Hej. jag sitter här med lite smått panik dan före dopparedan.
Mitt problem är:
oljan är slut sen två dagar tillbaka, kör nu på elpatron (dyrt!).
jag har sedan länge en ny pellets panna och brännare från ariterm står i garaget, Jag och rörmokaren kom överense att vi skulle byta när oljan var slut då oljan ingick när jag köpte huset. Men eftersom det är jul och nyår nu så blir inte det förän efter nyår. det blir dyrt att köra på elpatron i nästan en månad.

ev lösning.
min tanke var då att installera pelletsbrännaren i oljepannan tillsvidare då jag har tre pall pellets hemma. pannan idag är en olje/ved panna från 80 talet.
jag har hört att man inte ska installera undermatad brännare i gammal oljepanna, övermatad är att föredra. http://www.oljebolagetiskane.se/data/archive/files/undermatad.gif
http://www.oljebolagetiskane.se/data/archive/files/overmatad.gif

stämmer det att det inte fungarar?
(den ser ungefär ut såhär
http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=1660&d=1150369275 )

hjälp mig snälla :(

mvh Linus

Lite mer info om pannan skulle inte skada, det är ju helt avgörande för om brännaren går att sätta in eller inte. Posta gärna lite bilder oxå.

Avståndet till motsatt vägg i eldstaden kan du kolla på. Borde stå i anvisningarna till brännaren.

Göran.W
Luta olje tanken så har du säkert 100 liter olja till :-)

• Gilla
rca1959
  • Laddar…
Och så kan du ju köpa några dunkar på macken så att du slipper frysa i julhelgen.

Är väl inte speciellt mycket dyrare att använda el jämfört med att köpa diesel? Jag hade fortsatt att använda elpatronen.

• Gilla
Elisen
  • Laddar…
Elpriset är lågt just nu så kör på elpatronen, riskera ingen brand nu i jul.

• Gilla
Elisen
  • Laddar…
charta77 skrev:
Avståndet till motsatt vägg i eldstaden kan du kolla på. Borde stå i anvisningarna till brännaren.
ska kolla upp det. borde stå i pdfn som går att ladda hem från hemsidan?

snaggletooth skrev:
Lite mer info om pannan skulle inte skada, det är ju helt avgörande för om brännaren går att sätta in eller inte. Posta gärna lite bilder oxå.
Typ A121
År 65
Eldyta M2 1,5/1,8

Det går med vilket som.

Är det en "riktig" Ariterm pelletspanna (Biomatic) så passar brännaren i nedre vedluckan på exonomen.
Men såga av anslutningsrören till oljetanken, sätt en domkraft under och lyft upp yttre delen så har du som sagt kanske 100 liter till.
Tycker inte du ska röra nya pannan som den står pga.garantin.
Lika enkelt kanske med ett köp-och sälj av en lättinstallerad framåtbrinnande brännare på Blocket som sätts i oljeluckan.
Vedeldning har ju varit högsta mode ett tag nu. Kan du inte dryga ut med lite onödigt virka och annat som ligger och skräpar och kasta in i pannan?

johanpelle skrev:
Är det en "riktig" Ariterm pelletspanna (Biomatic) så passar brännaren i nedre vedluckan på exonomen.
Men såga av anslutningsrören till oljetanken, sätt en domkraft under och lyft upp yttre delen så har du som sagt kanske 100 liter till.
Tycker inte du ska röra nya pannan som den står pga.garantin.
Lika enkelt kanske med ett köp-och sälj av en lättinstallerad framåtbrinnande brännare på Blocket som sätts i oljeluckan.
Vedeldning har ju varit högsta mode ett tag nu. Kan du inte dryga ut med lite onödigt virka och annat som ligger och skräpar och kasta in i pannan?
Så det går bra med underkastade pelletsbrännare? :)
jag har några pinnar jag kan elda uppmen de räcker inte långt men alltid något.
Hur menar du Ang garantin? Brännare är aldrig monterad på biomatic pannan ut så n kom separat. Förstod inte riktigt hur du menade. Mvh linus

Lyssna med installatörn om det finns något hinder att du testkör brännaren lite före installationen.
I nedre vedluckan såg det ut att vara bra plats uppåt för elden från brännaren.

Har du så snål budget att du inte kan köra el en månad kanske inte borde köpt hus.
arbetet att plocka ut brännaren och styrsystemet (sitter i själva pannan, inte på brännaren) ordna med matarskruv och magasin måste överstiga vinsten mellan pelletspriset och elpriset. Sänk värmen ett par grader, mera kläder och kryp ihop under en filt med frun.

protte

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Nog går det att berätta att det inte fungerar utan att ifrågasätta ekonomin och husköp.

God Jul.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.