M
Maartin: Hejsan. Jag har tänkt satsa på en braskamin. Eftersom jag har begränsat utrymme funderar jag på att sätta in en Lotus Liva 1. Och nu undrar jag om någon har erfarenhet av denna kamin, Kvalitet etc? Mvh. Martin.
0 svar · 1,9k läst
C
CarMan: Mina har suttit många år nu, o jag tror ninte jag behöver byta nån någonsin. Men om nån annan får tag på lite halvdåliga, så ror jag ändå inte man byter en i veckan, snarare en var 10 år. Sen behövs inte balofixer. går bra helt utan. men vill man underlätta så har man avstängninger på de olika slingorna man har i huset.
30 svar · 5,2k läst
btg308
btg308: Kamilenski, hur gjorde du när du flyttade Foman? Är det bara att koppla loss snabbkopplingarna eller måste man pumpa in gasen i utedelen först?
11 svar · 4,0k läst
·
E
exerg: 1)kanalen kan bli över 80 grader vilket kräver att den inte ligger intill brännbart material. 2)Fläkten kommer att haverera vid dessa temperaturer. 3)Undertrycket runt kassetten kan suga in rökgaser från otätheter i rökanslutninen. Låt istället värmen komma ut i rummet först innan du suger iväg den till övriga rum. Blir naturligtvis inte samma temperaturer men är betydligt säkrare.
1 svar · 3,3k läst
·
Tippen
Tippen: Det var så lite, lycka till med nya kaminen.
3 svar · 1,5k läst
E
En Uggla: Nu har jag kunnat använda systemet i ett par veckor. Överlag fungerar det över förväntan. Så tack för all hjälp med det teoretiska! Efter vad jag har märkt än så har jag bara gjort två stora misstag: 1. En av de nio radiatorerna monterade jag utan termostat och radiatorkoppling (det fick inte plats och dessutom skulle jag alltid ha värmen på högsta möjliga på den radiatorn
37 svar · 12,0k läst
·
P
PX-21: 17 mm rör är det 10R ventil du skall ha finns ju danfoss eller markaryd...(rinkabyrör mfl) som sagt vred räcker ju (bergvärme..!
2 svar · 6,7k läst
A
Alva10: Tja! Ska sätta in golvvärme fördelare/shunt till sommaren för att kunna styra golvvärmen och inte låta pumpen styra det som de va när vi köpte huset. Funderar dock bara på en sak, förra ägaren har kopplat så att toans slinga är ansluten på elementslingan som var på toan tidigare och samma sak är gjort i köket. Hur kommer styrningen att fungera när det är kopplat på detta
0 svar · 2,3k läst
M
mulpac: Låt den suga in köldmediet i utedelen. Brukar vara att man ska köra den i kylläge och stänga en ventil. Finns beskrivningar både här på byggahus och på värmepumpsforum.
1 svar · 1,3k läst
T
Tina123: [citat] Japp, det är precis vid en ytterdörr.
9 svar · 2,2k läst
W
withnail: Hej Vi ska under sommarhalvåret byta uppvärmning från olja till pellets Finns det någon som gjort en bra checklista på smådetaljer som lätt glöms bort? I vårt fall skall vi: 1. Bygganmäla 2. Mura om skorstenen från nock upp på grund av vittring under plåtbeklädnad. 3. Rördra alt. glidgjuta kanalen ner till källaren/pannrummet. 4. Kontrollera hur brandcellen ser ut, eventuellt
0 svar · 774 läst
W
wuthering: Jag har ett hus som periodvis varit oanvänt under åren. Jag har glykol i elementen och luktproblemet försvann när jag köpte avfuktare. Inga problem.
4 svar · 8,2k läst
P
PST: Om värmekabeln är ingjuten i flytspackel lär inte frigoliten bli mycket varmare än golvets ovansida. (Typiskt kanske max +30, sen ska termostaten slå av..)
