Ska snart till att börja skruva ihop vattenburet system i mitt "nya" hus (100 m2 tillbyggnad på betydligt mindre stuga).
Eftersom det inte finns plats för något pannrum (och jag har ingen panna) i huset, så hamnar merparten av anläggningen i krypgrunden (har runt 1m höjd där, samt isolerat och avfuktat). Det fanns helt enkelt inget givet ställe att avvara på plan1 i huset.
Acktankar kommer hamna liggande istf stående, men jag hoppas på viss skiktningseffekt, eftersom jag seriekopplar 3 st (den första blir den varmaste, oxå avsedd för varmvattenprod).
Bifogar en skiss - som dock utelämnar ett antal detaljer (påfyllning, säkerhetsventil, avtappning, smutsfilter, ...).
http://79.125.5.22/ats/varmesystem.jpg
Till att börja med kopplar jag bara in en Luft/Vatten VP, men senare kommer ved & sol.
Här är en del frågor som ännu är helt utredda hos mig:
- Vattenmantlad kamin hamnar ju ovanför acktankarna. I en PDF manual för Laddomat har de ritat en skiss med panna ovanför acc och satt ett "kryss" över den (gör ej så).
- Jag förstår att självcirk går bort, men det räknar jag med.
- Något annat "fundamentalt" problem med detta? (Det går ju bra att ladda Sol från högre plats)
- Smutsfilter:
- Jag komme ha två separata kretsar (Acktank med radiator/kamin + VP/Sol [med glykol]). Ska man ha smutsfilter i bägge kretsar?
- Behöver man en kulventil före och efter för att kunna rengöra smutsfiltret (stänga av flödet) ?
- Trycksätta anläggning. Förstår att trycket i värmesystemet ligger en bra bit under det i kallvattenledningar (3-5 Bar i kallvatten för mig tror jag).
- Hur får man rätt tryck i systemet vid driftsättning?
- Jag köper en påfyllningsventil från Rinkaby, men då blir ju trycket lika på bägge sidor [då man öppnar den]!! (om man inte "duttar" med den)
- Liggande expansionskärl:
- Jag har två slutna 150l expansionskärl. Praktiskt sett vore det bäst att lägga dem ned (begränsad "takhöjd")
- Något problem med detta?
- Avluftning av system.
- Behöver man ha en luftningsventil i varje "lokal max höjd punkt" i systemet?
- ...eller räcker det med en enda avluftning på högsta punkten - och man litar på att systemet förr eller senare "trycker dit" luften?
Tacksam för lite feedback, innan jag börjar hela monteringsjobbet...