B
BAS: Börja med att öppna alla termostater. Shunta sen ner så du får bra temp i rummet. Undersök hur varma radiatorerna blir. Då har du en fingervisning om de kommer att räcka då det blir riktigt kallt ute. Om de exempelvis vid 0 grader utetemp är ca 15 grader varmare än rumstemperaturen så behöver de vid -20 grader utetemp vara ca 30 grader varmare än rumstemperaturen (OBS bara en
6 svar · 1,3k läst
L
Lindblom76: Hej. Har köpt ett hus som ska renoveras en del med tiden. Huset är ett enplans med uppvärmd källare och bjälklaget är av siporex och tänkte då lägga in golvvärme på ovanvåningen. Tänkte börja med kök,hall och vardagsrum i första skedet. Någon som avråder detta eller tvärtom??Kännedom, erfarenheter, tips och idéer hur man bäst går till väga?? Vissa vill tycka att det kan
0 svar · 1,1k läst
S
silversmeden: Tänk på att att till ganska ordentligt i kapacitet så inte hela systemet säckar om det blir under 10-15 minus, verkar som många vvs:are och försäljare räknar med som kallast ca 5-10 minus. Men kommer vi få vintrar som denna med i snitt veckovis under 20 minus då gäller det att ha backup på kapacitet. Man kan ju inte sjukskriva sig och sitta hemma och elda för att hålla huset varmt.
8 svar · 956 läst
M
Matss: Det går utmärkt att montera fördelaren lägre än golvet, man trycker ur luften, men med vatten...
2 svar · 861 läst
RoTe
RoTe: Då jag värmer upp hela huset med enbart två kaminer, varav en är en "prydnadskamin" som jag kallar den, med glas och usel storlek/verkningsgrad, har jag ändå inget problem med glaset. Jag bara gnuggar av det med en bit tidningspapper då jag vill att den ska se "representativ" ut... Annars skiter jag i det fullständigt, vilket gör att glaset ser ut som sju svåra år när det är dags
5 svar · 1,5k läst
·
L
Lillkorpen: Många gånger är "köpetankarnas" placering av anslutningarna under all kritik. Fort har dom förlorat 10 % av ackumulatorkapaciteten.
1 svar · 792 läst
L
largab: Men det finns mej veterligen inget som slits i slangarna i plattan, inget UV-ljus, relativt stabil och låg temperatur. För det är väl ingen som har slipmedel i vattnet och cirkulerar med så hög fart att man kan få avverkning :-) Nae, jag tror de kommer hitta slangarna intakta när de gör utgrävningar om 1000 år. 30 års livslängd är nog en siffra man skriver för att man inte orkar /
2 svar · 807 läst
P
PX-21: 2 st;)
1 svar · 1,6k läst
mexitegel
mexitegel: Förutom kondensproblemen så får du inte mycket till kyleffekt av din vattenförbrukning, genomsnittlig vattenförbrukning per person och dygn är 180 liter, det motsvarar knappt 100W kyleffekt (baserat på en vattentemperaturhöjning om 10 grader). Det är för att uttrycka det på ren svenska som en piss i havet... :D Dessutom är det inte skönt med kalla golv, inte ens på sommaren. Utöver
2 svar · 1,1k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Ecozon VPLV 700.
2 svar · 873 läst
MB77
MB77: [citat] 1-rörssystem är seriekopplade radiatorer och 2-rörssystem är parallellkopplade, enkelt uttryckt. 1-rörssytem är q(;^;)p
7 svar · 2,0k läst
Krillew
Krillew: Ja det blev en laddomat 10 Skorsten o pan installationen blev just godkänd...
