L
Jag håller på att renovera ett rum i källaren. Huset har vattenburen värme som installerades när det byggdes -76. Anslutningen till vattenrör/elementet har en avstängningsskruv. Tyvärr så sluter den inte tät. Jag har försökt hitta en plugg men lyckas inte.
Elementet har utvändiga gängor och ytterdiametern är 22 mm. Elementet är också konat.
Det verkar som att alla nya anslutningar är i 1/2 tum i gängan. Men dessa gängor verkar var finare. Kan vara något annat system.

Sedan hade jag tänkt att montera en panel bakom elementet med jag skulle då behöva en adapter så att jag flytta elementet utåt, från röret sett. Rören kommer från cementgolvet och är fasta.

Någon som vet vad man ska göra?

Rörbranchen är lika eller mer oseriös än andra och trotts DN standard så konst man så att andra än dom egna kopplingarna inte passar.
Mer arbeten för rörisar!

Det du kan göra är att göra en nödplugg genom att skära av koppar rör som har passande klämkoppling klämma ihop änden och svetsa eller hårdlöda ihop pluggen.
Billigast blir det att anlita rörmockare!

Det är M22x1 gänga. En vanlig dimension på radiatorkoppel. Det finns pluggar att köpa hos välsorterade handlare.
Det finns olika excentriska mellanadaptrar som man kan montera i mellan, så att du kan flytta elementet utåt.

L
Tack för svar. Får kolla med någon vvs-firma om dessa grejor då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.