N
Nordis123: Ett sätt är ju att köpa ett med dubbel konvektor och ta ned höjden till c:a 40- 50 cm och behålla samma bredd om man kan räkna på det sättet..
4 svar · 1,1k läst
V
vikkan: Tack!
2 svar · 700 läst
V
Elkludde
Elkludde: Standard hos en del tillverkarna är 48 cm klokt att ta syrafast liten prisskillnad
18 svar · 5,9k läst
·
prototypen
prototypen: Hittade på Conrad http://www.conrad.se/TAKFL%C4KT-%27%27BENDAN%27%27.htm?websale7=conrad-swe&pi=560455&ci=SHOP_B2C_PRODUCTFORYOU Har du bara lite tur så är "axeln" som inte är någon axel utan bara ett rör, att det går att förlänga. Men förläng med ett stadigare rör, svajet blir väl kvadratiskt mot förlängningen. Protte
3 svar · 3,9k läst
·
J
Joukko: Jag ska bygga ett eget expansionkärl i syrafast rostfritt plåt på ca 195l. Lika bra så man vet att det är riktigt gjort.
6 svar · 2,4k läst
D
Drömhus2012: Men det är ju lite kul med... :cool:
15 svar · 6,0k läst
·
S
stoif: Bara en fundering; är det ett- eller tvårörssystem?
4 svar · 2,0k läst
S
Simba83: Hej! Någon som vet vad dom isolerat denna panna med? Skulle vilja plocka itu den för att få upp den för källartrappan Typ: Eryl DP 10979 Tillv.år 1959 Är rädd för om det skulle vara asbets eller liknande i den.
0 svar · 637 läst
4
4nders: Www.Zonecontrols.se. Lite osäker på om dom säljer direkt till privatpersoner, men det är bra grejer. Sent from my Nexus 7 using Byggahus
1 svar · 790 läst
Åskar
Åskar: [citat] Ja är ganska enkelt bara man tar sig tid att planera de saker man behöver! Ganska bra timpenning att fixa det själv! Är ju inte varje dag man har "direktörslön" och sparar 10 tusen om dagen.. Brukar tänka så när man gör VVS-installationer själv.. :rolleyes:
15 svar · 29,6k läst
J
jävla_hus: [citat] Det beror på hur stor panna man har, normalt sett inte en brandzon (inte mer än mitt vardagsrum där kaminen står)
10 svar · 1,7k läst
B
Bambi: Det var snålt ;)
17 svar · 21,2k läst
E
Edit_Kräpp: Stänga av känns inte bra då vattnet står stilla och kyls, risken bör öka för sönderfrysning. Så länge värmeledningsvattnet cirkulerar genom radiatorn bör det inte vara något problem, men får du driftsavbrott kan det bli värre i samband med kall väderlek. Har du vattenrör där utan isolering är nog chansen större att dessa fryser. Det man i så fall kan göra vid riiiiiktigt
1 svar · 2,1k läst
1
111111: tittar själv på detta och det jag har blivit rekommenderad är rinkabys, och då framför allt den modell som har elektronisk temperaturreglering, som jag troligen även kommer att satsa på http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=fl%C3%A4ktkonvektorer Sen har jula en variant, dock inte lika trevlig estetiskt sett, kvaliteten på den vet jag inget om. har ställt en fråga om den här på forumet men
1 svar · 4,0k läst
K
Kullsta: Hej Är själv sugen på en, det finns flera modeller. Har bara googlat så vet inte hur bra det fungerar... http://www.kardonar.com/kaminer2.html http://www.narvells.se/Produkt/Grupp.aspx?Grp_ID=196 Någon som har en hemma?
1 svar · 1,6k läst
·
stake
stake: Det är väl främst för att man inte ska känna av var slingerna ligger, alltså varma och kalla fält. Ska du flyta på och sen ha klinker gör det att värmen sprider sig också. Sen exakt hur viktigt det är vet jag inte. Har du synpunkter är de bäst att ta det innan de flyter, sen blir de jobbigare av uppenbara skäl;-)
3 svar · 12,6k läst
·
P
phant: Om jag ska proppa ovan golv varför kan jag inte använda en metallhuv med gummibricka? Vad är svarta ad huvar för något?
10 svar · 3,4k läst
·
S
slurppe99: 1000 kr för underhåll av elpanna och 500 för bergvärmepump? Vad hade han tjänat om det räknats på luft/vattenpump som många anser idag är det bästa alternativet? Läs ex. artikeln i Bygga hus som redovisar de olika alternativen. Bra att du även redovisar energikostnaden på begvärmepumpen som vissa påstår är en försumbar summa. Ta även med + och minus med det alternativet.
12 svar · 8,4k läst
shogo99
shogo99: http://www.ventilationsfilter.net/sv/nibe/968-filtermatta-g2-1-x-1-m.html Filtermatta till Nibe Fighter F370/F750/NIBE FLM. Kvalitet: G2 Bredd: 1 m Längd: 1 m 190:- med frakt, bode väl räcka till minst 4 filter?
1 svar · 6,5k läst
peternicklas
peternicklas: Tror du ska ta och ringa till en VVS firma och låta de hjälpa dig att få igång systemet.
5 svar · 2,2k läst
V
vedklyven: japp.det borde inte vara några problem och få de att fungera och ur pumpen kom det en hel del luft ifrån.(luftade ifrån skruven på pumpen)
9 svar · 2,1k läst
4
4nders: Jag ska inte skrämma upp dig för inget, det är bara bra att hålla lite koll på det. Det är alltså returtempen på fjärrvärmen som är den som huvudsakligen inte ska bli för hög. För höga flöden över radiatorerna kan ju också leda till oljud. Sent from my HTC One X using Byggahus
24 svar · 21,9k läst
·
Y
Yrrol: * Govvärmen i badrummet mäter jag under huset direkt på rören. En TA strypventil där nästan strypt till max. Har först nu de senaste mätningarna kommit på ett sätt som ger stabilare mätresultat då det var svårt att irmäta rören. * Radiatorn till vänster om badrummet, i hallen vid ytterdörren, är bara hälften så stor mot de andra. Antingen är det pga det, eller en dålig
4 svar · 2,4k läst
·
J
jensaro: [citat] Nej, jag syftade på att energi varken kan skapas eller förbrukas, den kan däremot omvandlas i olika former. Hade en professor på ltu som hotade med livstids underkänt om man uttryckte sig felaktigt kring detta. Energi använder vi däremot allihop.
13 svar · 13,3k läst
snaggletooth
snaggletooth: Termostaten ju vara felaktig, testa att köra enbart på el och se vart temperaturen ligger på då (skulle den aldrig bryta går ju överhettningsskyddet in).
2 svar · 3,0k läst
Krilleman
Krilleman: 30-50% minskning kan man räkna med, samt att termostaten kan börja "hoppa" (ett slag-ljud kan uppstå)
7 svar · 9,6k läst
G
Gus5: Mao det behövs en avfuktare parallellt? Kanske man bör ordna radiatorn så att den kan hantera kondens utan "spill".
9 svar · 5,6k läst
I
injonil: Hmm, bra idé! Kom på att jag har ett till element av samma typ ståendes omonterat så jag testar nog att ta isär det och ta med o-ringen till affären, ska prova det först tror jag :)
2 svar · 1,1k läst
D
David_Berglund: Lyfter denna fråga, då jag har samma fundering som i senaste inlägget.
8 svar · 13,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.