P
PX-21: Hittills har nog 47 st antecknat ner !! Bra att veta om min börjar slöa till...Lägger på minnet;)
3 svar · 8,5k läst
B
byggarätt: Det som slår mig är att argumentet att slippa släpa ved till övervåningen är mycket smart en annan reflexion är själv cirkulationskravet som ju inte fungerar med golv-värme men med 12v cirkpump med batteribackup så är det inget problem. Ett annat problem se elden men slippa strålningsvärme..hänger ihop med problemet tilluft till eldningen..det är inte lätt att få både bar
50 svar · 8,6k läst
S
stier: Hej! Jag har ett luftvärmeaggregat (ACJ) Tyvärr har transformatorn brunnit, troligen har jag även fel på fläkten. Finns det någon som har något av detta så vill jag gärna köpa. Jag kan även tänka mig att köpa ett komplett aggregat att ta delar av. Är tacksam för alla svar. Stig
0 svar · 844 läst
Krilleman
Krilleman: Man får inte ha en värmare inkopplad på VVC om man ska förlja regelverket säkervatten. Säkervatten 3.1.1: "Handdukstorkar eller andra varmare ska inte anslutas till VVC-systemet." Men sen är ju frågan om dom menar en privatperson, tror snarare att dom tänkt sig scenariot med höga hyreshus. Fast satt regeln för alla. Men man får inte gå mot röd gubbe heller...
6 svar · 1,2k läst
S
sotare: är det en kronspis med lösa stenar på sidan iu eldstaden så ta ut dem och gör rent där. sitter stenarna ovanför eldstaden så kolla att de sitter rätt (ska vara i mitten) har du en rosettventil i toppen stäng den när du eldar har du mekanisk frånluft öppna ett fönster. fungerar inte detta ring sotaren
12 svar · 4,0k läst
Krilleman
Krilleman: I en bostadsrätt är inte värmesystemet din egendom. Det är föreningen som äger det!
4 svar · 2,3k läst
O
obba: [citat] ne men jag har ritat upp hur mitt system ser ut..
21 svar · 2,2k läst
·
P
PX-21: Såklart du skall ha ett nytt!!Harú råd med egen biosalong så harú råd med ny radd" Om inte annat tar du inträde tills det går ihop!!;)
12 svar · 12,7k läst
S
stuprör: [citat] Du kan låta folien sitta kvar under provtryckningstiden , vid inkoppling ska QE kopplingar användas och inte de i metall .
15 svar · 6,7k läst
·
harry73
harry73: Vi har ett hjältevadshus med en nibepanna, men det borde inte spela en stor roll. Om du har det varmt uppe och kallt nere är flödet som går till ovanvåningen för stor och flödet som går till bottenvåningen för liten. Jag tror att vi har också uponor och vi har såna termostatliknande grejer på alla värmeslingor. Jag tror inte att det är en shuntventil (för den blandar varmt vatten
8 svar · 3,1k läst
R
roke: Stort tack igen.:)
4 svar · 2,5k läst
A
ArneTW: Är värdet på g (tyngdkraftskonstant) när du vill räkna om massa till kraft. F=m*g dvs Kraft (Newton) = massa (kg) * g (konstant (m/s^2)) /ATW
8 svar · 3,9k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Helt rätt! Jag skulle också valt 22 som är 130 brett! :D
17 svar · 22,1k läst
G
glommers: Ca 35kvm och tyvärr inte bra isolerat, ligger på ca 100mm i både väggar och tak. Taket kan jag relativt enkelt öka på isoleringstjockleken på så det ska fixas nu under sommaren. Att öka på väggisoleringen tror jag aldrig man lyckas räkna hem... Det vore ju finemang med en aerotemp känner jag... och som du nämner kanske man kan "toppa" med strategiskt placerade elradiatorer om man
12 svar · 19,5k läst
K
kalubah: Det är kanske ett annat sorts bruk, men när vi satte om kakelugnen fick vi vänta i 3 månader.
