För att kunna välja en fläkt måste man ta reda på vilket luftflöde som behövs och vilket tryck som fläkten måste klara av.
När man vet detta är det lättare att leta fram "rätt" fläkt.
Systemair och Östberg har också fläktar men dessa är mer kompletta fläktar.
ebm-papst har så att säga "lösa fläktar" utan hus m.m.

Hur kan man räkna fram vilket tryck fläkten måste klara av? har det med kanalernas storlek att göra?

Gamla udda system kan va svåra att räkna ut tryckfallet på, man får oftast gissa.
Bäst är om man kan mäta på den gamla fläkten, men antar att din rasat helt.
Skall man ändå bygga om kanske man skall titta på möjligheten att styra fläktens hastighet lite mer, överkurs men är man tekniker så :)

Den typ av styrning jag hade tänkt mig att använda är först och främst att dela upp det till två separata motorer så att jag kan välja att köra mer i golvet om det behövs, eller då exempelvis mer luft i fönstren när det är som kallast.. Hade tänkt att använda mig av en tyristor eller trafo eller vad nu visar sig vara lämpligt. A motorn kan jag inte mäta något med. Får helt enkelt chansa på att köpa motorer så att jag klarar ett flöde totalt på 500l/s och sedan minska hastigheten på dessa vid behov. Jag antar att jag klarar mig då! jag chansar :-O Förresten så är det ett gammalt Bahco-system..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.