Jag har en 50kw baxi panna och ca 320kvm att värma upp, var ligger max gränsen på ack volymen för den pannan, min är ca 3300 liter om jag räknat rätt.

maxgräns finns egentligen inte för en tank :). Det finns bara minimigräns....
Utgå ifrån hur många kW behöver ditt hus per dygn vintertid. För att elda bara en gång per dygn måste tanken rymma dygnsbehov för en vanlig vinterdag. Vi har 3000l och ungefär lika stort gammalt hus. Laddar tankar med ca 180kW som räcker för en dygn ner till -10 grader men vid kallare får man elda 2 gånger/dygn och hinna åka till jobbet emellanåt :). Önskar att vi hade 4000l och kunna planera eldningen bättre så att besöket i pannrummet är inte det första man gör när man kommit hem från jobbet.
För att ladda 3000l med vår 40kW Atmos måste pannan brinna ca 5 timmar ( 2 vedinlägg +). Din 50kw blir något snabbare. Är det riktigt kallt ute så skyndar man hem för att elda ....
Har du plats för större tankvolym så är det inte mycket dyrare att installera och du får en bekväm anläggning utan stressfaktor :).
Det går att ladda mindre energi i en stor tank men det går inte att ladda mer i en som är för liten :).

Som sagt, utgå ifrån husets värmebehov per dygn en vanlig vinter. Väder varierar men något medelsnitt får du hitta för att bestämma bekväma tankvolymer. Pannan är underordnat och pannans storlek bestämmer bara hur många timmar du ska elda och hur ofta du ska lägga i för att producera husets behov. Har du en välisolerat hus så en 50kW vedpanna verkar passande och förhoppningsvis har den också en stor vedmagasin.

En annan viktig faktor som avgör om dina 3300l räcker är radiatorer. Är radiatorer små/få och det behövs hög temperatur på framvatten typ 60 grader så ska man ha större tankar. Har du golvvärmen som kräver max 35 grader så räcker det med mindre.
Som du ser är det inte lätt att avgöra om dina 3300liter är rätt eller ej utan att veta mera om huset.
gaia

Tack för svar .
jag har två gamla hus på 165kvm och 90kvm plus en nybyggd verkstad på 65kvm och det är draget ny pexkulvert imellan.
jag har möjlighet att komma upp i 5100liter men med tanke på att jag bygger pannrum i en 20fots container så blir det ganska trångt.
Pannan blir nog en Baxi solo innova 50kw och den har ett vedmagasin på185 liter.

Tankarna behöver inte stå på samma ställe. En tank i varje hus, som även tillverkar varmvattnet ,och en stor i containern och kulvertstyrning därifrån ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.