1 953 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vattenburen Värme Träbjälklag - Bärighet?
Rörisen var här i afton och gav lite tips på kommande toalett renovering på övre plan - Då radiatorerna skall bort skall det in golvvärme, vattenburen sådan. Ny panna nästa år.
Men hur skall jag göra detta?
Idag är det 28mm spontat furu golv i hall och badrum som underlag.
Jag tänker mig att riva ut golvet och glesa på med 22x95, golvvärmeplåtar för att sedan lägga 17 slang på ca 200cc, följt av golvgips.
Bygghöjden gör ju att jag sparar ett par millimeter med hjälp av att riva ut allt, glesa, och på med plåtar + gips följt av klinker/Tarkett/laminat eller vad det nu blir - Mot att kanske spårfräsa in slangen i golvet.
Men blir det stabilt nog för klinker? Dvs, gles och golvgips?
Enligt originalritningarna skall mellanbjälklaget ligga på mellan cc34-39 i badrummet och cc40-55 i hallen - Om dessa måtten stämmer vet man inte förrän golvet är helt ute.
Inget dåligt bjälklag heller på hela 9"
Vad tror ni kunniga?
Men hur skall jag göra detta?
Idag är det 28mm spontat furu golv i hall och badrum som underlag.
Jag tänker mig att riva ut golvet och glesa på med 22x95, golvvärmeplåtar för att sedan lägga 17 slang på ca 200cc, följt av golvgips.
Bygghöjden gör ju att jag sparar ett par millimeter med hjälp av att riva ut allt, glesa, och på med plåtar + gips följt av klinker/Tarkett/laminat eller vad det nu blir - Mot att kanske spårfräsa in slangen i golvet.
Men blir det stabilt nog för klinker? Dvs, gles och golvgips?
Enligt originalritningarna skall mellanbjälklaget ligga på mellan cc34-39 i badrummet och cc40-55 i hallen - Om dessa måtten stämmer vet man inte förrän golvet är helt ute.
Inget dåligt bjälklag heller på hela 9"
Vad tror ni kunniga?
Är väl inte så kunnig i ämnet, men gjorde om en garderob till toalett/dusch för nåt år sen. Pratade med en bekant som är erfaren byggare. Vi göt en hyffsat tjock sula med armeringsnät på undersidan just för att det är träbjälklag. Därefter flytspackel och klinkers.
Kilade förbi min brädgård idag och talade med konstruktionsteknikern - Han ansåg att 22x95 följt av slang + plåtar, primer på plåtarna och sedan Ardex S48 som är ett högflexibelt skivlimmningsfix för att sedan skruva golvgips skulle ge en mer än tillräcklig grund för såväl klinker som vilket annat golv som helst.
Så blir det helt enkelt!
Så blir det helt enkelt!
jag la 22mm glespanel på bjälkar cc30 (stoppade i en extra) och sedan dubbla lager golvgips. Det första skruvat i glesen, den andra limmad med S48. Det har hållt i snart tio år så det var ok. Frågan är hur mycket klenare man får bygga....:=)
Är det en mindre yta skulle jag nog fundera på att lägga golvspån och sedan rör på det + flytspackel. Dyrt med spackel men "enkelt".
....bara så att du fick något att fundera på nu när du bestämt dig menar jag....
Är det en mindre yta skulle jag nog fundera på att lägga golvspån och sedan rör på det + flytspackel. Dyrt med spackel men "enkelt".
....bara så att du fick något att fundera på nu när du bestämt dig menar jag....
Domarn! Så där får man inte göra heller, komma med invändningar när jag bestämt mig redan - Med tanke på att det nu, enligt tanten skall vara klinker i hela hallen samt i toaletten så vill jag absolut inte, under några omständigheter, ha för klent golv som leder till sprickor. Dubbel gips säger du.... Jag tänker lägga 22x95 följt av 22x95 följt av 17mm slang följt av 22x95 följt av 22x95 osv...MathiasS skrev:jag la 22mm glespanel på bjälkar cc30 (stoppade i en extra) och sedan dubbla lager golvgips. Det första skruvat i glesen, den andra limmad med S48. Det har hållt i snart tio år så det var ok. Frågan är hur mycket klenare man får bygga....:=)
Hämtade till och med ut 120meter UpoNor 17mm golvvärme slang idag.
Klicka här för att svara