Värme allmänt
Chrille74: Tjena! Imorgon installerar jag en Solarventi. Återkommer med feedback. :) C
Locke: Håller på med liknande operation. Kika på Uponors webbsida. Där har de ett program för att mängda sitt system. Du kan också göra en planritning och lämna till din lokala VVS-butik så gör dom en specad ritning. Ett tips är också Rinkaby rör som har en webbshop med bra priser.
smurfen72: [citat] Vet inte hur systemet ser ut men ska du ha ett exp kärl så blir det automatiskt övertryck.
zsimpey: Är själv på jakt efter en värdig ersättare till jötul f220 som tjänat som huvuduppvärmning i huset i 18 år. värmesköldarna på insidan är slut och ersättare finns bara till 13 år tillbaks i tiden. funderar starkt på en med lite sten i. så även jag är intresserad av gjutjärnskaminer i denna klass/prisklass. har förövrigt fungerat utmärkt att värma 130 kvm fördelat över 2
Vojja: Hej! Jag skall sätta in en kamin när jag bygger mitt sommarhus (kommer dock användas under hela året). Kaminen är delvis till för värmen men kanske främst för en "mysfaktor" Vad behöver jag tänka på när jag bygger huset, vill inte ha en murad skorsten går det? Vilken sorts kamin bör man ha och kan man köpa begagnat. Vet att det kanske är lite allmäna frågor på lite info, men
Blåtand: Hej 1, Ja det stämmer, Tänk på att du vet detta men kanske inte nästa och framtida ägare av huset vet hur de skall hantera "ditt" system. De kanske stänger av eftersom de inte vet hur ditt system är tänkt att fungera. 2, Använd ett system som är ångtätt och samtidigt luftar under och upp på tex. en sida av badrummets väggar. Då kommer du ifrån all sådan problematik med innesluten
Glufsglufs: Hempularen...jag antar att det var typ ett 70-tals hus du snackar om och då var det lite mysko med allt gällande el i samband med våtutrymmen.
steppen7: Tänkte till en gång ang flöde och det var ju rätt enkelt. flöde * delta * värmekapacitet = effekt så: flöde = effekt / (delta*värmekapacitet) Tex 3kJ/s / (5C * 4.2kJ/(kg C)) = 0,14l/s = 504l/h Qn 0,5 är alltså på gränsen med delta 5C.
Lillkorpen: [citat] Alltid vattenanslutningarna i sidan och avluftning i toppen om tanken är ansluten mot pannan för undvika problem. Sätt den nedre anslutningen max 50 mm från botten och den övre max 50 mm från toppen. Med lite diameter på tanken ryms många kilowattimmar i en miss på de måtten under en hel vinter. Om tanken fylls från en annan tank (som redan är avluftningssäkrad enl. ovan) via
R Göran: Jo det är utmärkande därför att vi har ett betydligt kallare klimat än de länder du jämför med. Dessutom använder man gas för både uppvärmning och matlagning.Vid en jämförelse hur mycket av tillgänglig ekonomi som läggs på energi så ligger Sverige i topp. Däremot har en jämförelse med Finland ganska adekvat. Vi har ungefär samma förhållanden och i Finland är elpriset 25%
Fröberg: Hej, Jag har inte behövt ha någon värme påslagen på ett bra tag. Har endast lite komfortvärme i badrummet (skönt om fötterna). Problemet är att framledbingstemp förändras beroende på utetemperatur. Går det att låsa pannan på t.ex. 25 grader i framledning?
harry73: Om man har en pump som styr kompressorns varvtal efter behov, behöver man inte underdimensionera den längre
mexitegel: [citat] Får du vägarna förbi så lägg bara ett PM :)
gadeberg: Har dragit pex som ett uppochner vänt u. Man ser att pumpen trycker iväg luften som kom i början.
