2 803 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Klämringskopplingar - PEX
Det där beror ju lite på vilken koppling du använder skulle jag säga.
Vatette funkar med pex med rätt stödhylsa, Beulco 66 funkar också med pex. Det finns säkert fler sorter som jag inte har koll på.
JohanG har nog örnkoll på det där gissar jag......
Vatette funkar med pex med rätt stödhylsa, Beulco 66 funkar också med pex. Det finns säkert fler sorter som jag inte har koll på.
JohanG har nog örnkoll på det där gissar jag......
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 247 inlägg
Man använder Vatette-kopplingen med den vanliga standardklämringen. I PEX-röret sätter man en standard stödhylsa för kopparrör, fast med en dimension mindre än för koppar. I ett 15mm PEX som skall sättas i en Vatette 15 blir det alltså en 12mm stödhylsa.
Så kan man göra även att det inte är riktigt rätt. Till PEX ska PEX-hylsa med krage användas för att få en godkänd förbindning.
Har sett konsekvenserna av att använda vanliga hylsor till PEX i köksstam i ett hyreshus och det tror jag ingen vill vara med om.
/Mario
Har sett konsekvenserna av att använda vanliga hylsor till PEX i köksstam i ett hyreshus och det tror jag ingen vill vara med om.
/Mario
Håller med Mario, Pex hylsa med större krage ska det vara. Kan hända en olycka annars.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 247 inlägg
Det kanske är bäst om man inte vet vad man håller på med. Har dock ej sett sådana sedan slutet av 80-talet. Varken från Wirsbo eller Gustavsberg. Har ej heller hört någon av rörläggarna någonsin använda dem.vaniljvodka skrev:
Nej tyvärr så fuskar ju även yrkes folk. står i wirsbos manual iallafall. Jag har själv fuskat med detta, men vill ju inte råda andra till det.
Johan Gunverth skrev:
PEX-stödhylsor med bredare krage finns hos vilken grossist som helst på hylla, lunda, dahl, ahlsell...
Klicka här för att svara