O
obba: de är väl bara att sätta ett kallrasskydd?
6 svar · 2,6k läst
prototypen
prototypen: Nej. Koppel är i princip bara 2 rör med en ventil på det ena Koppel används bara för att förenkla monteringen, förr så bockade rörmokarn till en S-böj på röret, nu så räcker det med rören är på 40 mm avstånd, bakom elementet, uppifrån eller nerifrån. Det är mera LEGO än yrkeskunskaper. Jag säger inte att det var snyggare förr, snarare tvärtom. Ska ni sätta koppel då
9 svar · 7,1k läst
·
Pompe1997
Pompe1997: Finns det möjligen någon här på forumet som har installerat solpaneler som jag skulle kunna få komma och titta på? I närheten av harlösa skåne.
21 svar · 4,0k läst
B
bets: Vad är det för kassett?
1 svar · 997 läst
B
bets: Det är bara ett köra, stör inte funktionen alls. Det är en alternativ anslutning till rökkanal och rengöring sker ovanifrån.
4 svar · 3,7k läst
·
harry73
harry73: Det finns ett bra ord för energiförbrukning i form av el - elförbrukning, varför inte använda det? För annars kan ja med ditt resonemang hävda att man inte förbrukar energi om man eldar med ved som man tar från tomten eller att solceller inte producerar el, men leder till minskad energiförbrukning.
34 svar · 3,8k läst
N
norrbottenstorpet: Gör en temporär fastsättning med lite skumgummitejp utanpå röret så ser du ju om det funkar. Annars får du se om det finns längre kappilärrrör att få tag i?
1 svar · 1,6k läst
lorens
lorens: Första anledningen jag såg var att golvbrunnen torkar ut snabbare, sen läste jag någonstans på byggahus-forumet att det var något försäkringsbolag som inte godkände badrummet då pga att det kunde bli rörelser i brunnen eller hur det var.. Jag tog iaf det säkra före det osäkra och flyttade lite på slingorna. [bild]
2 svar · 2,9k läst
·
P
p-anders: Hallå. Vet ni om det finns någon universalupphängning /konsol /väggfäste till äldre element? Jag tabbade mig efter att ha renoverat, byggde ut innerväggen med 1,7 cm och glömde låta bultarna till radiatorfästena sitta kvar. Nu vet jag inte hur jag skall göra. De gamla väggfästena/konsollerna stämmer inte. Hur gör rörmokarna? mvh* Anders
0 svar · 2,7k läst
1
111111: en tanke om man inte drar in vatten är att montera en värmeväxlare före kulverten. Då kan man slå av värmen om det skulle krisa utan att vara orolig.
3 svar · 1,4k läst
P
Pondus: Hei! Er kanskje ikke svar på dine spørsmål men jeg fant denne tråden for en stund siden :D http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/43297-egen-glidgjutning-godkand.html Pondus
1 svar · 2,1k läst
A
Avemo: När det gäller vattenpumpen så finns det ett luftmunstycke på hydropressen. Det brukar vara en bilventil. För att kontrollera eller öka trycket i hydropressen behöver du en pump till bildäck. Stäng av vattenpumpen och öppna vattenkranen så att allt tryck försvinner från vattnet. Sedan ansluter du bildäckspumpen till hydropressen och läser av trycket. Det skall vara strax under
89 svar · 16,9k läst
·
E
Ewald: Nja, golvvärme eller inte. Jag tycker att det kan bli problem med golvvärme i äldre hus. Beror ju helt på förutsättningarna som man har.... hur plattan är isolerad nedåt osv. Även golvbeläggningen spelar en stor roll. En annan sak är komforten. Tänk på att golvet blir kallt om golvvärmen inte är på dvs om man inte har ngt uppvärmningsbehov. Annars spelar materialet
5 svar · 5,2k läst
T
truls84: Vilken tur. Tyckte det passade bra när man istallerade det, men vart osäker när jag såg det på orderpappret. Stort tack för din hjälp Krilleman_215 =)
9 svar · 3,5k läst
Krilleman
Krilleman: Då är det därför VVS.firman monterat en "plast-hätta" som du själv får vrida på för att öka/sänka värmen på golvet manuellt!
5 svar · 9,8k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Nja... Men en PE-slang är inte direkt gjord för hetvatten samt att inte TS har det problemet... Nu hittar jag inte den tråden med olika temperaturer och tyck i vanlig PE slang men men... Den frågan var uppe här på forumet för någon vecka sen, eller två. Någon länkade till en tabell på Uponor, men jag hittar den inte just nu. Återkommer om jag hittar den! Och TS har ju pex och
6 svar · 1,4k läst
E
Eld: [citat] Sotaren kan ge dig eldningsförbud om skorstenen inte är putsad eller slammad ända upp till yttertaket. Min skorsten var oputsad på vinden och det har den varit sedan den byggdes för 70 år sedan. Jag fick anmärkning på det och blev tvungen att åla omkring på vinden för att putsa den. (Takhöjd cirka 50 cm.)
