F
Feltreuter: Man tackar för hjälpen
6 svar · 4,6k läst
M
Missionären: Sorry, menade luft/vatten pump
12 svar · 3,5k läst
J
Jobo123: [citat] Hej!Har lagt ut en förfrågan på brabyggare.se och det är ett par företag som är intresserade att riva samt forsla bort pannan. Vad tror ni är rimligt för ett sådant jobb? ska försöka frigöra pannan från rör och el! Kommer inte röra murstocken, den får stå där den står!!
5 svar · 1,4k läst
Bezt
Bezt: Jo det fungerar, vi hade så förut. En termostat från just Clas Ohlson som skickade signal till en dosa i källaren (Kontaktor kanske?) som stängde av och på pumpen. Det fungerade hyfsat men var svårt att få en jämn temperatur i huset då övervåningen kyldes av fortare och det blev mer kallras vis fönster och dörrar då tempen i elementen sjunk. Vore ju bättre att skaffa en ny shunt
2 svar · 1,1k läst
blob
blob: posta före / efter bilder :)
4 svar · 2,5k läst
H
hultet: Jag har en bastubyggnad, ett hönshus och en snickarbod på tomten, c:a 25-30 m2 /st. De värms i dag med direktverkande el. Kan det finnas något mera miljövänligt sätt att värma upp dem på? De ligger ett 30-tal meter från varandra och 50 meter från boningshuset som har bergvärme. Finns det små luft/luftpumpar som kan användas till så små utrymmen, möjligen kan hönshus/snickarbod
0 svar · 564 läst
L
Laista: Tack för tipset, jag skall köra proceduren så får vi se hur det går. //Johan
6 svar · 1,8k läst
L
LaT: @Elliot Vad hade du för termostat innan? Hur mycket snabbar går det, hur lång tid tar det att ladda från ~40-90?
8 svar · 2,7k läst
M
Missionären: Jobbar själv som drifttekniker på ett bostadsbolag och vi sätter in el i våra badrum vi bygger. En annan intressant nyhet jag sett är solvärmeanläggningar med tank som använder elpatron vid behov... en typ av sluten värmekrets.
3 svar · 1,2k läst
Grillen
Grillen: Avemo: Det där var en mycket bra sida. Västerhaninge 17: Som jag skrev i mitt första inlägg så värms kåken av fjärrvärme. Så ingen värmepump.
7 svar · 1,3k läst
fotogen
fotogen: Hehe intressant, När jag sågade upp hål för spotlight så fick ut liten bit från min urkopplade takvärme :S Undrar hur dom resonerade egentligen... Vill inte tänka på vad som händer om man skruvar något rakt igenom denna, och det blir en lite gnista....urrk
6 svar · 2,9k läst
·
H
Helioz: Sökte runt lite på internet och polyetenmanteln på prisolrör klarar 95 graders arbetstemperatur så det borde funka ur den aspekten så länge tanktemperaturen inte överstiger det. PEX-rör är gjorda i samma polyetenplast som manteln så den borde klara vatten utan problem, den är ju även tänkt att leda vatten om det går hål på kopparröret. Det som nog är svårare att svara på är
1 svar · 892 läst
G
gnuttisch: precis
6 svar · 2,0k läst
A
andi_j: [citat] Hej Jag tänker likadant sätta ett t stycke med avluftningsnippel på returen, borde funka. (kommer att ha 5-6 m mellan högsta slingan och shunten)
7 svar · 1,0k läst
H
haenbradag: Det är es-nibe varmvattenberedare på 500 liter med elpatron. Tanken var att använda elpatronerna som en shunt och ha en finjustering vid radiatorerna med hjälp av givarna. Paketet är inte ihopbyggt än och den gamle shunten är sönder. Tanken med elpannan var att använda utegivaren som ett styrdon för innetempen.Eller så ska elpatronen och radiatortermostaten styra det. Med dem sakerna
6 svar · 903 läst
Gulfxx
Gulfxx: Eller om man har vattenburna element så kan man göra som jag . Köpa en vattenmantlad kamin och montera så blir det som typ panna och man kan då lagra värme i ackumulatortank ;) Här är en hel tråd om kaminen jag valt . En gjutjärnskamin vattenmantlad sådan av fabrikatet Olymberyl HFB 443 Mer om den i denna tråden nedan :)
14 svar · 4,2k läst
F
frebor: Ska nu lägga vattenburen golvvärme på glespanel. Slangen ska sitta på cc300 och golvbjälkarna sitter på cc600. Jag frågade efter glespanel 28 x 120 men det fanns visst inte. Dock tyckte de att man skulle använda 28 x 120 klyvsida istället som tydligen är hyvlad på tre sidor men sågad på en. Är det någon skillnad på glesen och denna i övrigt eller kan man gå på deras råd? På
0 svar · 849 läst
A
AndersS: Varför inte en elektrisk handdukstork som även fungerar på sommaren när handdukar har svårast att torka och man inte kör värmen. Har det själv i båda badrummen som komplement till golvvärme och värmepump.
