Hej
Bygger en enplansvilla på 150 kvm utanför Östersund. Huset är välisolerat, vägg u värde 0,11. Fönster 0,8. 400 mm i grund 500 mm i tak osv. Totalt u-värde (Um) = 0,17. Golvvärmeslingor ligger i plattan och det finns plats för en mindre acktank/tekniktank i klädvården. Har faktiskt förberett för en vattenmantlad kamin också. FTX- med roterande värmeväxlare blir det så FLVP är alltså inte aktuellt. Kan även lägga till att fjärrvärme finns i området och det är relativt tätbebyggt. Har tre barn och sambo så det kan väl gå en del varmvatten ibland. Enligt beräkning kommer det gå åt ca 10000 kwh/år.

Nu till frågan, vilket energisystem ska jag välja. Finns ju miljoner alternativ och ju mer jag läser desto fler frågetecken dyker upp. Känns nästan som att det blev svårare att välja på grund av att vi byggt ett energisnålt hus då investeringskostnaden för olika system kostar mer än energipriset.

Har funderat på följande alternativ:

1. Fjärrvärme.
+Låg investering, enkelt och tar lite plats. Miljövänligt
- Beroende av kraftbolag och dess prissättning och jag betalar en fast avgift (va 4325 kr/år) . Inklusive investeringskostnad och avskrivning på 20 år så räknar jag med att det totalt blir 15000 kr/år

2. Vattenmantlad kamin (ved eller pellets) kopplad till acktank (typ Dalatanken eller Effecta 500) och solfångare och elpatron 6 kw. Får ju inte installera mer än 6 kw eftersom jag bygger nytt.

+ Flexibelt system där jag kan koppla in den värmekälla jag önskar. Myseldningen blir väl utnyttjad (ved). Vedklyvning väljer jag att se som motionstillfälle:-).

- Hög investeringskostnad, minst ca 150´med installation. Känns mycket med tanke på att jag inte kommer behöva så mycket energi. Tar också en del plats. Krävs vedförvaring. När jag inte eldar och solen inte lyser så är det elpatron som gäller.

3. Mark och bergvärmepump. Känns som höga investeringskostnader med tanke på värmebehovet. Har inte funderat så mycket på detta. Å andra sidan ett system som borde fungera bra mot en golvvärmekrets med låg temp. Kanske någon här som kan övertyga mig om något av dessa alternativ.

4- Luft/vatten pump.
+Relativt enkel lösning och kanske inte allt för hög investering. Kombinera med vattenmantlad kamin?
- visst buller och ingen höjdare rent estetiskt att ha på fasaden. Isbildning? Hur fungerar den i Norrland?

5. Finns säkert många andra alternativ.

Så då är frågan, finns det någon som sitter på svaret? Vad borde jag välja utifrån dessa förutsättningar. Fråga på, om det är något jag glömt att berätta som kan vara avgörande för valet.

Tack på förhand

En aspekt som du kanske skall lägga in i kalkylen är hur en eventuell köpare av huset värderar värmesystemet. Där brukar man säga att det är färre spekulanter på vedeldade hus än de som inte kräver ständig handpåläggning. Det är kanske annorlunda längre norrut - det reserverar jag mig för :)

Luft/vatten tror jag inte är så klokt på de breddgraderna, förutom de estetiska aspekterna som du själv nämner så klarar den inte hela effektbehovet när det är riktigt kallt ute. De flesta börjar tappa vid -15 eller kanske -20 sen blir det elvärme för hela slanten och det är vid de tidpunkterna på året som strömmen inte brukar vara så billig direkt.

Har du utrymme på tomten kanske jordvärme kan vara ett alternativ till bergvärme eftersom det är lägre investeringskostnad?

Mikael_L
Som det nu ser ut för dig så måste jag tyvärr slå ett slag för fjärrvärmen, i alla fall om fjärrvärmetaxorna är rimliga där du bor, just nu.

Varför jag skriver tyvärr är ju för att då kryper man upp i famnen hos en med monopolsituation.
I Uppsala har folk börjat kasta ut sin fjärrvärme iom att kWh-priset för denna numera nästan snittar elpriset, vilket gör direktverkande el till ett billigare alternativ i Uppsala idag, vid nyproduktion.

Och det har alltså varit en vettig taxa där för ett antal år sedan, som sen följdes av en aggressiv prishöjarpolitik under några år.

Så det är problemet, man vet inte var priset tar vägen. Men är det OK pris idag så får du kanske helt enkelt chansa.

