3 259 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Flytta värme med luft (dimensionera luftvärme)
Sida 1 av 2
Tänk att jag har ett hus som tar 6kw att värma när det är som kallast. Tänk därefter att jag har Element i en låda samt 1 fläkt som ska transportera ut värmen från lådan till resten av huset. Hur stort flöde behöver det då vara på fläkten, för att kunna transportera ut denna effekt i huset? Anta att inga kanaler eller liknande begränsar utan att fläkten är det enda som avgör..
Beror på vilken inblåsningstemp du vjll tolerera. Luftvärme med 6 kw på 80-talet blåste ofta in 50-gradig luft då det var kallt och luftflödet låg då runt 600 kubikmeter luft/tim. En oftast misslyckad dimensionering då varm luft stiger uppåt och värmen nådde aldrig golvnivå. En dubblering av luftmängden ger bättre värmespridning men kan däremot orsaka dragproblem.
Om vi antar att Det är två element och två fläktar i lådan. En fläkt är större än den andra, och driver luftburen golvvärme. Luft som enbart cirkulerar i ett slutet system. Den andra fläkten är ungefär halva storleken och tar luft från ventiler vid vardagsrummens tak blandat med uteluft. Den luft den skickar ut kommer upp vid fönstren..
En dubblering av luftmängden i det fall du talar om, hade sänkt temperaturen på luften? hur många grader hade den sänkts?
En dubblering av luftmängden i det fall du talar om, hade sänkt temperaturen på luften? hur många grader hade den sänkts?
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
låt säga att man har en sånhär fläkt till fönsterdelen: http://www.ebmpapst.se/sv/produkter...ugande-radialfläktar-med-kåpa/G2E140-AI52-14S
Flyttar 580 m3/h
Och en sån här för golvet:
http://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Radialfläktar/Dubbelsugande-radialfläktar/D2E133-DM47-01
Flyttar 810 m3/h
Det bör väl täcka behovet mer än väl?
Flyttar 580 m3/h
Och en sån här för golvet:
http://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Radialfläktar/Dubbelsugande-radialfläktar/D2E133-DM47-01
Flyttar 810 m3/h
Det bör väl täcka behovet mer än väl?
En förenklad ekvation:
P=dt x q x 1,2
P = Effekten i W
dt = Temperaturdiff (höjning)
q = Luftflödet i l/s
1,2 = Konstant
Sedan får man fixa till ekvationen efter vad man vill räkna ut.
För att använda dina siffror:
P = 6kW = 6000W
Rumstemp 21 grader, högsta inblåsningstemp = 40 => dt = 40-21 = 19
Då kan vi räkna ut luftflödet q=P/(dt x 1,2) = 6000/(19 x 1,2) = 263 l/s (=947m3/h)
Dom fläktar du tittade på är till för att transportera luft men ger också en hel del tryck.
Det finns inga tysta fläktar för sådana här luftflöde.
Hoppas någon hängde med i mitt röriga inlägg.
P=dt x q x 1,2
P = Effekten i W
dt = Temperaturdiff (höjning)
q = Luftflödet i l/s
1,2 = Konstant
Sedan får man fixa till ekvationen efter vad man vill räkna ut.
För att använda dina siffror:
P = 6kW = 6000W
Rumstemp 21 grader, högsta inblåsningstemp = 40 => dt = 40-21 = 19
Då kan vi räkna ut luftflödet q=P/(dt x 1,2) = 6000/(19 x 1,2) = 263 l/s (=947m3/h)
Dom fläktar du tittade på är till för att transportera luft men ger också en hel del tryck.
Det finns inga tysta fläktar för sådana här luftflöde.
Hoppas någon hängde med i mitt röriga inlägg.
Tack för ett väldigt bra svar!
Jag hänger med. Ifall jag ökar tempeteraturen på mina batterier kan jag köra mindre fart på fläktarna (självfallet).. Håller på att byta ut fläktarna från 1957 som rullat sen start. har drivits av en 0.25hk motor på 900rpm. Två fläktar. Lagren lät väldigt illa och det gick inte att få tillbaks fläkthjulen på axeln efter att den lossats. Såna där nya bör väl inte låta mer än mina gamla? Där var det trots allt en liten motor som drev 2 fläktar. Motorn hade genomgående axel. Om jag köper lite större fläktar (så stora som jag får tag på) kanske jag kan varva ner dem och få ner på ljudnivån?
