M
MacLeod: Jag håller på och planerar för att konvertera från elradiatorer till vattenburna radiatorer. För att göra det någorlunda snyggt så finns det en del av huset som inte går att nå med utanpåliggande rör utan att det ser väldigt fult ut. Min tanke är att dra isolerade slangar från värmepumpen, upp på vinden och sen när i ena hörnet i vardagsrummet. Därifrån grenar jag ut till ett
0 svar · 1,6k läst
pelpet
pelpet: Fast nu kanske jag bara trasslar till saker och ting. Luftvärmepump och fjärrvärme är en bra kombination som borde ge dig bra komfort, bra ekonomi och lite besvär, och 50000:- är inte så farligt mycket pengar för en ny värmekälla.
24 svar · 3,4k läst
V
växelventil: Hej Dom menar att systemet ska vara påfyllt så inte pannan går "torr"så har du fyllt systemet så är det bara tuta och köra.Du ska fylla på så du har tryck på expansionskärlet vad du nu kör på för tryck.Men när pannan startar så ökar trycket ute i systemet och då kommer du behöva lufta och kommer det luft så kommer du säkert behöva fylla på systemet igen men det ser du på
1 svar · 3,7k läst
FredrikR
FredrikR: Här har du: http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-rorhallarskena-17-20/ :)
16 svar · 3,7k läst
M
Matss: Generalfelet är att sätta T-kopplingarna med avsticket uppåt på rör som sitter högt. Vänder du det neråt går ev luft upp i radiatorkretsen istället. Hur man gör beror ju på hur det ser ut, men anslut inte på en högpunkt, luft stiger.
8 svar · 950 läst
·
Göran.W
Göran.W: I princip inte men det är fler hål än man tror som ligger strax under 0 grader eller lägre även på brine in i slutet av vintern.
21 svar · 13,6k läst
mexitegel
mexitegel: www.billigtvvs.se har jag för mig gör det, de var dessutom billiga på slang när jag köpte där för något år sedan.
6 svar · 1,7k läst
·
mexitegel
mexitegel: [citat] Återbetalningskalkylen på ulltofflor och underställ brukar se ännu bättre ut. :p Men visst, det finns många alternativ och alla har olika infallsvinklar, behov och möjligheter. Det jag tycker är viktigt är att man fattar ett informerat beslut vad det än blir.
57 svar · 12,3k läst
T
thadanne: Det kommer kosta att ha golvvärmen på om golvet har dålig isolering. Men huset kommer må bättre och du kommer få ett bra klimat i källaren.
1 svar · 833 läst
NetNut
NetNut: Hmmm, plastslangen från den svarta kranen, mynnar den ut på golvet eller går den vidare någonstans ?
2 svar · 1,9k läst
·
M
Mig2006: Har köpt ett hus där den tidigare ägaren lagt in klinker men ingen golvvärme i grovköket :thumbdown:. Såg någonstans att det finns mattor man kan lägga på golvet för att t.ex ställa blöta barnskor. Mattan var minst en 1 kvm. Kunde kanske vara praktiskt innan det blir dags att renovera grovköket. Är det någon som har erfarenhet av en sådan matta? /Fredrik
0 svar · 1,6k läst
I
ivo: Hej, jag vill ha helst vattenburen värme i oisolerad källare med gjutet golv i ett hus byggt 1947. Det är jättelågt till taket 2,2m. Tror inte att bila betongen och gräva ner för isoleringskull är möjligt för att huset ligger på en berg. Har läst en del om fukt vandring och mögelrisk, ej stänga av värme under sommaren osv. Beijer har kommit med Floore och Easy värmesystem.Då
0 svar · 738 läst
T
Tiger79: [citat] La du easy 12 som har total bygghöjd på 50mm eller hur gjorde du? Ska snart påbörja renovering av hallgolvet...
