Y
hur kommer det sig att just 21 grader anses vara standarden på temperatur inne i bostäder och bilar?
Varför inte 20,22,23? :)

För att det är där den temperatur genomsnittliga människan gillar att ha runt sig?

Ja, troligen är det helt enkelt så att det är ett värde som de flesta trivs med. På samma sätt som att ett köksbord är 70cm högt.

andersmc skrev:
Ja, troligen är det helt enkelt så att det är ett värde som de flesta trivs med. På samma sätt som att ett köksbord är 70cm högt.
73-74 är dom flesta

Y
Samtidigt så brukar det finnas knasiga undersökningar å beräkningar till det mesta, såväl hur besticken bör ligga i lådan. :)

Tänkte det kanske fanns någon rolig historia bakom detta med.

Är 21 grader en standard? Var har du hittat det?

Standarden för Inomhusklimatet (som består av mer än lufttemperaturen) beskrivs annars i ISO 7730 om jag minns rätt.

Y
Nja jag vet ju inte var/om det står skrivet men sätter man sig i en ny bil så vill jag tro de flesta är ställda på 21grader.
Sen brukar lägenheter få 21.
Tror min bergvärmemanual var fokuserad på 21 med.

Fast.. inte tyska manualer, där märkte jag att de för radiatorer verkar vara mer fokuserade på,,, 22? eller ja något annat än 21 iaf så man fick försöka räkna om det lite.

Har för mig att jag läst en utredning från socialstyrelsen och där visade man på olika fastighetsbolags utlovade temperaturer som låg mellan 20 och 21 grader.

Minns inte vad min tyska bil var inställd på när jag hämtade ut den tyvärr :)

NIBE's diagram för kurvlutning syftar till att ge inomhustemperatur på 20 grader.

Standard är 23 grader.

De har Hustrun bestämt.

(Skrivet i shorts den 21 september.)

• Gilla
sj6 och 5 till
  • Laddar…
Ja tyvärr så är det så här också, hon vrider på vredet och jag får betala.

P

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Det mina vänner, är en standard. Jag sänker o hon höjer.

Hah, samma här. Idag på morgonen fick jag höra önskemål om att sätta igång cirkulationen av varmvatten ut till elementen för det var tydligen för kallt (20,2 i fönstret)

ha ha jag har bestämt att visar termometern 22 gr är det varmt inne,och behöver inte elda om någon fryser då är det bara att gå ut o ta en promenad,då blir man fort varm

21 det är Peter "Foppa" Forsberg som har bestämt det :D

På jobbet hade vi en som kom med ett spartips, han satte termometern högt, temperaturen är ju dels högre längre upp mot taket, dels var hans fru kortare än honom, så när han såg att det var 18 grader så såg hon att det var 23 :D:D:D

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.