I
Izze: Ok, tackar för info! Jag har mätt diametern till ca 21mm så det borde enligt sidan 6 i Rot Boken ge 1/2" På sidan 17 ser det ut som RSK 480 57 11 borde passa? Hmm, eftersom man antagligen måste tappa ner systemet också kanske detta blir överkurs för mig..... Om någon har tips på bra rörmok i södra Stockholm så får ni gärna messa mig :-)
3 svar · 2,8k läst
·
helrob
helrob: Hej Vet att tråden är gammal, men hur gick det sedan? Borde ha lite intressant statistik vid det här laget. Vi skall ha FTX och tvångsfjärrvärme, funderar också på solvärme då vi har 45 graders tak i söderläge.
8 svar · 2,7k läst
T
TurboDanne: Det låter ju riktigt bra.. Risken att vi får problem med fukt på vind o grund borde ju vara Mycket mindre än de grannar som bytt till värmepump/bergvärme/fjärrvärme. Men om vi då byter olja mot pellets, paxfläkt i badrum och kanske en köksfläkt som forcerar dygnet runt, då kan vi väl sova med gott samvete?:) Då måste väl huset vara säkrat mot fukt problem iaf?
6 svar · 2,7k läst
M
Mykorrhiza: En värmelampa är ju en god ide, hela rummet måste ju inte värmas upp.
4 svar · 3,7k läst
Ludwig
Ludwig: Den går eftersom den låter och funkar perfekt. När jag öppnar ett närliggande element sjunker utgående temperaturen till samma som ingående (18) direkt, utan att elementet blir varmt.. shunten är ju stängd men pumpen snurrar. Kan tänka mig att pumpen i sig värmer vattnet på utgående sida.
8 svar · 10,3k läst
·
S
spik99: Använd 400 Volt element och räkna med ca 70Watt/m2 så blir det bra, ADAX gör mycket bra el-element dom tillhör den absoluta toppen.
6 svar · 4,8k läst
N
Nautiker: Håller med föregående talare. Tycker luft vatten med FTX låter som det smartaste alternativet. Mest för pengarna. Men finns ett litet problem. Enligt BBR får du bara installera en viss eleffekt/kvadrat meter detta gör luft vatten alternativet näst intill omöjligt. Tyvärr. Tycker det verkar vara en seriös och påläst byggfirma som offererar jordvärme med FTX istället för frånluften
7 svar · 2,5k läst
·
J
jostsweden: Hej m Westling, Jag skulle vilja veta om du är nöjd med ditt system, jag är i samma sits. Är Alig-vattenbatteri din enda värmekälla eller behövde du komplettera med radiatorer eller fläkt-konvektor? Vad har du för framledningstemp till vattenbatteriet vid 0 grader samt vid -20? Mvh, Anders
19 svar · 12,2k läst
mexitegel
mexitegel: Ja, det går - och görs ofta. Det är ju inte ovanligt att man tex. vill ha det lite svalare i sovrummet än i övriga rum. Visst leder betong värme, men inte så mycket att det jämnar ut en hel platta. Och visst sparar man pengar, men hur mycket beror en mängd faktorer. Om du funderar på om du kan räkna hem det så tror jag du istället ska se individuell reglering som en komfort. Trycket
2 svar · 3,2k läst
M
Matss: Jag har 17 cm sågspån, just för att slippa fukt i grunden. Mindre isolering = mindre relativ luftfuktighet.
1 svar · 2,0k läst
F
Fred vom Jupiter: Kolla om Biltema har någon plastfilm för bilrutor som du kan använda. Bara att dra bort vid vinter eller flytt.
3 svar · 2,2k läst
P
Patrik_N: Ett tips är att söka och bilda dig en egen uppfattning av firman. Finns ett antal trådar ang. den firman..
1 svar · 4,3k läst
Suhagg
Suhagg: När jag fick det uppritat gjorde de en miss och ritade bara för en fördelare. Fick aldrig reda på om det var miss eller för att de var ekonomiskt bättre men det blev lite konstigt och jag hade inte tid med ändringar från deras sida. Jag flyttade om lite för att få det att stämma bättre själv. Fördelaren är en 12 slingors så det är en rejäl sak. Väldigt lättjobbat för en
6 svar · 1,4k läst
J
johanpelle: [citat] Du återgår väl minst av allt till Fredrik och hans val utan bubblar obekymrat vidare om dina dyra pelletskaminer som inte alls var på agendan. Är du säljare som har svårt med marknadsföringen eller? Jag tycker trådskaparen gör rätt i att ordna till ett riktigt vattenburet värmesystem på en gång i stället för plottra med olika surrogat som kaminer och luftvärmepumpar. Ska
32 svar · 3,9k läst
·
P
Picke: Vi har ett liknande system som TS beskriver och en av kaminerna du länkar till. Wamsler aquarello, 750l tank och 96 rör intelliheat på taket. Och som "nödvärme" sitter en 6kw elpatron i tanken. Välisolerat 1,5-planshus på ca 160m2 (+40 i vidbyggt garage) utanför Umeå. Vi är på det stora hela nöjda med systemet. Skulle naturligtvis inte skada med högre effekt till vattnet på kaminen
18 svar · 6,0k läst
F
Freddy-79: MMM ibland är det bättre att inte veta;) lite smått grumligt varmvatten fortfarande men tror det kommer spolas rent med tiden.
