Jag är inte någon expert på att löda, är det tillåtet att använda skruvkopplingar för att koppla ihop fjärrvärmeväxlaren med fjärrvärmenätet?

Klämkopplingar kan jag inte tänka mig vara tillåtet. Dessutom så tvivlar jag på att du får koppla det själv. Här i Linköping så får man inte koppla primärsidan själv. Jag skulle inte vilja råka ut för ett läckage på primärsidan ....

Precis som largab skriver så tror jag att nätägaren har krav på att den som ansluter primärkretsen ska ha cert och något annat än hårdlödning blir det nog inte tal om.

Det får du inte göra själv. Tänk på att de flesta system är utlagda för 1.6 MPa och 120 grader. Dina anslutningar skall alltså klara detta fast de sällan/aldrig uppkommer en sådan driftsituation.

Leverantören har redan varit och lött dit ventiler och kopplat in huset till nätet.

Jo fast du är fortfarande på primärsidan. Ring energibolaget och fråga vilka installatörer de rekommenderar Skulle du få ett läckage kan det gå riktigt, riktigt illa.

Tror det föreligger lite missförstånd här :). TS menar nog att FVvvx är inkopplad med skruvkopplingar av energibolagets entreprenörer och undrar om det är OK.

Men den som du får rätt svar av är energibolaget,

> Leverantören har redan varit och lött dit ventiler och kopplat in huset till nätet

Vad menar du då ? Hos mig är allt lött fram till ventilerna som sitter på vvx. De är skruvade mot vvx och primärsidans rör, dock inte kläm koppling, vanlig *R av någon storlek är det.

Värmeväxlaren är inte monterad på väggen ännu. Leverantören har just varit där och kopplat in huset på nätet vid gatan samt lött ditt en returslinga inne i pannrumet med ventiler för både inkommande och returledningarna.

Anläggning i mina föräldrars hus som byggdes för 20 år sedan på området intill och vilket serveras av samma fjärrvärmeverk och bolag är värmeanläggningen kopplad med skruvkopplingar på de ventiler till nätet.

Jag har tidigare varit i kontakt med leverantören vilken meddellade att de kan mot offerförfrågan erbjuda en fjärrvärmeväxlare om man så önskar. Jag har dock köpt nu köpt en egen värmeväxlare på egen hand. Att koppla rör är inget främande för mig personligen så länge det är skruvkopplingar men jag har inga verktyg eller erfarenhet av att löda.

Ja, i vissa FV-nät får man köpa vvx själv men jag tvivlar på att du får installera primärsidan på den själv. Du får svar på dina frågor om du pratar med energibolaget.

lordmetroid skrev:
Värmeväxlaren är inte monterad på väggen ännu. Leverantören har just varit där och kopplat in huset på nätet vid gatan samt lött ditt en returslinga inne i pannrumet med ventiler för både inkommande och returledningarna.
Men OM du nu skulle få koppla in din växlare själv med klämringskopplingar (vilket jag betvivlar), hur hade du då tänkt lösa den "returslinga" (jag utgår från att TS avser en by-pass strypventil som säkerställer cirkulation så att inte kulverten kan frysa sönder) som just nu sitter där?
Den är antagligen hårdlödd direkt på kranarna och den tar installatören bort i samband med att han/hon ansluter växlaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.