Hej, en liten generell fråga bara. Vilket värmesystem anser ni är bäst? Jag bor i en 1,5-plansvilla på 166 kvm, byggd -90. Har vattenradiatorer med elpanna nu. Den där pannan börjar kärva nu (och gjorde i vintras med) och jag ringde precis en reparatör men då börjar man ju fundera på vad som evetuellt är bra om man byter?

Fjärrvärme t.ex. verkar ju vettigt men då är man väl beroende av leverantören? Om de t.ex. får för sig att höja priserna ordentligt så är man ju så att säga fast?

Sen har vi bergvärme men det kostar ju en del att installera, jag har inte de pengarna kan jag säga så då blir det banklån isåfall.

Eller är det vettigaste bara att köpa en ny, fräsch elpanna? Kanske finns riktigt bra, energisnåla nu, vad vet jag?

Tacksam för tips. Bor utanför Norrtälje, lokala elbolaget levererar tydligen fjärrvärme. Om området är bra/dåligt för bergvärme har jag ingen aning om.

EDIT: Fjärrvärme var tydligen inte ett alternativ :( Trodde jag låg närmare deras nät, men så var inte fallet.

Redigerat:
Det du spar in på installationen kommer du att få betala i driftkostnad istället.

Bergvärme är dyrare i installation, men klart billigare i drift. Ju högre årsförbrukning, desto mer sparar du.

Jag lägger min röst på Bergvärme.

Jordvärme (slangar som plöjs ned å din tomt) kanske kan vara ett alternativ. Liksom bergvärme sänker det din elförbrukning. Installationskostnaden brukar vara lägre än för bergvärme.
Ett annat alternativ är att komplettera med en luftvärmepump.

Elpannor kan man inte få mer energisnåla och den nya blir lika elhungrig som den gamla :). Undersök alla alternativ och ta offerter så du kan se vad du har råd med eller vill låna pengar till.
Kolla hur många kWh du använder på uppvärmning + varmvatten idag så har du bra underlag att jämföra och planera andra alternativ.
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.