1 svar · 564 läst
A
AndersS: Hur gammal är värmepumpen? En kompressor som börjar bli sliten i lager låter mycket mera, går längre tider men framför allt så börjar tillskottselen gå in oftare då den inte längre är så effektiv.
2 svar · 2,2k läst
T
tumlaren: Hej Ngn som har erfarenhet av (Byggmax) parkett och golvvärme? Köpte askparkett till 4 rum i vårt nybyggda (2008). Har vattenburen golvvärme, enligt Byggmax anvisningar är parkettgolvet anpassat för golvvärme. Problemet är nu att golvet har spruckit isär och stavarna har rest sig på flera ställen i alla rum., golvet har blivt riktigt fult. Byggmax besiktningsman har varit här och
0 svar · 1,0k läst
A
apollo: Vårt hus är byggt 1942 basarea c:a 80 kvm, har hel källare, bv 3 r o k, vind med 2 rum. Vattenburet system med gammal Eryl vedpanna (kombi) som förefaller mig ganska ineffektiv. Separat varmvattenberedare pga trasig slinga i Eryl-pannan. Vi har också vatten på servitut från en grävd brunn som av olika skäl levererar mindre välsmakande vatten. Det finns öpen spis med Roslagsspis i
0 svar · 1,6k läst
·
G
Gtroop: Nu vet jag att det är varmvattenberedaren i pannan som läcker. Vilket gör att den fylls på hela tiden. Verkar som ett pannbyte och "renovering" av värmesystemet får tidigareläggas!
6 svar · 2,8k läst
A
abrovink: Hur mycket får du betala för en EL-panna idag? 30k+? Bergvärmen blir ju 75-80% billigare än el-pannan i drift. Ju mer du förbrukar desto mer "tjänar" du. Ju dyrare elen blir desto mer "tjänar" du. Tror ändå inte att det blir omöjligt att räkna hem investeringen, men det tar lite längre tid än 5-6 år. Sen behöver du inte köra några komplement till uppvärmningen. En kamin kostar
5 svar · 667 läst
P
Pelle-Pelle: 100' är bra högt för ett FTX-system för en villa på 170'. Merkostnaden hamnar snarare runt hälften av det, d v s omkr 50'. Frånluftskanalerna måste du ha, oavsett vilket system du än väljer. För att få ett FTX-system så behöver du komplettera med tilluftskanaler till sovrum, vardagsrum mm. samt själva FTX-aggregatet (25 '). Ett FTX drar inte särskilt mycket energi heller. I ditt
23 svar · 4,3k läst
C
claesidis: Tack för all hjälp! Pannan blir en 60kW med 305l i vedmagasin, sen kommer vi ha separata tankar i varje hus. Solvärme blir det, men förmodligen bara på garaget och jag ska kolla på möjligheten att växla in värmen i tanken istället för solslinga. Från första början hade jag tänkt borra i berget och sätta pump, vilket är riktigt gynnsamt m h t berg i dager på stor del av tomten.
8 svar · 1,7k läst
I
ichgary: Platsbyggd tank, då finns väl bara rektangulär modell och då är frågan vilket tryck du kommer utsätta systemet för, slutet system går inte, normalt öppet system beror lite på hur högt det är till högsta radiatorn, övertrycksfritt är nog det enda alternativet. Att tillverka en rektangulär tank som tål 1.5bar är det inte många som ger sig på, det kräver mycket stagning.. Ang
38 svar · 3,0k läst
E
Energiberäknaren: Om du vet lite om hur huset ska se ut så kan du fixa energiberäkningen själv. :) Ta hjälp av någon kompis, granne eller energiexpert om det verkar svårt. Läs "Tips och instruktion" först. Sedan tar du Energibalansberäkning, BBR. www.energiberakning.se
2 svar · 2,6k läst
M
mroing: Dubbelplåten är väll Aluminium. Skulle mer likna den vid LKs Värmefördelningsplåt. http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=42_48&products_id=148 Bjälklagsplåten är ju stålplåt. ganska stor skillnad på de produkterna. Skall du tex. ha ett furugolv så har du inte mycke val mer än Bjälklagsplåten. Bjälklagsplåten ger ju också ingen extra bygghöjd då rören
3 svar · 6,6k läst
·
S
skogstomten: Golvvärmefördelare däremot avger en hel del värme...Åtminstoen är det så för oss då den jobbar för fullt. Ganska många slingstumpar och fördelarkoppel som tillsammans avger en del.
5 svar · 6,7k läst
S
silversmeden: Rinkaby rör har en finurlig vvb som man kan koppla till sitt system den heter NIBE PCU-EL 100 liter ta en titt på den. Jag har gjort en annan lösning där jag har kopplat en liten ack på 150 liter som förvärmer vv innan det går in i vvb på 200liter funkar mkt bra, på sommaren eldar jag inte utan kör endast 750 liter med plansolfångare på 16kvm.
5 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.