Hej!

Ska på att koppla in mina radiatorer och slangen är wirsbo combi-pex 18mm.
Det sitter proppar på alla ställe där element ska sitta och jag misstänker att de går att återanvända?
De består av stödhylsa i pex-röret med gummi"nippel" mot andra sidan, delad klämring och mutter.

Det sitter sedan en övergång till själva proppen som är annan dimension.

Min fråga är om det går att koppla som den bifogade bilden? Dvs rakt in i radiatorkopplet via mellankopplingen? Gummitätningen borde således hålla tätt?

20120914_192721.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skjut gärna på med frågor!

• Gilla
Joakim Trange
  • Laddar…
Ingen som har någon kommentar? :)

Krilleman
Vilken artikel är det du köpt som redan sitter på röret?

Jag har inte köpt något utan de satt på slangarna (oinredd ovanvåning) när huset levererades.
Men mycket riktigt är det samma artikel som Tomas_P har länkat till.

Har provat att koppla enligt min bild idag och det ser bra ut. Konan på anslutningskopplingen (med gummibussningen) sluter mot radiatorkopplet, även om mellankopplingen siter på, och man kan skruva muttern utan att den "bottnar". Konan fyller således sin funktion och likadant gummibussningen.

Hoppas det håller. :)
Nu är bara nästa fråga hur man fyller på sitt system med vatten / luftar på bästa sätt?
Antar att man måste stänga golvvärmeslingorna på nedervåningen innan man fyller ovanvåningens radiatorslinga?

Tips mottages gärna. (och såklart gärna om ni anser något i kopplingen ovan inte är som det ska)

Krilleman
Då är det bara att koppla ihop befintlig koppling med radiator!

Kan ju vara en fördel att stänga bort golvvärmen och lufta upp radiasarna för att köra dom ett tag, och lufta ytterligare en gång innan du öppnar upp golvvärmen igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.