Gammal tråd, men jag tycker TS fall låter som ett skolboksexempel på när bergvärme är motiverat. Hög energiförbrukning, stort hus och en värmekälla som ändå måste bytas ut.

28000 kr/år * 0,50 kr/kWh * 75% verkningsgrad = 42000 kWh i värmebehov

En pelletspanna med 90% effektivitet borde därmed kosta 42000 kWh * 90% verkningsgrad * 0,50 kr/kWh = 23000 kr/år

En bergvärmepump med COP 4,5 ger 42000 kWh * 1,20 kr/kWh elpris / 4,5 i COP = 11200 kr/år.

Med en skillnad på ca 12000 kr/år mellan värmepump och pelletspanna så borde skillnaden i iinvesteringskostnad vara återbetalad på ca 5-8 år. Dessutom borde värmepumpen höja fastighetens värde betydligt mer än pelletspannan.

Nu tror jag inte skillnaden blir så stor eftersom en årsvärmefaktor på 4.5 är för högt. Sen tror jag inte att.systemen har likvärdiga investeringskostnad och ekonomisk livslängd.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

Sant, COP-talet borde ha varit ungefär 3 istället och då blir kalkylen sämre. Däremot uppskattar jag att bergvärme kostar ca 120000 - 150000.

1,2 kr /kW grymt billig el vi hade en fatisk kostnad på1,63 sista fakturan. Men Uppsala har nog billigare el.
Det är mycket beroende på vad man vill uppnå vill man kompletare med extra radiatorer för att få ner framledningen?
För ett hus från 1969 är gjort för högtemperatur. Då ligger VP ofta runt 2 i COP
Hur många är med i investeringen på 150' ?
En pellets anläggning som är gämförbar ligger nog i de pengerna, bulk föråd sotning uraskning tarmvatten och värmestyrning. Sedan tror jag en sådan pjäs ochså höjer husets värde.
men bara 90% verkningsgrad då får du en B panna en bra ligger runt 95% vid 80 graders framledning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.