Värme allmänt
peternicklas: Ja lade ner 100 m2 golvvärme 2010 och använde LK system till allt. Färdiga spårade golvspån samt även vändskivor. Plåtarna ligger cc 200 tror jag det var, detta styrs av golvspånen. I köket fick jag fräsa att nytt spår med en fräs och det går men fy vad det rycker. Reglering görs i pannrummet och sedan går rören direkt ut till golven. Gjorde så att jag la alla rör i en 25 mm
MathiasS: 1. Den är enklare att hantera vid montage men om det är ett stort rum blir det fler slingor => dyrare fördelare etc. 2. CC300 på 20mm ska det vara. Jag har ett mindre rum med 20 slang och sedan parkett direkt ovanpå, har ingen känsla av att golvet är varmrandigt.
MrStrumpan: Har lite funderingar och frågor om detta är en vettig investering/lösning? Huset har idag en oljepanna och jag tänkte sätta in: Luftvärmepump (Mitsubishi MSZ-FD35VABH) El-Varmvattenberedare (Märket TESY?) Då kanske man kan klara sig på det och bara köra oljepannan när det är riktigt kallt. Det känns som oljepannan står och går onödigt mycket sommartid bara för att värma
smurfen72: Prova att smörja upphängningarna till raddar samt rör det kan hjälpa om rören rör sig lättare. Annars är knäpptank en bra lösning som även gör att vp får mindre start stopp men det kanske du har rimliga ändå.
växelventil: Hej Du har inget namn på blandaren och har fenomenet uppkommit nu eller har det alltid varit så för det kan ha att göra med vad du värmer med att tappvarmvattnet inte räcker till om du har ett stort badkar så vad har du för panna.
Missionären: Teknik är alltid kul. sen om det betalar sig är det ett +
smurfen72: Här finns det 11mm excenters du får snedställa dom lite så bygger dom 6mm http://www.rorprodukter.se/radiatorer/tillbehor_thermopanel/excenterkoppling_11--6606035
A-O: Undrar hur man gör med anslutningen till uteluften ifall inte kaminen står mot en yttervägg? kan man ta från vinden?
Mike_S: Blev lite snabba ryck här idag. Det dök upp en nibe pellux för en rimlig slant i närområdet så nu står den i garaget i väntan på installation. Tror jag gjorde ett klipp, 3800kr den är från 2004?
exerg: Även om det rör sig om en mindre restaurang så finns behov av köksventilation som med ett mindre stekbord, fritös, värmeri mm kräver ett utsug på 2000-3 000 kubikmeter luft/tim (förutom den vanliga komfortventilationen) och för att kompensera denna ventilationsförlust behövs 40-50 kw då det är kallt ute + värme till lokalen. Utsug från matberedning är dessutom svårt att
Moomin: Liten uppdatering i ämnet.... Just nu håller jag på med dessa element, och det kommer att bli en separat "grupp" till Golvvärmen. Radiatorslingan kommer att vara en skild slinga, för de radiatorer som blir kvar.
62_an: Jag får svara mig själv! :) Det är ju vardag nu så man kan ju ringa och kolla... Enligt Uponors kundtjänst tillverkas deras skivor av Swedspan och man hänvisar till dom för att köpa deras vanliga skiva som ska passa. Swedspan säger dock nåt helt annat. Skivan man spårar åt Uponor var från början samma skiva som man sålde själva som ospårad. Men sedan har Swedspan bytt profil på
växelventil: [quote="mrw, post: 1540434"]Sådär, då har ja måttat å jämför datablad och den ska nog passa utan problem :) Tips på var man kan köpa LK 525, har bara hittat den hos www.koping.se/nila -/Christian[/QUOT Hej Du kan köpa den hos ÅF för thermia och nibe där du bor.Och som du skrev så brukar dom italienska spricka och har man en honeywell växelventil så är det samma som sitter i
drik: Hej Vi har en väldigt fin kakelugn som behöver göras om då eldstaden börjar falla isär. Kan någon tipsa om kakelugnsmakare som ni varit nöjda med. Har hört att vissa reser runt så dom behöver givetvis inte vara stationerade i Göteborg. Berätta gärna vad det har kostat också... Tack på förhand
Staffans2000: Det ser ut som glasull. Böjar o. dy. kan som tidigare nämnts innehålla asbets. Asbetstillredningen gjordes enl. spann och vattenmetoden. Gubbarna stod i ett asbetsmoln när de blandade till smeten. Staffan
charta77: [citat] (Laddutrustning till ackumulatortank är ett tillbehör, det bestämmer man själv som kund om det skall installeras och betalar det. Sedan så rostar inte pannan sönder på 2 år. Rost i en panna är inte ett produktionsfel, vare sig med eller utan laddomat. Men för den delen en panna/acktank utan laddutrustning fungerar. Och för att höja temperaturen från acktank till panna när
JOW: Ja nä, som sagt, jag såg bilder på andra som hade gjort så. Och jag ville veta lite mer om det...i princip om det var någon särskild fördel med det, och det gällde inte badrum. Men jag skrev så kort och konstigt i första inlägget så det blev konstigt.
JOW: Tryckfall på 20m? vad är det? Tänk på att det även blir en separat expansionstank om du ska köra med växlare.
ichgary: om det är -30 så klarar jag mig ganska precis 24h på en laddning.. Vad gäller förluster så är dom i princip obefintliga sålänge som det är minusgrader, men på sommaren blir det ju såklart lite förluster men det kompenserar man med mycket isolering..
växelventil: [citat] Hej japp prova flexslangar och känn även på expansionskärlet så att det inte fotplantar ljud.
ichgary: Anledningen är väl att man vill få upp temperaturen snabbt i skorstenen och att tempen sedan bibehålls för att undvika att det blir kondens i skorstenen när det är kallt ute..
växelventil: Hej! Du borde ha en tappning nere i källaren så tappa systemet och sedan kan du ställa vpn i läge varmvatten så ställer sig växelventilen öppen mot beredaren och stängd mot värme sedan kan du pula hur länge du vill med tanke på att du inte har så mycket värmebehov nu.:)
Krilleman: Jag installerade skorsten själv i sommarstugan. Blev bra enligt sotaren! Tummen upp... :thumbup:
Limpan85: Har löst problemet, shuntstyrningen var fel monterad alltså på fel 90 graders vinkel på ventilen. Har trimmat och ändrat. Hittade lite reservdelar nere i källaren så nu funkar allt tipp topp. Men vi får vänta och se till vintern när man behöver värmen som mest;)
mycke_nu: Glykol (eller motsvarande medel godkänt av VP-tillverkaren) i slingan löser frysproblemet.
växelventil: Hej okej jag förstår men det finns ingen du kan ta referenser av typ jobbarkompisar,grannar.Sen det här med att dina termostater inte fungerar påverkar nartuligtvis negativt.En termostat som inte fungerar fyller ingen funktion.Sen det här med att du har dålig effekt på radiatorerna är ju uträknat en gång i tiden så tycker det låter som termostaterna strular för dig så ett
HansR: Jag antar att du är i klimatzon ett eftersom du uppgett att begränsningen är 5.5 kW. Om A-temp är 170 kvadratmeter är effektbegränsningen i själva verket 6,9 kW eftersom du får göra ett tillägg på hus större än 130 kvadratmeter A-temp. Om du inte hittar någon tillverkare som är villig att begränsa installerad eleffekt har du ju inte så mycket val än att välja ett annat system.
Jugend: Okej, man tackar för svar. Det blir liksom inte billigare om man sätter in en rejäl pelletspanna och då kan jag likaväl köra på värmepump är min analys.