Jag hänger med. Ifall jag ökar tempeteraturen på mina batterier kan jag köra mindre fart på fläktarna (självfallet).. Håller på att byta ut fläktarna från 1957 som rullat sen start. har drivits av en 0.25hk motor på 900rpm. Två fläktar. Lagren lät väldigt illa och det gick inte att få tillbaks fläkthjulen på axeln efter att den lossats. Såna där nya bör väl inte låta mer än mina gamla? Där var det trots allt en liten motor som drev 2 fläktar. Motorn hade genomgående axel. Om jag köper lite större fläktar (så stora som jag får tag på) kanske jag kan varva ner dem och få ner på ljudnivån?
För att lyckas få ner ljudnivån ska du ha låga varv på fläktarna och stora dimensioner på luftkanalerna, så att hastigheten på luften blir låg. Annars väsnas det i tillluftdonen. Alternativt har du många tillluftdon. Luft rymmer ganska lite värme och är därför lite otacksamt att använda för uppvärmning. Vätskor (vatten) är bättre.
Fläktarna du länkade till tror jag mer är tänkta att driva ut luften ur apparatskåp och liknande.
Fläktarna du länkade till tror jag mer är tänkta att driva ut luften ur apparatskåp och liknande.
Ok. Jag har 11 fönster varav det under varje fönster är 1.2meter lång list (fönsret är 1.40 brett, lite smalare än fönstret). I vintras drog det knappt nånting ur dessa lister och kallraset var stort. Det känns som att fläkten som drev detta har minskat i effekt, eller så vill jag ha en större fläkt så att jag kan öka farten lite under de kallaste dagarna (bara då det var ett problem). Anslutande fönsterkanaler vet jag inte hur breda de är, heller ej bredden på kanalerna i golvet. Men jag tror jag har en ritning på hur de ä konstruerade hemma.
Som du säger, det är möjligt. Frågan är bara vart jag kan få tag på fläktar om det ens finns fläktar som är ämnade till det jag söker? Jag vill såklart inte att de ska dåna.. De ska ju ändå gå hela tiden.
Som du säger, det är möjligt. Frågan är bara vart jag kan få tag på fläktar om det ens finns fläktar som är ämnade till det jag söker? Jag vill såklart inte att de ska dåna.. De ska ju ändå gå hela tiden.
har ytterligare en fråga. Är det lufthastigheten som gör att det blir missljud eller är det fläkten i sig. Jag menar då motorn och hur axeln snurrar. Eller är det endast ljudnivån från luften?
Eftersom jag i princip har 0 ljud i tilluftsdonen är det väl då kanske framförallt ljudet ifrån skåpet jag ska vara orolig för?
Eftersom jag i princip har 0 ljud i tilluftsdonen är det väl då kanske framförallt ljudet ifrån skåpet jag ska vara orolig för?
Du får "o"ljud i en anläggning på två sätt:
Fläktljud som kommer från själv släkt/motor, skiljer på olika fläktar hur dom låter men högre luftflöde och högre tryckhöjning ökar på ljudet.
Luftljud, det kan bli ljud i kanalsystemet och don när man höjer luftflödet p.g.a. den högre lufthastigheten och tryckfallet över komponenter.
Fläktljud som kommer från själv släkt/motor, skiljer på olika fläktar hur dom låter men högre luftflöde och högre tryckhöjning ökar på ljudet.
Luftljud, det kan bli ljud i kanalsystemet och don när man höjer luftflödet p.g.a. den högre lufthastigheten och tryckfallet över komponenter.
Ok, jag är inte så orolig för själva ljudet från kanalsystemet. Det har ju inte vart ett problem förr. Dock så hördes tidigare de trasiga lagerknastret ganska tydligt i hela huset när jag använde gamla motorn. Det är alltså oljud från motor jag är rädd för och bör därför hitta en motor med låg db antar jag. Vilka leverantörer förutom luftmiljo.se och ebmpapst finns det? har inte hittat något ställe med motorer som kan tänkas passa.