mexitegel: Det är väl klart som korvspad att man ska ta hänsyn till husets energibehov när man dimensionerar värmeanläggningen! :O. Be någon seriös firma räkna på energi- och effektbehov, det finns många som klarar den uppgiften galant. :) Nära polcirkeln kan det väl bli rätt kallt så jag tror inte luft/vatten är det bästa, när det blir under -20, kanske -25 så blir de som en elpanna och
Pärran: Hej! Håller på att dra rör i rör till värme på loftvåningen till garaget. Ska använda wirsbos golvfixturer men begriper inte hur dom tätar mot innerröret. Någon som har använt dessa och vet? Mattias
Tribent: Tack för tipset nybyggarn. Såg helt klart intressant ut. Min inte så gamla oljepanna har en viessmann trimatik till styrning. Är det någon som har försökt sig på att programmera om en sådan och använda som styrning i andra system? Till pannan som av förra husägaren köptes ny 1999 hör en viessmann verticell 130l förrådsberedare. Kanske kan jag använda den istället för
ertol: Man måste väl vara en god forumsnubbe och avrapportera hur det gick också. Satte in en fläktkonvektorradiator som kan ge upp till 3 500 W. Blev lite större än jag tänkt mig, 120 cm brett, men jag fick det till priset av vad ett 100 cm skulle ha kostat. Anledningen var att de inte hade det mindre på lager. Kostnaden blev 7 900 kr efter Rot och det har inte varit några problem för
myrstack: Har goda erfarenheter av både sotarna i tyresö samt haninge så båda dessa kan rekomenderas. De borde vara möjliga att hitta på tex gula sidorna. De jobbar över ev "distriktsgränser " med och nuförtiden är det upp till dig som beställare att välja i stort sätt.
Bruce71: Man bör väl inte bara se till skillnaden i kostnad på termostaterna, är det trådat så krävs det väl lite kabeldragning, rörläggning, vad kostar det? Tillräckligt mycket för att gå jämnt upp med en trådlös lösning?
hnurre: Står mitt i installation, så jag har inga färdiga svar - men ändå, för vad det nu är värt, så här har jag gjort: Vedpanna matar en 750 liters Dalatank med 90mm PUR, samt en två kubiks Tanksvets slavtank. Slavtanken isolerar jag, innanför plåtreglar och gips, med 400mm runt om, samt det som får plats ovanpå - det blir nog 550mm när jag är klar. Jag använder skivor runt om och ska
Dauen: Nåja, det får väl bli en rörkrökare i alla fall. Gjorde om väggen helt med en ny regelstomme mot ytterväggen. Gamla avstånd stämmer alltså inte längre. Beställde två maffiga Lenhovda REX sektionsradiatorer från Rinkaby. Det sitter redan sådana i övriga rum så det kändes rätt att köra på detta även i kallaste rummet. Upptäckte under rivningsarbetet att dom gamla radiatorerna
Baritz: Hej! Nyfiken på vad du fick för pris? Jag skall oxå till att inreda vår övervån. på vårat ugglan 102,så fort det blir varmt om nätterna. Räknade ut att jag skulle ha värmegolv för 52kvm golvyta. Fick en offert av termotech nyligen,men för 6 slingor. Jag har dock ritat om över.vån. lite,så de kanske blev så därför. MVH/Baritz
hempularen: Om det var för bara material så är det väldigt dyrt. Men det är inte möjligen så att det även är en jordfelsbrytare? Om du inte har dte idag så måste du installera en om du skall ha golvvärme. Är det inte mer elmaterial till badrummet med i priset?
blackadder: Nackdelen är väl mer grejer som kan krångla och dyrare i drift iom en extra cirkulationspump. Fördelen är väl effekten. Och som sagt, kunna köra trycklöst vid acktankarna.
exerg: Johanpelle, jag som trodde värmepumparna var det sämsta http://www.svd.se/naringsliv/allt-fler-varmepumpar-havererar_5761185.svd ,mina 15 kvm solfångare fungerar fortfarande finfint efter 28 år, har överlevt 3 st renhetsivrande tonåringar och kostade 13 800:- inkl 1500 liter tankvolym och visar inga som helst tecken på att vilja ge upp ännu.
R Göran: Du måste beskriva din anläggning bättre för att man skall kunna göra en analys. Har du någon acktank? Hur shuntas värmen ut från pannan till denna? Hur shuntas värmen ut på systemet? Har du två cirkulationspumpar, som går hela tiden? Har du ingen acktank och eldar med ved fungerar det inte alls eftersom det blir för varmt i pannan. De flesta brukar ha expkärlet på vinden. Har du en
Indus: Ringer du till CTC kommer de veta precis vilken del du behöver byta. Ganska enkelt fel att fixa för en yrkesman.
Jesca_j: Det verkar vara olika hur mycket sotet sitter fast beroende på märke på kaminen, eller beror det på vilken ved man använder? Vi har en Camina Art Grace och har eldat allt från halvsur tall (ger mycket sot på glaset) till kanontorr björk (som inte sotar alls) och det har aldrig varit problem med att få glaset rent med bara fuktat tidningspapper.