Jo jag inser nog också att fjärrvärme blir billigast idag. Med min beräknade förbrukning blir kostnaden ca 97 öre/kWh. Det som tar emot är å andra sidan att jag blir beroende av kraftbolagets prissättning. Å andra sidan så kan jag ju alltid slänga in en tank senare om jag vill och säga upp mitt abonnemang. Det är ju faktiskt enkelt, driftsäkert, tyst, utrymmesbesparande och klart mest miljövänliga alternativet. Dessutom håller jag med ovanstående om att det nog ger ett högre andrahandsvärde med fjärrvärme.

Välj fjärrvärme. Sen tycker jag diskussionen om fjärrvärme och monopol är lite överdriven. Det samma gäller ju för elnätet och där går utvecklingen mot effekttaxor som missgynnar eldrivna uppvärmningssätt.

Luft vattenvärmepump kan mycket väl vara ett alternativ även långt norrut ,

När temperaturen är under 20 minus kör inte pumpen utan kör en vattenmantlad pelletskamin eller kör bara elpatron .

Men med den låga förbrukning det är tal om kan dock inte en vatten luftvärmepump motiveras. Inbesparingen blir för liten jämfört med investeringskostnad. Samma sak gäller den andra typen av värmepumpar. Avskrivning, ränta på investering, reparationer och driftskostnader blir för höga.
Värmebehovet är så pass lågt att det egentligen är ett alternativ att installera en elpanna, men självklart är fjärrvärmen ett alternativ.

Värdesätts en eldstad eller kommer en eldstad att installeras för mysets skull? I så fall kan en inbyggnadshybridkamin vara ett alternativ. En kamin med en inbyggd varmvattenberedare och 6 kW patron och som kan eldas med både ved och pellets. Skall bara pellets användas kommer det att gå åt ca 2500 kg pellets per år , men om solvärme kopplas in mot kamin eller bara elpatron körs under den varma årstiden blir det mindre pelletsåtgång . Om kaminen laddas med ved då och då sjunker behovet av pellets ytterligare.

Man kan se kaminen som en kombinerad ved och pelletspanna med egen beredare och elpatron men som kan placeras i bostaden. Kaminen som heter Helios Hybridkamin är Italiensk och har funnits på den svenska marknaden i ca 4 år . Det finns de som även ställt den i pannrum och kör den som ren panna,, men det känns lite synd då många lägger ner stora belopp på att bara skaffa en eldstad för myseldningsskull.

Någon separat tank behöver alltså inte installeras om man inte räknar med att vedelda extremt mycket.

Ett alternativ är även en vanlig vattenmantlad pelletskamin och installera den mot en tank med beredare, tappvarmvattenslinga eller värmeväxklare för tappvarmvatten. En sådan installation skulle kunna bli något billigare men nackdelen är mindre pelletsförråd och att man väljer bort möjligheten att elda med ved

Redigerat:
Jag föreslår fjärrvärme + braskamin. Enkelt och bekvämt.
Jämtkraft kör ju hårt med att dom ska vara en drivkraft i bygden så jag tror inte att taxorna kommer bli ohemult dyra inom överskådlig tid.
Dock tycker jag (ändå) du ska ha en backup-plan, så att huset har utrymmen för ev. framtida acktankar, eller VP.
Det viktigaste är att värmesystemet är vattenburet .

Mikael_L
På sidan 10 i denna PDF kan man se vad som hände när fjärrvärmen i Uppsala såldes till vattenfall.
http://www.fastighetsagarna.se/Bina...ame=Fjärrvärmerapport+2MB.pdf&Attachment=True

Ja det finns några till fjärrvärmeverk listade.

edit:
Men trots min skepsis till fjärrvärme (eller rättare sagt inte skepsis mot fjärrvärme som sådan, utan skepsis mot de giriga direktörer som styr verksamheten), så skulle jag i TS fall ändå allvarligt överväga fjärrvärme. Förutsatt att taxorna idag är på vettig nivå och ingen försäljning av verksamheten verkar vara på gång. Sen får man väl vara beredd att när som helst kasta ut skiten, och byta till något annat, om så skulle krävas.

Redigerat:
HansFrisk skrev:
Luft vattenvärmepump kan mycket väl vara ett alternativ även långt norrut ,

När temperaturen är under 20 minus kör inte pumpen utan kör en vattenmantlad pelletskamin eller kör bara elpatron .

