12 033 läst ·
27 svar
12k läst
27 svar
ang. golvvärme och cirkulationspump
Sida 1 av 2
tjena.
har sökt, men inte hittat vad jag vill veta.
de är såhär att:
jag har byggt ett hus och vart klart i våras, bor nu är, det är golvvärme 16mm slangar (LK system), bergvärmepump CTC ecoheat 308.
nu när det är snorkallt ute (-36) så får jag problem, det orkar knappt hålla 16grader här inne,
framledning när man läser av den på shunten ligger tempen på 60grader när pumpen går på max,
tillbakaledning 45-50grader.
det i sig är ju helt ok tkr ja när de är -35 ute, (kan även nämna att huset står på plintar. så de är öppet till under.
har dock skottat igen så att de ligger snö och isolererar runt om.
vad kan problemet vara, har mina aningar att jag varit ruskitgt tankspridd när ja gjorde framledningen, denna använde ja mig att samma slang som golvvärmen, dvs 16mm.
så tror inte jag får nog med "flöde" genom golvet, så att jag får ut mkt värme.
har även kring 15m till där pumpen står (den står i en separat byggnad).
inte speciellt något falltryck, utan de handlar om decimeter isf.
min undran är då, kan man lägga på en exrta cirkulationspump här inne i huset bredvid shunten för att få lite snurr på vattnet (visst, slangarna är småa, men de borde väl tekniskt sett bli mer "tryck" på vattnet, och med de leverera mer vatten.)
är min teori helt åt fanders, detta ska dock vara en temporär lösning till kylan avtar upp till -20 ungefär.
sen till sommarn ska ja gräva om och lägga grövre slangar.
tack för snabba svar
//michael
har sökt, men inte hittat vad jag vill veta.
de är såhär att:
jag har byggt ett hus och vart klart i våras, bor nu är, det är golvvärme 16mm slangar (LK system), bergvärmepump CTC ecoheat 308.
nu när det är snorkallt ute (-36) så får jag problem, det orkar knappt hålla 16grader här inne,
framledning när man läser av den på shunten ligger tempen på 60grader när pumpen går på max,
tillbakaledning 45-50grader.
det i sig är ju helt ok tkr ja när de är -35 ute, (kan även nämna att huset står på plintar. så de är öppet till under.
har dock skottat igen så att de ligger snö och isolererar runt om.
vad kan problemet vara, har mina aningar att jag varit ruskitgt tankspridd när ja gjorde framledningen, denna använde ja mig att samma slang som golvvärmen, dvs 16mm.
så tror inte jag får nog med "flöde" genom golvet, så att jag får ut mkt värme.
har även kring 15m till där pumpen står (den står i en separat byggnad).
inte speciellt något falltryck, utan de handlar om decimeter isf.
min undran är då, kan man lägga på en exrta cirkulationspump här inne i huset bredvid shunten för att få lite snurr på vattnet (visst, slangarna är småa, men de borde väl tekniskt sett bli mer "tryck" på vattnet, och med de leverera mer vatten.)
är min teori helt åt fanders, detta ska dock vara en temporär lösning till kylan avtar upp till -20 ungefär.
sen till sommarn ska ja gräva om och lägga grövre slangar.
tack för snabba svar
//michael
60 grader och ett delta T på 15 är nog väldigt högt även för 34 minus. Många golv klarar inte så höga temperaturer. Är det en kulvert mellan vp och huset? Förstod jag det rätt? Hur väl isolerad är den? 16 mm i matning är alldeles för klent. Du ska ha 25 minst. Går det att öka hastigheten på pumpen?
joo jag vet. 60 är väldigt högt. men har inget val i dagsläget, annars får man gå i vinterkläder här inne..
det är kulvert till jaa. denna är isolerad med 100 markisolering på vardera sida. samt kanske 150 åt sidorna (har kall och varmvatten där oxå, och dem fryser inte).
det är de jag är lur på, förstår inte vad jag tänkte med, när jag drog dricksvatten så la jag 22mm för att inte få flödesförlust. förstår inte varför ja inte gjorde så på golvvärmen...
pumpen är ställd på "max", den ska pumpa 4liter i minuten som ja förstått (det är en WILO nånting, digital display osv, var ganska dyr).
tror ni inte de går att lägga en till "hjälppump" vid shunten eftersom de är ganska långt mellan VP och huset så kanske den hjälper till att trycka på lite extra?
har en sån där justeringsventil oxå, "LK optiflow" denne har ja prova med helt öppen och sen att den ligger å stryper helt, men känner ingen större skillnad...
