Värme allmänt
Yrrol: Jag läste först bara rubriken, sen efter att jag började knappa in ett inlägg så såg jag sen att detta kommer ju inte vara värdefull information alls.. Bara för skoj skull så kan jag nämna driftskostnaderna för en ensam person i ett 110kvadrat hus ute i bonneland, 1981, 3glas osv.. (egentligen 1½ plan, ovanvåningen får vara kallvind. Sen dubbelgarage.) avfall: 2616kr Värme,
Hoppehare: Såhär gjorde jag. Vattenburet samt riktigt låg bygghöjd. http://www.byggahus.se/forum/golv/178679-tjocklek-pa-flyt-ovanfor-golvvarme-2.html
elisabethcederlund: Jag byggde mitt hus 1984 och installerade en Cronspisen utan kakel, bara putsad! Den är nu inne på sitt 28;e år och det som hänt är att vid ett hörn vid golvet har bitar ramlat loss när jag dammsugit och så finns det en spricka mitt fram vilken växer och krymper beroende på värmen vid eldning. Kakelugnen är vacker i sig, men jag har börjat fundera på att lägga på kakel senare i
Åskar: En inbyggd acktank med plyfa och målad gips ytterst kan bli riktigt fint, även i en tvättstuga. Man kan även kakla om det är kaklat övrigt.. Isolera tanken riktigt och dra hellre ett extra element till tvättsugan om du vill ha det varmt och skönt där. Ska du ha varmvattenberedning i tanken så är det ännu mera självklart tycker jag! En måttanpassad rektangulär tank från tex
Mike_S: Tack för alla svar! Pumpen är beställd redan, den kommer på fredag. Det som fick mig in på iden att byta ur rören var väl det att ventilerna läcker lite kring axlen vid vredet. Planen ser ut så här nu. Ta bort ventilen efter pumpen och ersätta den med nytt rör, byta ut de två kilslidsventilerna men behålla övriga rör så långt det är möjligt. Vilken typ av ventiler är
Tomas_P: [citat] Tack för tipset, åkte dit :thumbup: Kollade även Hornhasch och dom har i fittja 22 och 15 men inte 18. Nu är helgen räddad ifrån vila iallafall, skönt.
PX-21: Checka läcka vid elpatronluckan...Vanligt läckställe på gamla CTC oljepannor
Batz: Så är det, 8 st ledare i kabeln varav en är kopplad. För att krångla till det ytterligare så tittade jag i rumstempgivaren så går det 2 st ledare därifrån men helt andra färger och grovlek. Dom dyker också upp vid styrkortet men är undanstoppade och ej inkopplade. Nu måste jag leta upp vart den kopplade kabeln tar vägen....
mycke_nu: [citat] Låter som om det inte heller skulle fungera speciellt bra med ett lågtemperatursystem typ värmepump.
Dauen: [citat] Klockrent förslag. Vattenradiatorer som stödvärme under vintern, en konvektor dom gånger man arbetar där. Den lösningen hade passat mig perfekt iaf...
Raginglynx: [citat] Lite sent för mig att planera om, men grymt intressant lösning :D
MathiasS: Ska försöka hinna med lite tester i helgen, sedan jag justerade VPn har jag dock inte haft någon vattenbrist. Denna elvb är en golvstående OSO med toppanslutning för både in och utlopp. Återkommer!
Krilleman: Självklart ska du använda diffusionstät PEX till ditt värmesystem! Jag skulle krävt ny slang av säljaren!
Proton: Sent svar. Men har ritning nu men kanske värt ringa Uponor för offert på allt som behövs i materialväg? Eller någon som redan jämfört dom med exempelvis Rinkabyrör?
mexitegel: [citat] Det är så alltså? Jag har misstänkt detta men inte hittat det svart på vitt, och har tittat snett på frånluftsdonet i bastun. Märkligt att besiktningsmannen inte anmärkte på det.... Nu är det ingen fara eftersom vi tyvärr som så många andra använder bastun till förvaring. Men en vacker dag så.... :D
Jenspeh: Blir samma procedur som i tvättstugan, bila bort, gräva ur och isolera. Nästan tre gånger så stort bara... Puh... :)
Bjornsson: Vad är bäst av 45mm polyuretan eller 70mm mineralull?
NetNut: Effekten på kyla beror på utrymmet och instrålningen, man bör även titta på EER som är kylsidans motsvarighet till COP. Som du skriver finns panasonic som har två modeller med både hög cop, men framför allt hög EER som är intressant i ditt fall. Modellerna heter HE9LKE respektive HE12LKE, de har båda hög COP men framför allt hög EER vilket gör den snålare per kw kyla än många
Avemo: 12 liter per minut och 25 grader får jag till 20 kW. Om du då helt försummar avkylningen borde det ta 2½ timme att värma 1200 liter från 4 till 40 grader. Frågan om tubens avkylning kvarstår. Erik
Erik_X: Jag vet flera kopparvattenrör och kopparvärmerör som ätits upp inifrån av friktionen mot vattnet. Koppar är känsligt för för hög strömningshastighet. Mitt råd är byt ut rören och sov gott om nätterna.
Kjell_G: Låter som vinkelkopplingar på färdig kulvert utsida vägg är lösningen och sedan en diskret inklädnad. Väntar på att tjälen ska släppa - lagom till sommarlovet ;)
Fixartanten: Verkar vara ett bra beslut. Jula brukar ju dessutom vara väldigt billiga med Gnosjös radiatorer.
växelventil: Hej Har aldrig sett en blandningsventil i en växlare förstår inte heller vilken funktion den skulle fylla om den kör legokörning.
krillokrokodil: Ok, provar detta i kväll så får vi se vad som händer!
exerg: Jomenvisst går det att lyfta på gallret, men överväg det ändå.
exerg: På 80-talet gjorde jag en egen avloppsvärmare av ett gammalt hydroforkärl med bräddavlopp och växlare utav några kylbafflar.Kopplades från tvätt,bad o disk.Fungerade otroligt bra och dessutom då med fördröjning, men efter nåt år när det var dags att inspektera tanken var det mindre kul. Innehållet var en stor slemklump, så det var bara att koppla traktorn framför och dra ut den.
LaT: Nu när du satt den rätt så ska du justera in den så att du har ett lagom undertryck i eldstan på ung 1mmvp när du eldar (smygöppna nån lucka till eldstan en liten aning, sätt en tänd tändsticka till & lågan ska bara dras in utan att slockna).
Naylor: Tack för era svar. Historien är ganska lång så jag ska inte dra den här. Men det bottnar lite i det som MMR skriver i slutet av sitt inlägg. Det har dykt upp många frågetecken kring objektbeskrivn i prospektet. Detta är bara ett i raden av frågetecken. Känns så irriterande och vi upplever att de försöker förleda oss med massa fina ord osv. Därför vill vi bara kolla upp allt.