4 452 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Balansering av radiatorer
Byggnadsvårdare
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Hej!
Jag har nu läst otaliga trådar om balansering av element, men inte blivit riktigt klok än
Jag börjar med att beskriva mitt system.
Jag har en pelletspanna (ingen acktank) i källaren med automatstyrning av shunten m h a en innegivare. Då jag bor i ett gammalt hus och är lite av en byggnadsvårdsnörd så vill jag absolut inte ha moderna termostater p g a utseendet. Jag har alltså gammaldags ventiler på nästan alla element. Min cirkulationspump är tyvärr av den enklare modellen som inte går att reglera på något sätt, den har en konstant hastighet.
Mitt problem är att värmen på övervåningen är mycket högre än på nedervåningen. Jag har kollat alla elementen och de är luftade. Jag har också kontrollerat så att de är varma
Dock är det ett element som är mycket kallare på returen än vad det är vi ventilen. Detta tolkar jag som ett balanseringsproblem. Jag har tills nyligen haft alla ventiler öppna till max, men har nu idag minskat på ventilerna på övervåningen med ett kvarts varv. Är detta rätt sätt eller skall jag ändra på returen istället? Vilken temperaturskillnad skall det vara på till- respektive returnvattnet? Jag har läst att det skall vara olika beroende på om man har värmepump (som jag inte har) eller t ex pellets (som jag har). Jag läste också någonstans om högt resp. lågt flöde genom elementen. Vad ger lägst energiåtgång i mitt fall?
Många frågor som jag skulle vilja ha svar på, tacksam för all hjälp.
mvh
Niklas
Jag har nu läst otaliga trådar om balansering av element, men inte blivit riktigt klok än
Jag har en pelletspanna (ingen acktank) i källaren med automatstyrning av shunten m h a en innegivare. Då jag bor i ett gammalt hus och är lite av en byggnadsvårdsnörd så vill jag absolut inte ha moderna termostater p g a utseendet. Jag har alltså gammaldags ventiler på nästan alla element. Min cirkulationspump är tyvärr av den enklare modellen som inte går att reglera på något sätt, den har en konstant hastighet.
Mitt problem är att värmen på övervåningen är mycket högre än på nedervåningen. Jag har kollat alla elementen och de är luftade. Jag har också kontrollerat så att de är varma
Många frågor som jag skulle vilja ha svar på, tacksam för all hjälp.
mvh
Niklas
Fråga, sitter det nånting med en stor mutter (lock) på returledningen(nedre anslutningen) på radiatorn?
Om det gör det, lossa på locket (försiktigt det kan läcka lite) & titta om du ser ett stort skruvspår, isåfall har du en ventil du kan använda för att strypa in med.
Om det gör det, lossa på locket (försiktigt det kan läcka lite) & titta om du ser ett stort skruvspår, isåfall har du en ventil du kan använda för att strypa in med.
Byggnadsvårdare
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Tack för svaret, lat. Jo, jag har en stor ett lock på returen och därunder sitter det som du skriver något med ett stort skruvspår. Hur mycket skall jag strypa? Jag antar att jag skall strypa olika på olika element på över- resp. undervåning?
Byggnadsvårdare
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Det var precis ett sådant dokument som jag letat efter! Man tackar! Jag fick ett annat tips från en kompis, att ta en hammare och slå lite på själva ventilhuset. Först justerade jag dock skruven på returen, den satt fast lite. Sedan gjorde jag som min kompis tipsade om och trot eller ej, elementet började producera värme
Sedan efter en dag eller så knackade jag lite till på ventilhuset och nu verkar det om elementet producerar normal värme till slut.
Klicka här för att svara