Värme allmänt
mersault: Om det gäller just rören så är det ju om du har järnrör och inte kopparrör som det skulle kunna vara något problem. Sen har du kanske panna och såklart radiatorerna som är av järn. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem att byta några radiatorer en extra gång. Du tappar ju inte ut hela systemet utan bara radiatorerna Just radiatorerna skulle jag säga är det som
MathiasS: Reglering per enskild slinga och innetempgivare hänger ju inte nödvändigtvis ihop. Har du innegivare, ingen reglering per slinga och eldar så slår ju värmepannan ifrån ändå..... Hur snabbt detta märks beror ju lite på golvkonstruktionen.
epostaxel: Jag skulle passa på att lufta elementen nu när det är höst, på ett av elementen satt dock luftningsventilen mycket hårt fast och jag är rädd att jag pajade den när jag skruvade upp den. Det går nämligen nu inte att skruva åt ventilen utan den står och småläcker hela tiden. Tror att det är gängorna som är sönder? Det läcker väldigt lite, ca en droppe var femte minut. Tror ni
Trulakula: Jag ringde de som säljer Molle Pannan och som har sålt alla grejjer till mig. Han sa likadant och hjälpte mig att beställa grejjer han inte ens själv saluförde.... Jag köpte panna och tillbehör av dom -98 och när jag ringde visste dom inte bara vem jag var utan allt jag beställt tidigare av dom. Suverän service!! Jag skickade lite bilder och han till och med påpekade vissa saker jag
Yrrol: Alternativt så undrar jag om det finns handdukstorkar som kan ge strax över 400watt på lågtemp vatten? Fast värmespridningen från den kanske är helkass. 2700kr för en purmo som ger Effekt 55/45/20°C (W): 436.... Sätta den mellan pannan och dörren till garaget kanske... iofs där är en elkontakt kom jag på nu.. å suck..
mersault: ARA600 är bara ett ställdon, dvs. det finns ingen automatik utan den rör sig efter en styrsignal. Om du inte har någon inbyggd styrning i ditt system som du kan koppla in ARA600 till så kommer du inte kunna göra någonting - ställdonet självt ser inte till att det är konstant värme ut till radiatorerna. CRA111 är ett ställdon med inbyggd reglering samt en temperaturgivare som ser till
piloten: Tänk på att: - Dra rören på den varma sidan - Fixa luftning på högpunkterna.
Stenolofanders: Saken är biff. Lk skickade ventilen! En uppgraderad variant jämfört med den jag ersatte: denna har snabbkoppling och nyckelmanövrering istället för rakspår för skruvmejsel. Finfin bild har jag men lyckas inte lägga upp den från iphonen. (Trodde jag, tills jag postade inlägget: nu blev det TVÅ bilder=dubbelt så bra men hur får jag bort den ena?) Tack ska ni ha för er hjälp, nu ska
Gabbe1: Den gör precis som det låter på namnet, den begränsar temperaturen i returledningen, en termostatventil som reagerar på returvattnets temperatur. Om den står på 0 så kommer du troligtvis få låg (eller obefintlig) cirkulation i golvvärmen och följaktligen ett kallt golv. Om den står på 5 så får du troligen maximal cirkulation, beroende på framledningstemp så kan det leda till ett
wrang: Okey, ja allt är klart bara att plugga in allt mot befintligt värmesystem..
vedklyven: håller på med en gammal ac pump men bara inne delen alltså. har virat 5 meter koppar rör runt kaminröret.allt e gjort i 10 mm rör och sen ut i hallen med rören och in i ac fläkten med en grundfos 3 hastighets pump.men den vill inte pumpa runt vattnet i systemet????? e de på grund av de små rören elle?? eller måste jag ha högt tryck?? just nu så kör jag "öppet" system i form av ett
blazern: Ska testa imorgon, jag antar att luften bör stiga till övervåningen och därmed kanske bäst att försöka lufta ur den där? Tack för tipsen, återkommer med svar hur de gick :)
BTO: Många eldstadsplan jag sett har bestått av vanlig klinker så då borde nog 20 mm skiffer vara OK. Bäst i det här fallet är att kontakta sotaren. Förmodar att sotaren ändå måste komma och godkänna när man installerar ny kamin.
