Hej,
nu gav min luftluftpump upp och jag måste alltså skaffa en ny värmekälla. Har haft en nordic air som fungerat hyfsat sedan sju år.

Huset är enplans på ca.140m2.. öppna ytor, direktel och vedkamin.
Som lite topping dog tvättmaskinen i samma veva. Den vågar jag ersätta med hjälp av prisjakt/pricerunner, men gällande värmekälla tar jag tacksamt emot tips,åsikter.

Tack snälla människor//R

Toshiba. Ras 13. Eller en Mitsu.

kamilenski skrev:
Toshiba. Ras 13. Eller en Mitsu.
Toshiban har alltså en funktion som ger underhållsvärme och ett underhållsfritt filter. Har hört bra om denna innan, men måste läsa in mig på vad underhållsvärmefunktionen gör.
Vilken mitsubishimodell tänker du på?

Tack//:)

Såg nu att värmepumpar har ett eget fora..så flytta gärna..

Redigerat:
Mitsubishi Kirigamine FD35 VABH.
Allt annat är halvt dan. Då kan man satsa på billig Jula pump.

Min Toshiba från ~1987 ger fortfarande värme men börjar falla isär rent mekaniskt, letar efter någon ny men inser att den kommer inte hålla lika länge. ;)

lediablo skrev:
Min Toshiba från ~1987 ger fortfarande värme men börjar falla isär rent mekaniskt, letar efter någon ny men inser att den kommer inte hålla lika länge. ;)
Vi har i huset ganmal Foma från 80 talet som förra ägaren installerade. Den behövde en påfyllning. I övrigt går o går...
Dagens pumpar är nog lite sämre...

sneglar på en IVT 12KHR-N . den verkar bra eller?

Alla pumpar är bra så länge de fungerar. :D

Idag rignde jag polarpumpen och beställde en
TOSHIBA 13 "POLAR 2" NORDIC NORDENAPASSAD INVERTER MED UNDERHÅLLSVÄRME 5-13 GRADER!
-
Värmer hus mellan 10m2 - 160m2

polar_2.jpg

Toshibas nyaste modell. Bäst i test!
Toshiba Nordic är den senaste värmepumpen från Toshiba. Det en av marknadens mest effektiva värmepumpar! Den ger värme ner till -30 grader, och har en nästan otrolig verkningsgrad på hela 2,4 vid -18 grader. En hög verkningsgrad ger maximal besparing och optimal komfort!

Låg ljudnivå
Verkningsgrad på hela 4.76
Unik luftrening med elektrostatiskt filter
Jonisering
Underhållsvärme 5-13°C
Automatisk återstart
Nordenanpassad från fabrik

Hög energibesparing
Toshiba har ett otroligt bra COP vid minusgrader. Den har en energibesparingsfaktor som vida överträffar de flesta luftvärmepumparna på marknaden. Detta ger en märkbar skillnad på elräkningen. Vid +7 grader ger Toshiba RAS-13 PAVP-ND nästan fem kilowatt värme för varje tillförd kilowatt elström. Djinkoje för tipsen kamilenski:)

Drakir

Ingen, absolut ingen ångrar att de köpte Ras.

Kombatanterna var mitsus md35 och ras. Känns riktigt bra och jag är så himla glad idag, äntligen åker min åtta år gamla och värdelösa nordic air till tippen.

Drakir skrev:
Kombatanterna var mitsus md35 och ras. Känns riktigt bra och jag är så himla glad idag, äntligen åker min åtta år gamla och värdelösa nordic air till tippen.

Lycka till. Men den kommer du INTE att behöva!

d^_^b

Vad är de stora skillnaderna mellan Polar 1 och 2? Den går lägre på underhållsvärme, men är det så mycket annat som skiljer?

Tackar!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.