5 svar · 4,8k läst
F
FELLE: Det går utmärkt att kombinera radiatorer med golvvärme. Se lite info i bifigad länk. http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Filmer/LK-Golvvarme/Installationsfilmer/
2 svar · 2,3k läst
Freco
Freco: Tillverkaren av frostvakten säger att frostvakten klarar: [citat] Törs man lita på det och bara lägga markisolering en bit ner i marken runt lådan och sedan lite markisolering upp till lådan för att sedan fylla med sand till strax under lådkanten?
1 svar · 2,0k läst
Alfredo
Alfredo: Dammsug/renblås aggregatet. På min märks en tydlig skillnad i kylverkan efter rengöring. Det blir dammigare än man tror.... Se till att "utblåset" är så fritt som möjligt. Om "utblåset" stryps påverkas funktionen märkbart (på min i alla fall). Detta har kanske inte så mycket med effektivitet att göra men min "geggade" ihop vid kondensvattenuppsamlingen vilket medförde att vattnet
1 svar · 4,8k läst
S
Setter99: Precis, KOW, vad jag också skulle vilja ha. En kalkyl som visar eventuella vinsterna med bergvärme, då jag är tveksam till om det blir en vinst in slutänden. Pumpar och kompressorer håller ju inte i alla evighet, de heller.
6 svar · 1,3k läst
Elffors
Elffors: @johanpelle: Du är lite rabiat i din inställning till kombipannor. Men med lång erfarenhet av dessa måste jag faktiskt ge dig att de är värdelösa, och en stor anledning till att det sitter värmepumpar i nästan varenda villa. @TS: Om du kan tänka dig att skyffla ved i kaminer och kombipannor, så borde du fundera på att investera i en modern rejäl vedpanna med rejäl acktank. Faktiskt
2 svar · 940 läst
A
arvid0: Varför inte vvc? '"så kör vi med 2 st kulvertar in i huset" - två slangar? eller 2*2. Du måste ju ha minst 3 slangar.. "jag tänkte bygga så shunten sitter på en ren tank och sen vvb för sig.. om jag inte bygger en tva.. " - Vad menar du? "man bör väl utgå från att tankarna är ordentligt isolerade. hur som helst så finns de nog ingen panntilverkare som rekomenderar att man stänger
8 svar · 1,2k läst
U
ulrikz: En kort uppföljning om hur det gick: Elfirman tog på sej ansvaret. Lösningen blev att bryta bort all klinkers och lägga T2 Quicknet. Jag fick plocka ner ett par panelbrädor på väggen för att de skulle kunna fälla in den extra termostaten. Så nu har vi dubbla slingor i klinkersdelen och äntligen varmt och gott!
6 svar · 2,6k läst
mycke_nu
mycke_nu: Använd termostaterna på elementen för att begränsa temperaturen. Det är bara värmepumpar som går oekonomiskt med hög framledningstemperatur, inte fjärrvärme.
7 svar · 2,1k läst
Elffors
Elffors: Stava för f-n inte fel på romoheat när du googlar!!
4 svar · 2,2k läst
·
V
växelventil: Hej I ditt läge skulle jag lufta hela systemet på en gång med tanke på att du har tömt systemet.Om du låter pannan cpn vara avslagen och sedan stänger tur och retur och sedan öppnar säkerhetsventilen så trycket visar noll(om det inte redan visar noll).Sedan öppnar du returen lite och börja fylla systemet på det här sättet så fyller du systemet samtidigt så kan du höra hur
3 svar · 2,7k läst
Bjurran
Bjurran: När ekonomin tillåter kommer jag installera solceller på ett av taken här. Det kommer då ge mig produktion under samma säsong som jag vill värma poolen. Oavsett hur bolagen vill lösa det med avläsning och överskott så kommer jag isf ha produktion som täcker uppvärmningen. Om jag dessutom får mer så har jag nytta av det resten av året =)
17 svar · 12,5k läst
harry73
harry73: med värmepump behöver du ett system med låga framledningstemperaturer, så du behöver mer eller större element än de du har idag. Golvvärme är ett väldigt stor element
5 svar · 6,0k läst
·
Suhagg
Suhagg: [citat] Nybyggt hus med överdimensionerad isolering. Ett normalstort fönster i varje rum. 70 regel och isolering mellan rummen. Jag tror i alla fall att det blir några graders skillnad. 2-3grader borde väl det kunna vara?
7 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.