T
Luft i systemet?

Som flera skrivit. Din anläggning ska funka. Även fast det bara är en 16 slang så ska den kunna leverera tillräckligt med värme. Det är din shunt du måste öka. Nu är jag inte alls lika insatt i LK som uponor men principen är ju den samma. Förmodligen har du en manuellt termostat som begränsar max temp ut i golvet, den måste ökas. Det är väldigt bra med en termometer på varje fördelare så man vet sitt verkliga delta-T. Du har garanterat inte 60 grader i tillopp och 45 på retur i golvvärmeslingorna.

Blå Boken säger maxeffekt 2.3kW med 16mm PEX.
Det hänger såklart på flödet, och med högre tryck får man igenom mer vatten.

peternicklas
corre skrev:
Blå Boken säger maxeffekt 2.3kW med 16mm PEX.
Det hänger såklart på flödet, och med högre tryck får man igenom mer vatten.
2,3 kW räcker väl inte att värma ett helt hus. Jag behöver c:a 8 kW vid -16.

Vad har du för drifttryck i systemet? Har du flödesmätare på fördelaren?

Effekten fördubblas nästan vid 20mm PEX, 4kW.
25mm PEX, 7.5kW

peternicklas: Sorry, missade att du inte var TS

TS borde beskriva hur hans sytem ser ut, vad som sagts måste det vara något fel eller missförstånd här. Med de höga temperaturerna måste det kortslutas någonstans och annars finns som sagt isf möjlighet till mycket mer effekt. Talas om shunt inne, där finns väl isf en pump för cirk i slingorna? Kan man hålla 60 grader fram och försörjer en golvvärmegrupp med det och får en diff mot 40 grader kanske, då räcker även de klena rören ganska långt i nödfall.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Om shunten och fördelar styrningen ropar på mer effekt än den får borde väl returen vara mycket lägre?
Typ 30 ish...
45 i retur tyder ju på att shunten inte tar mer från primären än att det kan värma retur, eller att returen från golven är 45, vilket verkar orimligt.

Just så, det är mycket orimligt särskilt när rumstemp låg ner vid 16 grader också.

peternicklas
Kollade lite på mina mätningar.
Nu har vi inte haft så kallt men följande har jag loggat:
Temp ute, -16
Temp inne, 21
Framledning till värmesystemet fråm värmepump, 36 grader.
Ut till golvvärme, 35 grader.
Retur från golvvärme, 32 grader.
Kör pumpen på flytande kondisering så den ger bara vad huset behöver.
Idag:
Utetemp +5 grader
Temp inne, 21 grader
Ut till golvvärme, 30,5 grader
Retur golvvärme, 29 grader.

Redigerat:
Har jag missat nåt här? Har TS en shunt utöver den i Vp. Varför om det bara gäller golvvärme?

min undran är då, kan man lägga på en exrta cirkulationspump här inne i huset bredvid shunten för att få lite snurr på vattnet (visst, slangarna är småa, men de borde väl tekniskt sett bli mer "tryck" på vattnet, och med de leverera mer vatten.)
Direkt från TS #1, oberoende med vad som menas här säger temperaturerna att något är snett som inte pumpar biter på.

Vi kan spekulera hur mycket som helst här. Men det gör knappast någon nytta innan TS återkopplar med mer info/bilder.

Hur gick det för trådskaparen?
Frusit ihjäl? Lyckats få varmare inomhus?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.