Men med den låga förbrukning det är tal om kan dock inte en vatten luftvärmepump motiveras. Inbesparingen blir för liten jämfört med investeringskostnad. Samma sak gäller den andra typen av värmepumpar. Avskrivning, ränta på investering, reparationer och driftskostnader blir för höga.
Värmebehovet är så pass lågt att det egentligen är ett alternativ att installera en elpanna, men självklart är fjärrvärmen ett alternativ.
Du borde nog även kolla med kommunen vilka alternativ som överhuvudtaget kan vara aktuella. Vi byggde i Umeå och valde en frånluftsvärmepump, dels för att vi ville ha råd med en stor Tulikivi, men även för att alla sa att i ett nybygge lönar det sig inte med mer, som t ex bergvärmepump. Alla sa så, utom kommunen! Det var på håret att de godkände frånluftsvärmepumpen och enligt rörmokarn så får man inte sätta in en sån som vi har (Nibe 360P) idag. Det räknas som elpanna och såna får inte sättas in i nybyggen. Jag tror att i vårt fall godkändes det eftersom vi valt att satsa seriöst på en riktig braskamin. Så idag är det inte enbart av privatekonomiska skäl man väljer värmekälla, utan även av miljömässiga. Prata därför med kommunens energirådgivare, det kostar inget.

En modern frånluftsvärmepump, tex. NIBE F750 funkar bra i nybyggen och kan normalt godkännas utan problem.

Eldning är många gånger långt ifrån miljövänligt och det verkar bli vanligare och vanligare att det inom detaljplanelagt område inte längre är tillåtet med vedeldning annat än för myseldning någon enstaka gång i veckan.

Många gånger är inte eldning miljövänligt likväl som när vi använder våra bilar. Eldar man på rätt sätt och använder väl torkad ved är utsläppen oerhört mycket mindre. Miljögodkända vedeldningsutrustningar släpper ut mycket mindre än öppna spisar och gamla utrustningar. Studerar man forskningen kan man konstatera att modern utrustning inte ställer till problem. När det sedan kommer till pellets är utsläppen försumbara vilket även kan visas i många forskningsrapporter som kan sökas fram på nätet .
Bara för att man arbetar med produkter som Nibe behöver det inte innebära att det inte kan finns andra alternativ.
Det finns för övrigt många bra frånluftsvärmepumpar om man nu är ute efter en sådan , men trådägaren har ju redan förklarat att det inte är aktuellt med FLVP redan initialt .
Även vi säljer värmepumpar , men bara för att mexitegel inte säljer eldningsutrustning behöver du väl inte så envetet attackera allt som har med dessa att göra?.
Själv anser jag att kombinationen fastbränsleutrustning och värmepump är idealisk i många sammanhang men just i trådägarens fall känns det inte ekonomiskt försvarbart. Nu tycker jag att trådägaren får säga sitt vi är inte här för att ensidigt propagera för det vi arbetar med till vardags eller en specifik produkt !

Redigerat:
Hur ser samordningsfördelarna ut? Ska du anlägga tomt? Isåfall kanske du kan passa på att lägga ner en jordvärmeslang på samma gång. Eller bor du sjönära? Isåfall kanske du kan lägga ner en sjövärmekabel.

Utan att ha räknat på det så kanske det kan vara vettigt att kombinera fjärrvärme med en vattenmantlad braskamin och fjärrvärmeanpassad ackumulatortank (broschyr). Då kan du välja hur mycket du vill elda, och samtidigt blir du flexibel - försöker Jämtkraft fjärr-råna dig om några år så kan du elda mer, köra vattenburen el eller koppla in en värmepump då.

Oops! Jag anar en stundande pajkastning....dröj lite så jag hinner hämta chips, dricka och fåtöljen.....
:D:cool:

Jordvärme och en liten 6kw vp bör inte kosta så mycket och ger grymt låg förbrukning tänk framåt vedeldning inne i huset är ingen höjdare ska man elda ska man ha vedpanna och pannrum.

Mikael_L
mexitegel skrev:
En modern frånluftsvärmepump, tex. NIBE F750 funkar bra i nybyggen och kan normalt godkännas utan problem.
Nu hade ju TS redan bestämt sig för FTX, vad det lät. Så då går väl en FLVP bort.

Men annars tror jag själv på en renässans för frånluftsvärmepumpar, ty dagens nyproducerade hus har såpass låga energibehov att bergvärme blir svårt att räkna hem rent ekonomiskt.
Samtidigt som pumparna (förutom kompressorn vad det verkar) blir allt bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.