Abrahamsson: Tack, det lutar nog åt att det blir en Pro 1 med Euro-cone nu... plockade ihop prylar för 8 slingor hos rinkabyrör och Pro 1 blev ca 1100kr billigare, om jag inte glömde nånting. Tänkte isåfall köpa en modul med 4 nu och bygga på med 3 eller 4 slingor till senare så det kan ju vara bra också att det är enkelt att bygga ut.
norrbottenstorpet: Jag är ingen expert, men kan försöka mig på svar ändå. 1) Ja, du kan sätta en kanalfläkt i "källartrappsutrymmet" så vinner du både estestik och lite ljud. Men i övrigt orsakas ljud i ventilationssystem av för höga hastigheter och trånga don. Med grövre kanaler kommer lägre hastighet och därmed mindre ljud. Jag kan bara gissa att ett 160 mm rör borde fungera, men allt beror på
Joukko: Jag hittade en för 520kr inkl frakt. Fortfarande dyrt men hinner inte kolla runt överallt. :)
MB77: Ring dem och be om ett kopplingsschema, bara att uppge tillverkningsnummret.
mexitegel: Du bör byta de packboxar som kärvar. Här finns en bra instruktion: http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5090 Detta påverkar inte balansen i värmeystemet, så någon efterjustering av flöden behövs inte. Men kolla med samfälligheten vilka regler som gäller för att fixa med värmesystemet. Vad gäller dina termostater så skulle jag tro att de fungerar bra
David&Karolina: Tack , mycke intressant att hör från en med liknande panna. /tar ca 10 timmar nu och tycker det fungerar fint. Har rensat den undre pluggen på laddomaten , så nu tömmer laddomaten det sista varmvatten som är kvar i pannan
obba: o när du ändå flyttar returen till rätt sida av laddomaten så kan du ju passa på att flytta expansionen till botten på tankarna.
FreddanKba: Ah, bra tänkt Calle! Kan mycket väl installerats i efterhand. Ja helst skulle jag ju blivit av med kopplingsdosorna och trafon, men krävs elektriker så får det vänta. Tack för er input!
Krilleman: Har du kikat något på Optiflow? Finns även övergångar till R15 lite längre ner på sidan! Men budgeten på 300:- räcker inte och ventilen är större än en STK... Men du ser flödet på denna! R25 utv: 241 81 57 = 603:- vvsochbad.se 22 klämring: 241 81 55 = 683:- vvsochbad.se
Schlbuditz: Och för att svara på att du stör dig på de begränsade inställningsmöjligheterna så finns det i senare modeller, t.ex. Nibe F750 som jag har själv. Där kan man schemalägga det mesta, såsom fläkthastighet, vv-produktion och värme. Att byta upp sig bara för de funktionerna är ju dock omöjligt att försvara rent ekonomiskt. Själv använder jag inte alls schemaläggning trots att jag
Gabbe1: Med termostatventil menade jag tex rinkabys 2918 (sätt givaren på väggen, framledningsröret eller returen beroende på vilken regelring du föredrar) med valfritt danfoss ventilhus (finns olika storlekar och vinklade/raka), detta ger en totalkostnad på ca 360kr.
pellefant: Nu är den läckande kulverten utbytt! Möjligen kan avsaknaden av expansionsböjar vara en anledning till att den börjat läcka. Jag frågade rörverkarn när han var ut och tittade men han sa att det inte behövs expansionsböjar. Några dagar senare ringde han och sa att dom skulle lägga nya kulverten med 3 stycken 90° böjar. när jag frågade varför så sa han att det skulle vara
DrPersson: Ville bara tacka för hjälpen. Rörmokaren var hör i dag för att vända shuntventilen som var monterat på fel håll. Han monterar inte vanligtvis pannor, så det var helt OK då han kom på en söndag och fixade det till på en kvart. I samme anledning var systemet trycklöst och därför slapp jag luft ur tryckkärlet och nu är det mycket bättre. Var kanske lite konservativ och släppte
Toddbertuzzi: Är det någon som hittat alternativ till Danfoss Living Connect, gärna ett öppet system med iPhone app?
Gus5: Tanken var att ha "tillräckligt" med isolering så att förlusten blir insignifikant, så kanske 40 cm isolering krävs? Men genom att låta endast rör och ett tunt ytlager finnas ovan isoleringen bör man slippa värmetrögheten och läckage på sidorna. Antifrysmedel är för att slippa problem om värmen lägger av på vintern..
peternicklas: 0,6, 1,5 samt 2,5 är flöde m3/h. Bifogar manualen, hoppas jag. Man kapar röret och sätter ena delen av mätaren på matningen, tror jag det var. Sedan sätter man den andra givaren på returen, finns speciella ventiler för detta. Själva mätaren är löstagbar. Jag har en kran innan min Pollucom för justering av flödet. Kolla pp sensus.com