6 svar · 3,4k läst
·
H
Hultsätter: Avgörande för alla radiatorers effektivitet är hur stor hysteres de har, dvs intervallen mellan de slår till och från. Större område = högre maximal temperatur = högre förluster. Detta är också anledningen till att ett elektroniskt reglersystem (som helt saknar hyseres) till elradiatorer drar mindre energi. Man brukar tala om 10%. Så det kan vara skillnad. Sedan kan det väl vara en
3 svar · 2,2k läst
A
analog: Slingor är inte skit, inte i en soltank... I en vanlig tank utan skiktplåtar eller isolerad lågtempsdel så förstör dock ofta en lågt placerad solslinga skiktningen. Nackdelarna med värmeväxlare är en extra pump samt värmeförluster utanför tanken. Så svaret är vvx fungerar utmärkt och är kanske tillochmed en bättre lösning för befintlig tank. Ja det borde räcka för varmvatten
2 svar · 945 läst
Y
Yrrol: Båda har ganska fina PDF filer på deras webbsidor. Purmo har lite bättre ordning på sin sida dock. Allt ser ganska identiskt ut så man kan tro de är samma företag men där fick jag mothugg i ena supporten för det var dom då rakt inte. hehe
5 svar · 1,3k läst
O
obba: ja de va de jag tänkte.. haha känner mej helt körd i huvet.. men men bättre att fråga än att leva i ovishet ;)
5 svar · 904 läst
Beson
Beson: Jag undrar om någon vet något om en byggvärmare som heter Flemstofte Typ 45 har fått byta lite plåt på & en ny brännare:)
0 svar · 1,3k läst
·
tompas11
tompas11: Eller här kanske: http://www.svetsteknik.se/Meltolit.htm
5 svar · 4,1k läst
M
mroing: Som sagt ovan du måste ha en shunt. M60 är ett bra alternativ se länk. http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=42_54
11 svar · 5,1k läst
M
mroing: Jag skulle aldrig lägga 20 mm på så små ytor vid renovering. Finns ingen fördel med 20 mm i det fallet förutom möjligen priset men det kan inte var många hundralappar... Jag skulle nog vilja rekommendera 8mm rör... eller åtminstone inte mer än 12 mm. Fördelen med de tunnare rören är just att man får en lägre bygghöjd, behöver använda mindre ingjutningsmassa, tätare cc mått
5 svar · 3,0k läst
PHermansson
PHermansson: Ja det där är inte lätt... Vad jag uppfattade i höstas när vi valde är att luft/luft funkar bra på ett plan, så länge det inte blir för kallt. Har man två våningar kan det behövas två aggregat. Luft/luft och en kamin kan vara en idé, men då gäller det att man kan elda när det bli riktigt kallt. Luft/luft och en elpatron kanske? Luft/vatten verkade sådär, pumparna är riktigt
4 svar · 886 läst
imported_MaPe
imported_MaPe: Ja men det var det jag tänkte, 25/4 ger ju lika oavsett längd. Har lixom ingen lust och prova en annan pump, den kanske inte heller duger. Ville veta vad det ska vara om det är någon som vet eller hur man räknar på det.
6 svar · 1,2k läst
A
Alva10: Grejen är den att jag idag känner av kallras från fönstrerna men det kanske kan bero på fönsterlisterna, ska byta igen när de blir varmare och se om de blir något bättre.
6 svar · 1,8k läst
A
Avemo: Ok. Om du var hemma var det en annan sak. Inte minst här på forumet är det uppenbart att folk förbrukar väldigt olika mängder el. När jag bodde i lägenhet hade jag en årsförbrukning på runt 1500 kWh. Om huset stått tomt hade det varit uppenbart för hög förbrukning. Eftersom du var hemma kan det antingen vara en tjuv någonstans eller att det är hushållselen som uppgår till
15 svar · 20,0k läst
MathiasS
MathiasS: Det finns väldigt mycket att läsa på Uponors sida, har du tittat där?
2 svar · 3,3k läst
·
H
huggan: Oftast billigast med flera små än en stor tank men det tar mer plats.
3 svar · 1,0k läst
H
huggan: Jag bryr mig inte så mycket att det går ner värme men jag vill inte att det ska märkas på altanen.
2 svar · 979 läst
GzO
GzO: Leta upp nån gymnasie skola eller dylikt, de brukar vara villiga att utföra dylika arbeten.
2 svar · 2,1k läst
A
Avemo: De regler som finns gäller väl bara nybyggda hus avsedda för permanentboende. Dessutom reglerar de hur mycket energi huset får dra, men inte hur den tillförs. Har du så mycket isolering att huset klarar energikraven med elvärme är det ok. För ett redan befintligt hus får du i princip göra vad du vill. Pumparnas tillförda energi vid vattenburet system stannar i huset. Värme som
1 svar · 1,2k läst
6
62_an: Står just i läget att börja lägga spårade spånskivorna i köket så jag måste bestämma snarast hur slingorna ska gå. Det är platta på mark med isolering ovanför plattan och skåpen står mot innerväggar. Den ena är f.d. yttervägg, men nu innervägg. Har sedan tidigare hört av bl.a. Uponor att man även bör lägga slingor under skåpen. Tror att det var för att få jämn värme i
26 svar · 30,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.