3 svar · 4,0k läst
B
byggarätt: Du måste tänka på hur stort ditt behov är först..dvs hur mycket vatten du förbrukar per dygn för att ha en slavtank på 500l och låg förbrukning är ingen bra lösning.Du får förluster till pannrummet och beroende på varifrån du tar eldningsluften till pannan så kan du kanske elda för kråkorna.. Ackumulatortank används ju mest för att lagra vid vedeldning där man eldar för
1 svar · 2,2k läst
Krilleman
Krilleman: Antingen har du ett rostfritt kärl på vinden och om det ligger i kallt utrymme brukar den vara i en låda full med sågspån, det går två rör upp, ett rör som är själva expansionsledningen och den andra klenare ledningen är "skvallerledning" Helt enkelt så ser du att det är fullt nere i pannrummet när det kommer vatten i skvallerröret. Andra alternativet är att du har en stor röd
9 svar · 3,8k läst
R
Raven001: Ok får nog byta den då
2 svar · 2,7k läst
·
A
andi_j: håller det med 28x70 gles, 13 golvgips och 9mm pergo på det eller "måste" jag lägga 22mm spån istället för gips? kommer gipas att "svickta" glesen ligger tvärs golvregeln Tacksam för snabbt svar.
22 svar · 2,2k läst
·
Göran.W
Göran.W: Det är inte omöjligt det är 1,2 kubik som du säger. Normalt är det 2-3 kubik för mindre pumpar.
3 svar · 3,6k läst
I
ichgary: Dendär skulle jag ha haft när jag drog mina rör!!
4 svar · 836 läst
S
studio1004: Tackar
2 svar · 4,0k läst
Z
zvalle: Tack för svaren. Koppla in extra el då till uterummet. Golvet kommer ju ändå att vara lite uppvärmt.
5 svar · 3,4k läst
Strip
Strip: Vattenburen, med en kort elslinga nära dörren och möjligen där du ställer skor. Värmepumpen slutar ju producera värme framåt vårkanten och det är väldigt skönt med snabbt torkande golv även resten av året.
3 svar · 966 läst
G
gaia: [citat] YES! gaia
3 svar · 3,2k läst
P
PX-21: Nejdå! 2 rörs har jag..Men hade små enkla enpanelsraddar ...(Sen oljepanntiden)..Obs!Pannan fortfarande kvar men kör pellets:)...Men man vet aldrig i framtiden om man orkar pula med det hela livet...Så när jag ändå renoverar rum för rum så åker det in nya dubbla panelraddar...med nya möjligheter för strypning om så vill...Tyst blev det i alla fall!! Utbyggnad klar med golvvärme som
7 svar · 1,3k läst
B
byggarätt: Att ta fast fjärrvärme tjuvar och samtidigt se till att TV4 tar ansvar och bygger korrekt...för det kan väl inte anses korrekt att lägga ett sovrum under jord utan isolering och dränering och bara ösa på med fjärrvärme? Att det blir fukttransport när värmen stängs av på sommaren kan ju åtgärdas med bättre ventilation om man inte lägger mattor på golvet eller trägolv men TV4
36 svar · 11,1k läst
·
D
DaA: http://195.216.47.27/tp/pdf/6/6_25_dim_varmebehov_101.pdf Är inte så dum, men mer eller mindre en pdf version av liknande modell som obba postade.
3 svar · 8,6k läst
H
Hawkai: Vi har ett antal termostater som ser likadana ut som TS's. De funkar dock :-) Vad för skillnad skulle det göra att byta ut dem till moderna termostater (förutom det estetiska som gått framåt lite grann)?
8 svar · 6,1k läst
M
menygards: En sökning på nätet visar att pannan kommer från det bulgariska företaget NES Ltd.: http://www.sunsystem.bg/en/otoplenie/details.php?id=35 Av sprängskissen framgår att pannan har omvänd förbränning samt spaksotning. Man gör också ett nummer av att pannan har en elektronisk styrenhet med PID-reglering, men det framgår inte vilken reglerstorhet som används (rökgastemperaturen?). Om
6 svar · 5,8k läst
·
I
Ingemar J: Hej, Undrar om det är någon som har dessa pannor för jag undrar om man kan få se dem i drift. Dvs hur mycket de ryker in när man lägger in, svårtända hur mycket m3 vatten klarar de faktiskt med "vanlig ved" och inte något framräknat teoretiskt tjafs?;) Min tanke är att värma en timmerkåk ca 160m2 samt verkstad 130m2 inkl pannrum. Verkstaden har aerotemp så den värms bara när man
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.