12 033 läst ·
27 svar
12k läst
27 svar
ang. golvvärme och cirkulationspump
Som flera skrivit. Din anläggning ska funka. Även fast det bara är en 16 slang så ska den kunna leverera tillräckligt med värme. Det är din shunt du måste öka. Nu är jag inte alls lika insatt i LK som uponor men principen är ju den samma. Förmodligen har du en manuellt termostat som begränsar max temp ut i golvet, den måste ökas. Det är väldigt bra med en termometer på varje fördelare så man vet sitt verkliga delta-T. Du har garanterat inte 60 grader i tillopp och 45 på retur i golvvärmeslingorna.
TS borde beskriva hur hans sytem ser ut, vad som sagts måste det vara något fel eller missförstånd här. Med de höga temperaturerna måste det kortslutas någonstans och annars finns som sagt isf möjlighet till mycket mer effekt. Talas om shunt inne, där finns väl isf en pump för cirk i slingorna? Kan man hålla 60 grader fram och försörjer en golvvärmegrupp med det och får en diff mot 40 grader kanske, då räcker även de klena rören ganska långt i nödfall.
Om shunten och fördelar styrningen ropar på mer effekt än den får borde väl returen vara mycket lägre?
Typ 30 ish...
45 i retur tyder ju på att shunten inte tar mer från primären än att det kan värma retur, eller att returen från golven är 45, vilket verkar orimligt.
Typ 30 ish...
45 i retur tyder ju på att shunten inte tar mer från primären än att det kan värma retur, eller att returen från golven är 45, vilket verkar orimligt.
Kollade lite på mina mätningar.
Nu har vi inte haft så kallt men följande har jag loggat:
Temp ute, -16
Temp inne, 21
Framledning till värmesystemet fråm värmepump, 36 grader.
Ut till golvvärme, 35 grader.
Retur från golvvärme, 32 grader.
Kör pumpen på flytande kondisering så den ger bara vad huset behöver.
Idag:
Utetemp +5 grader
Temp inne, 21 grader
Ut till golvvärme, 30,5 grader
Retur golvvärme, 29 grader.
Nu har vi inte haft så kallt men följande har jag loggat:
Temp ute, -16
Temp inne, 21
Framledning till värmesystemet fråm värmepump, 36 grader.
Ut till golvvärme, 35 grader.
Retur från golvvärme, 32 grader.
Kör pumpen på flytande kondisering så den ger bara vad huset behöver.
Idag:
Utetemp +5 grader
Temp inne, 21 grader
Ut till golvvärme, 30,5 grader
Retur golvvärme, 29 grader.
Redigerat:
Direkt från TS #1, oberoende med vad som menas här säger temperaturerna att något är snett som inte pumpar biter på.
Hur gick det för trådskaparen?
Frusit ihjäl? Lyckats få varmare inomhus?
Frusit ihjäl? Lyckats få varmare inomhus?
Klicka här för att svara