5 svar · 9,8k läst
C
Claes_76: Hejsan vi är ett par som närmar oss slutet av en husaffär och nu börjar planeringen för huset som har ett visst renoveringsbehov. Nu till frågorna. Idag värms huset med direktverkande elradiatorer och en luft/luft värmepump. Jag har tittat på vattenburengolvvärme, men är lite tveksam med tanke på att det är torpargrund, vad jag nu söker är förslag på alternativa värmesystem,
0 svar · 3,0k läst
R
roke: Jag tror det handlar om injustering. På något sätt så måste radiatorsystemet justeras så att alla element får cirkulation. Nu verkar ju vissa bli utan om jag fattade rätt. Det kanske kan gå att strypa flödet lite i taget på de element som blir varma för att på så sätt få igång cirkulationen i de kalla elementen. Man brukar kunna justera elementen på returröret men det är nog
7 svar · 3,6k läst
L
lordi: Var lite försiktig med den isoleringen. Det som sitter i böjarna som ser ut som gips är oftast asbest, om rören är från 40-talet.
1 svar · 1,3k läst
B
Bollek: Ja, utanpåliggande blir ju inte så vidare snyggt, men jag antar som du säger att en snyggare lösning kan kosta väldiga pengar. Nu minns jag inte mer än att det är en frånluftsvärmepump i huset. Är det troligt att denna måste bytas för att orka med?
3 svar · 2,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Ska fippla lite med ställdonet och se om det hjälper. Beträffande Nibe så är jag nöjd trots strulet, bra support både via officiella och inofficiella kanaler betyder mycket när man som jag agerar installatör själv.
4 svar · 2,8k läst
·
K
kallemannen: Finns det ingen läsare som har någon erfarenhet av dessa? Är de så ovanliga? Mvh. Jonte
1 svar · 1,8k läst
T
TOBBE E: Satsa helst på en stor tank, går ju att måttbeställa. Sen tycker jag att du ska gå upp i storlek på både panna och ackvolym.
3 svar · 916 läst
Ö
Örby Villastad: Hej! Nybliven husägare till ett senfunkishus i sutteräng byggt -48. Vi kommer att vilja använda delar av det bakre sutterängplanet ("källardelen") till boende, vilket hittills mest använts av tidigare boende som förvaring etc. Dock, för att få till en bättre boendekomfort i dessa ytor kommer vi antagligen att behöva göra något åt värmen där. Huset har idag luft/luftvärmepump samt
0 svar · 2,0k läst
L
Lillkorpen: [citat] Eller kanske A-Skjul.... :P
7 svar · 3,5k läst
H
huggan: Ja men pratade med min rörmockare och enligt han räcker det inte med bara dom tunna skivorna. Han menade på att jag typ skull isoler kansek 100-200mm med frigolit. Men ville gärna höra vad folket här säger.
4 svar · 949 läst
M
mooze79: Hej o tack för alla tips! Hade tänkt att ha 195mm isolering + en fasadskiva innan ytterpanelen. Är det för lite? Om borrning av bergvärme o bergvärmepump ligger på ca 120'-160' för själva investeringen. Vad kan driftkostnaden bli per/år i ett nybyggt hus? Vad är investeringskostnaden för allt om man väljer pellets? Vad måste man ha? Acktank, beredare, panna etc.. Funderar som sagt
5 svar · 921 läst
mycke_nu
mycke_nu: Har nu kört på lägsta inställningen över natten och det verkar funka. Slingorna är inte speciellt långa, 6 st x ca 50 m. Tempfallet in/ut verkar vara ca 2 grader, om man kan lita på termometrarna. Kan inte känna några tempskillnader på golvet än i alla fall. Nedställningen gjorde stor skillnad på rörbruset och inte minst temperaturen på pumpmotorn vilken tidigare var glödhet och
2 svar · 740 läst
Krilleman
Krilleman: Kontakt på fabriken verkar inte alla vara lyckligt lottade med d^_^b
2 svar · 891 läst
Krilleman
Krilleman: Stäng returventilen (en skruv under locket - ibland spår och på nyare insex) och dra termostaten i botten! Lossa på anslutningsmuttrarna och lyft bort elementet. Innan du gör det så köper två radiatorproppar i lämplig stolek och skruvar på anslutningarna! Utvändigt på anslutningsröret: 10 (3/8") ca 17mm 15 (1/2") ca 21mm 20 (3/4") ca 27mm 25 (1") ca 34mm På med proppen och elementet
1 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.