31 svar · 10,8k läst
N
noone70: Har inte heller hört talas om Purmo, men alla snickare och rörisar jag jag pratade med innan vår renovering rekommenderade Uponor eller en annan leverntör(som jag inte kommer ihåg namnet på, men de var inte Purmo). Tyvärr är Uponors prylar långt ifrån billiga. Det du kan göra för att hålla ner kostnaderna är ju att köpa materialet själv(om nu vvs-firman går med på det.) från
1 svar · 1,4k läst
K
kickassford: nä ja har bestämt att tömma systemet så kan man jobba på i lugn och ro som Elffors säger. men en sån där ejektor, måste ju funka lika bra att bygga en egen ejektor mha trädgårsslang och blåsmunstycke
42 svar · 9,5k läst
·
M
mfransso: Hej, Detta var användbar information, visst shunten satt i max öppet och då blir det som en sommarmorgon på landet i sovrummet. Nåväl, smörja axeln skriver du, med vadå? Sitter det en o-ring där så är den bergis tillverkad av ett sk EPDM gummi och då är ju mineralolja olämpligt som smörjmedel. Utan att säga för mycket om vår städmoral i hemmet så kan jag ändå avslöja att
14 svar · 10,6k läst
projekt Kråkslott
projekt Kråkslott: Hej! Jag är ingen expert men följande länk kan kanske ge en vägledning: http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv 22mm borde enligt lathunden fungera om du låter varje slinga avslutas med varsin 1,7kW-radiator och drar en tredje slinga för biytorna. Alternativt ha totalt två slingor, och i vardera slingan hålla 28mm genom biytorna
1 svar · 2,7k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Nej, jag jobbar inte åt LK eller någon annan leverantör, jag är anställd på ett företag och jobbar huvudsakligen som ledande montör på entreprenader. Har väldans god erfarenhet av LK, jobbar med deras produkter dagligen. Inga problem är för små att ta tag i hos dom. En "helylle" tillverkare som tar ansvar för sina produkter enligt mig. Men det är min erfarenhet och
17 svar · 15,8k läst
A
a06: Ca 20 cm tjock. Inser att det kanske vore smart all bila ut allt, men vill gärna undvika det...
2 svar · 1,9k läst
G
gaia: [quote="Marylojs, post: 1502170 Det är ett enplanshus och vardagsrummet är beläget ett par rum ifrån skorstenen.[/QUOTE"] du kommer att behöva ett nytt skorsten för din kamin. Varför? - man får ingen drag och nästan omöjligt att tända brasan med långa vågräta/liggande skorstensrör och en kort bit som går uppåt. Det är därför man inte bygger liggande skorstenar och en eldstad
9 svar · 3,2k läst
Scherm
Scherm: Har inget svar på din fråga men är i precis samma sits. Pratade med en installatör av bergvärme igår och fick priset 170 000-200 000 kr för borrning (110m aktivt hål), installation och konvertering till vattenburen värme. Detta gällde för en fastighet två mil söder om Göteborg. Så priset du har fått verkar ju fullt rimligt iaf.
2 svar · 788 läst
F
fastmoving?: Tyvärr inte, den laddomaten används till ett system där pannan bereder varmvatten och shunten till värmesystemet sitter på pannan, dvs där acktankarna bara funkar som värmemagasin.
1 svar · 3,1k läst
nsiak
nsiak: Jag vet att jag läste om den där bilkylaren men kommer tyvärr inte ihåg mer än du skrivit här. Funktionellt lär det ju vara i alla fall :D
7 svar · 3,6k läst
mexitegel
mexitegel: Ja, om det inte finns några avstängningskranar mellan så ska det gå bra.
7 svar · 1,7k läst
P
pingis: Tusen tack för synpunkter och tips. Jag ska köpa lerbruk när andan faller på och ta hem en sotare som får titta igenom kakelugnen inför nästa vintersäsong. Jag fick reda på idag att senaste gången ugnen var i drift var november 1960, Det ska bli mycket intressant att höra vad sotaren tycker.
10 svar · 4,5k läst
NetNut
NetNut: Pumpen klarar nog utan problem att cirkulera vattnen, du har ingen större höjdskillnad. Däremot hade jag nog valt ett slutet system med ett litet (12 liter) expansionskärl då du slipper fylla på vatten och även minskar luftmängden i systemet. Är grunden isolerad ? Tänk på frostrisken när du väl fyller systemet, troligtvis måste du antingen tömma systemet på hösten eller köra
1 svar · 5,7k läst
·
V
volvokungen: Tänkte fixa vattenburen golvvärme i hallen , gärna låg bygghöjd - eller innebär det att det är svårare att få bra värme om man har smala rör , eller bör det räcka till ändå ? (hallen är ca 6kvm) Jag gissar att vi har träbjälkar på betong och brädor på det samt på topp har vi en matta :-) Vi tänkte bryta bort brädorna för att vinna lite höjd, men sedan då ...... ny
0 svar · 1,9k läst
P
PX-21: 1-2 Slingor beror längden på slang..m2...24 m2 på en slinga blir nog lite mycket det ...Jag kör 3 slingor på 30 m2...
4 svar · 1,4k läst
cederbusch
cederbusch: När jag läst om skorsten så hittar jag att man kan (ska?) använda halvisolerat rör inne och sen övergå till helisolerat i bjälklag. Hur funkar det att använda helt oisolerat rör inne och sen övergå till helisolerat? Tittade på Avemos förslag ovan och de var riktigt trevliga. Hade varit trevligt med en liten glaslucka men man kan inte få allt kanske. Iaf så fanns rör som
7 svar · 32,3k läst
·
NetNut
NetNut: Har du avluftat beredaren så det inte är luft kvar ? Vid vilket tryck öppnar säkerhetsventilen ? Kan eventuellt vara kalkrester/skräp, men det borde du få bort genom att spola genom systemet via vanlig kran samt via säkerhetsventilen.
1 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.