daugaard skrev:
ett problem är vell driftkosnaden för att värma men lampor + platt tv + avfuktare mm.
måste nog tänka på produktens livslängd / inköpspris! så att släcka lampor + stänga av tv är nog fortfarande gott för plånbok o miljön (;
Jag förstår inte vad du menar.

Men är det någonting med livslängden på teknologi så kan man ju lugnt säga att det är sällan man sliter ut en tv eller dator, man gör sig av med dem för att de är föråldrade långt innan de är rent mekaniskt förbrukade.
 
andersmc skrev:
det är sällan man sliter ut en tv eller dator, man gör sig av med dem för att de är föråldrade långt innan de är rent mekaniskt förbrukade.
Kan tyvärr inte hålla med dig där, har slitit ut två stycken laptops de senaste 4-5 åren. :(
 
andersmc skrev:
Men är det någonting med livslängden på teknologi så kan man ju lugnt säga att det är sällan man sliter ut en tv eller dator, man gör sig av med dem för att de är föråldrade långt innan de är rent mekaniskt förbrukade.
Oftast, ja, men på jobbet har alla våra Samsung plattskärmar lagt av efter drygt tre år. Det är alltid bakgrundsbelysningen som slutar fungera. Därmed vare sagt att spillvärme från apparater kan vara ett dyrt sätt att värma ett hus. Det är kanske bättre att stänga av apparaterna och värma med ett elektriskt värmeelement, med livslängd > 50 år. Men det är förstås inte säkert! Exempelvis tror jag att hårddiskar mår bättre av kontinuerligt drift.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.