"Stänga AV ack-tank" ska det stå i rubriken :)

Hej!, är nybörjare på sånt här, har flyttat till ett hus med en Kombipanna, Euronom av något slag, kan ej hitta modellbeteckning.. + en Strömsnäspannan TS500 utan VVB

Om jag vill stänga av denna och endast elda för varmvatten, hur bär jag mig åt? .. Överst på tanken (Tillopp Expansion) DN25 på det röret sitter ett handtag till en kulventil, och nederst på tanken går retur DN25 med en laddomat mellan pannan och tanken... Räcker det med att stända Tilloppsventilen överst eller måste man göra nåt annat?

:)

MVH Jonas

Redigerat av moderator:
du bör stänga av laddomaten me så den inte går mot stängd ventil

obba skrev:
du bör stänga av laddomaten me så den inte går mot stängd ventil
Fel av mig, det är ingen laddomat utan en cirkulationspump Wilo Smart 25/4 F, räcker det med att jag stänger ventilen på tilloppsröret där uppe och drar ur kontakten till Cirkulationspumpen då? =)

Lägger upp en bild, det finns två cirkulationspumpar, antar att båda är för uppvärmning och inte för tappvattnet.. Har stängt tilloppsventilen längst upp på höger på bilden, det blåa handtaget, och jag har stängt av strömbrytaren till de två turkosa pumparna som finns på bilden, är detta korrek? Går snabbt som attan att få upp pann/vattentempen nu iaf. Vilket jag var ute efter.

IMAG0658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

de är nog korrekt. ena pumpen är säkerligen till radiatorkretsen o den andra till laddningen av tanken.

obba skrev:
de är nog korrekt. ena pumpen är säkerligen till radiatorkretsen o den andra till laddningen av tanken.[/qoute]

Ok fint, elementen blir varma ändå, men det kanskr är normalt? Jag kan intr mycket om det här hehe

du har nog en shunt på pannan nånstans ställ den på noll.

• Gilla
juuunes
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.