3 svar · 6,0k läst
E
exerg: kondens bildas då fuktig luft kyls ned. Kattvinden är väl troligtvis kallare än luften inuti imkanalen så nån kondensrisk på utsidan är nog obefintlig. Ska du ha nåt skydd runt isoleringen så är det för syns skull.
1 svar · 12,5k läst
·
D
DIY_freak: Jag har ettrörssystem i huset och skall koppla in en push12 golvvärmeshunt i en tillbyggnad. Kg undrar om det fungerar att koppla in Pushen parallellt över ett ettrörskoppel som går till en gammal radiator och ställa in Pushen för tvårörssystem? Anledning är mest kosmetisk då jag tycker det är snyggare med två avstick från varsitt rör än två avstick på samma rör vid den
0 svar · 1,9k läst
Hammarskallen
Hammarskallen: Ja nu var jag lite ouppmärksam när jag var nere i "hålet" och kollade. Det är ju så att kallvattnet går i en oisolerad pem-slang vid sidan om, tappvarmvatten och returen till vvc går i kopparrör och radiatorvattnet med retur går i stålrör. Stål- och kopparrör är sedan isolerade med något sorts rörisolering modell "rund med 4 hål i". Ganska dålig passform på isoleringen.
8 svar · 7,2k läst
P
Petula: Svärfar bor en gata bort och kommer att se efter huset när vi inte är där. Vi kommer ju att vara där en del under övriga tiden på året men det är i huvudsak sommaren som varmvatten ska finnas.
2 svar · 2,4k läst
Krilleman
Krilleman: Det står även: Om den primära värmekällan stängs, säkerställ då även att den primära cirkulationspumpen avaktiveras. Detta sker ofta automatiskt. Om inte avstängning sker automatiskt ska shuntens tillopp stängas genom att ställa in temperaturkänselkroppen eller rumstermostaten till dess lägsta värde. Det kanske fungerar då?
3 svar · 6,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Nu kan jag inget direkt om golvvärme, men tryckluft expanderar med värmen. Så är det exakt samma temperatur i golvet nu som det var när rörmockaren fyllde på/lämnade slingorna.
1 svar · 1,5k läst
B
bighenk: [citat] Hmm. Själv verkar det som när pannan blir under 80 grader så försvinner värmen i elementen helt. Men finns fortfarande varmt vatten i tanken. Det finns en styrenhet med pannan som ska styra shunten men jag kopplade bort den nu pga problemen. Shuntmotorn är ny inkopplad för förra gick sönder. Kan vara fel kopplad på något vis. Båda cirkulations pumparna va på 2 så jag sänkte
7 svar · 1,6k läst
·
V
Villespappa: Vi har precis köpt ett litet torp från 1700-talets slut. Det kommer att fungera som sommarstuga och vi kommer inte att värma upp det vintertid. (Har inte heller varit uppvärmt vintertid de så länge som det fungerat som sommarstuga) Tanken är att våra barn ska ha vinden som sovrum och vi vill skapa lite mer "rumskänsla" där uppe genom att måla golv och väggar. Vinden är inte
0 svar · 1,8k läst
1
111111: Tackar! :thumbup: den sidan hade jag inte hittat, klart intressant Men intresserad om någon har något annat tips ....
2 svar · 2,7k läst
L
lordi: I blandningsventilen finns ju en känselkropp, så den fungerar som en termostat även om den kanske inte är 100% exakt. Fullt öppen ska den skicka ut 65 gradigt vatten. Om din vvc är rätt kopplad så skulle jag gissa på att blandningsventilen kärvar eller att känselkroppen är paj
10 svar · 3,0k läst
·
K
KJE: [citat] Jag hjälpte för några år sedan en bekant med ett liknande projekt, vi gjorde så att vi hackade upp ett hål i murstocken längst ned och satte fast en slags krok i röret, i kroken fäste vi sen ett rep som vi släppte ned uppifrån taket och sen lyftes hela härligheten ut med hjälp av en kranbil...det gick väldigt smidigt:)
1 svar · 2,2k läst
cinajo
cinajo: - Ta bort expansionskärlet på vinden ser jag som en lätt uppgift, borttagning av skvallerröret ifrån expansionkärlet lika så. I mitt hus fanns en kombipanna ombyggt till slutet system, men det gamla e-kärlet med rör finns kvar. bara avkapat i taket ovanför pannan. Numera har vi bytt till värmepumpspanna, med nytt kärl och hela konkarången. - Jag har kommit så här långt nu: Är
7 svar · 5,8k läst
L
Lillkorpen: Det är väl tjockleken på riset i borsten.
3 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.