Har en gammal gjutjärnspanna som börjat läcka i shunten och som inte är så effektiv. utan tankar.
så fort ja slutar elda så kallnar huset.

Är nu sugen på att köpa en vedpanna och en acktank på 1500l.
huset är rätt litet ca 80kvm och gammalt.

Finns så mycket att välja på å 20-50kw

kan en 30kw på 90-100liters vedmagasin fungera bra ihop med en 1500liter tank? läste eldstad x 18 någonstans.
har ett krav att den ska palla att hålla huset 20grader varmt i minst 18h.
vore kanon om man kunde elda upp pannan innan man lägger sej och har värme när man kommer hem från jobbet. = ca 18h. iofs kan det ju brinna när man sover.

som det är nu så kan ja komma hem fast ja eldat innan ja åkt å set är under 10grader inne vintertid.
är även inne på å köpa värmepump luft luft men då går den lös på 13tusen å drar en massa ström.

tacksam för tips.

Vi har en Vedolux 30 på 30kw i vårt hus på 120 kvm som jag installerade för 2 år sen ed 2*750 liters ackumulatortankar. Och det funkar bra och räcker med en eldning om dagen på vintern om det inte är -20 ute och två gånger i veckan för varmvatten och då har vi bara tanken med VVB på. Så större panna än 30kw och 1500 liter behöver du inte. Sen beror det alltid på hur bra isolerat huset är men med den uppsättningen så kommer värmen håll länge.

Varför vara nöjd med att huset håller 20g i 18h?
Mer ack o större panna värmer du dubbla mängden vatten på 1 ilägg så klarar du ett par dar.
Även vi vedpannenördar har ett liv som gör det osmidigt att alltid behöva rusa hem för att huset inte ska kylas ut.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Säger samma sak.

Hade jag gjort om min installation (Calmar v33, 2500 total tank) skulle jag nu valt en enda stor 3000liters tank med en vedpanna som kan ladda fullt ifrån 20grader till 95grader på ett ilägg mitt i smällkalla vintern. Köper man för snåla grejor sitter man med det där i 20år...

70cm ved hade varit fint. Även en panna med lambdastyrning. Och en som är väldigt lätt att sota.

Kolla på blocket, det är ju många som säljer ut bra vedanläggningar till rimligt pris.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.