vad shunten pumpar ut i slingorna kan ja inte mäta då jag inte har nån temp mer än på shuntgruppen...
det är kulvert till jaa. denna är isolerad med 100 markisolering på vardera sida. samt kanske 150 åt sidorna (har kall och varmvatten där oxå, och dem fryser inte).
det är de jag är lur på, förstår inte vad jag tänkte med, när jag drog dricksvatten så la jag 22mm för att inte få flödesförlust. förstår inte varför ja inte gjorde så på golvvärmen...
pumpen är ställd på "max", den ska pumpa 4liter i minuten som ja förstått (det är en WILO nånting, digital display osv, var ganska dyr).
tror ni inte de går att lägga en till "hjälppump" vid shunten eftersom de är ganska långt mellan VP och huset så kanske den hjälper till att trycka på lite extra?
har en sån där justeringsventil oxå, "LK optiflow" denne har ja prova med helt öppen och sen att den ligger å stryper helt, men känner ingen större skillnad...
vad shunten pumpar ut i slingorna kan ja inte mäta då jag inte har nån temp mer än på shuntgruppen...
Ja 60grader är riktigt högt har själv Max 38grader ut i golvet med 16mm slingor, risken är att golvet tar stryk. Men men det är en annan sak.
Om du matar in 60grader och har 45 på returen och ändå inte får varmt inne undrar jag hur isoleringen ser ut i golv väggar och tak. Jag menar 45grader i 16mm slingor lagda med cc20cm bör ge rätt mycket effekt.
Visst en extra pump ökar flödet men kommer golvet och dina fötter klara 60grader över hela ytan?
Om du matar in 60grader och har 45 på returen och ändå inte får varmt inne undrar jag hur isoleringen ser ut i golv väggar och tak. Jag menar 45grader i 16mm slingor lagda med cc20cm bör ge rätt mycket effekt.
Visst en extra pump ökar flödet men kommer golvet och dina fötter klara 60grader över hela ytan?
De som är att jag har klinker i badrummet samt hallen. Och dessa är inte 60grader iaf. Har en svag aning att de 60grader som kommer in blir så knapp fördelad på alla tre slingor. Och då bkire inte varmt. därför ja funderar om de kan va värt å prova å lägga dit en till pump . Så kanske man får lite fart på vattnet??
Isolering ska inte va några problem. Har tjockare isolering än grannen har. Samt energifönster. Och han har varmare. Känns som att min anläggning blir strypt??
Isolering ska inte va några problem. Har tjockare isolering än grannen har. Samt energifönster. Och han har varmare. Känns som att min anläggning blir strypt??
Jag har tänkt byta slangen. Men med tanke på att de är -36grader ute nu så finns de ingen möjlighet att gräva upp slangarna just nu. Så undrar om extrapump hade kunna hjälpa tillfälligt? ?
Ja om det verkligen går ut 60 grader och 45 tillbaka ,och det inte räcker till, så är ditt hus väldigt dåligt isolerat eller så har du för stort avstånd mellan slangen. Har du rumstermostater? Isåfall öppnar alla ställdonen som de skall?
Tror inte det hjälper så mycket med en extra pump. Möjligtvis kanske något om du byter den du har till en större. Sen hade jag inte dragit kallvatten i samma kulvert som värme och varmvatten utan lagt den separat . Är det en färdigisolerad kulvert eller har du byggt den själv?
Redigerat:
en bekant som sysslar med golvvärme säger att matningen inte behöver vara så grov, utan att man ska se golvvärmesystemet som en enhet och när shunten känner att tempen u denna enheten blivit för låg öppnar den och släpper in varmvatten..gadeberg skrev:
Börja med att titta över hur golvvärmefördelaren och shuntgruppen är instrypt. För Du har (nästintill) garanterat inte 60 grader ut på golvet. Hade Du det och retur på 45 grader så har jag svårt att tänka mej något större behov av isolering i huset. För ett DeltaT på över 30 grader och hela golvet som element då får man varmt. Det är siffror man normalt klarar mycket väldigt kalla dagar med över vanliga radiatorer på ett hus i Norrland.
Men med en rätt injusterad shunt och fördelar borde Du ha en retur tillbaka till VP'n på kanske 25-30 grader. Lyckas Du med det har fördubblat den utnyttjbara effekten. Men som sagt, de där golvshuntarna kan vara lite luriga å justera in.
Men med en rätt injusterad shunt och fördelar borde Du ha en retur tillbaka till VP'n på kanske 25-30 grader. Lyckas Du med det har fördubblat den utnyttjbara effekten. Men som sagt, de där golvshuntarna kan vara lite luriga å justera in.