmelagringsförmågan är marginell i både plåtkaminer och gjutjärnskaminer. Ofta finns en keramisk fodring på insidan av eldstaden som kan lagra en marginell mängd värme. Själva järnets lagringskapacitet är ännu mer betydelselös. Vill du ha en kamin i gjutjärn så skall du så klart skaffa det, men använd inte värmelagringen som argument.

Jag har ingen erfarenhet av just spisen du nämner, men Jøtul är ett känt fabrikat. Andra Jøtulkaminer har jag använt med gott resultat.

Erik
Ok, tack för svar! Vilka argument finns då för gjutjärn? Jag går på 1, värmelagringsförmåga, strax där bakom kommer design. Nästan lika viktigt.

Vill du lagra värme så är Kakelungnen en förträfflig lokal eldstad ;)
Kakelugnen har överlägsen verkningsgrad med i klass med de bästa vedpannorna eller bättre ;) Hållbarheten är som på en jutjärnskamin mycket hög om den eldas som den ska och med förstånd . Offtast blir de en 50 - 100 år :).

Enda nackdelen är .

De kräver hållbart golv eller förstärkning av golv då de väger 1-2 ton
de är dyra ! Billigaste på http://www.cronspisen.eu/se/start/ är väll en 42 000 ca vill jag minnas . Fins även begg gamla . Kräver offtast sak kunnig montör så kallad kakelugnsmakare .
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kakelugn

Fördelarna Vackra klassiska och hög verkningsgrad hållbara !

Redigerat:
Det finns mellanting mellan kakelugn och gjutjärnskamin. Det finns täljstenskaminer som väger ett par hundra kg. Dessa kommer att lagra märkbart mer värme än en plåt- eller gjutjärnskamin, men inte som en kakelugn. Designen får du bedöma själv. Handöl är exempel på en tillverkare.

Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.