7 433 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Svårt att lägga Pex 20 mm golvvärme rör ? Nej
Har nu lagt ca 400 m 20 mm golvvärme rör i plåtar och glespannel.
När jag gjorde undersökningar för vad jag skulle välja så rekomenderade nästan alla mig att inte välja Pex 20 mm golvvärme rör för det var så svårt att lägga.
Välj Alu-Pex eller 16 mm Pex istället var den allmänna rekomendationen.
Jag kan bara konstatera att rekomendationerna var helt uppåt väggarna. Det var överhuvudtaget inte svårt att hantera 20 mm Pex.
Ända problemet jag hade var att rulla ut slangen, men det problemet har man ju oavsett typ av slang.
Problemet löstes dock med lite brädor, två skivor, några fasta ljul och en fransk träskruv i mitten. Konstruktionen funkade utmärkt för att rulla ut slangen.
Visst man kunde ha lånat eller hyrt en proffs slangvinda, men då måste man ju göra allt på en gång nu kunde jag göra det lite mer i min egen tackt. Tog någon kväll att bygga min egen slangvinda.
Kände bara att jag ville dela med mig av mina upplevelser runt golvvärme läggning.
När jag gjorde undersökningar för vad jag skulle välja så rekomenderade nästan alla mig att inte välja Pex 20 mm golvvärme rör för det var så svårt att lägga.
Välj Alu-Pex eller 16 mm Pex istället var den allmänna rekomendationen.
Jag kan bara konstatera att rekomendationerna var helt uppåt väggarna. Det var överhuvudtaget inte svårt att hantera 20 mm Pex.
Ända problemet jag hade var att rulla ut slangen, men det problemet har man ju oavsett typ av slang.
Problemet löstes dock med lite brädor, två skivor, några fasta ljul och en fransk träskruv i mitten. Konstruktionen funkade utmärkt för att rulla ut slangen.
Visst man kunde ha lånat eller hyrt en proffs slangvinda, men då måste man ju göra allt på en gång nu kunde jag göra det lite mer i min egen tackt. Tog någon kväll att bygga min egen slangvinda.
Kände bara att jag ville dela med mig av mina upplevelser runt golvvärme läggning.
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Håller med! Den enda anledningen till att välja klenare dimension borde väl vara platsbrist i den gjutning som ska göras (men då talar vi snarare om flytspacklingar än gjutningar).
20 slang är bättre i alla lägen då du kan lägga längre slingor och slipper dela av ett rum med två slingor t ex.Lättare att få det fungera riktigt. Alu pex är överkurs att använda som golvvärme...
mvh
mvh
Håller med trådstartaren. Är man två går det att rulla ut rullen direkt utan hjälpmedel. Är man tre är det busenkelt att lägga slangen.
Har du någon bild att dela med dig av?
Klicka här för att svara