Hejsan! Jag kom hem efter att ha varit iväg i några dagar över jul till ett hus där inomhustermometern visar 11 grader. Innan vi åkte så visade temperaturen i ack. tankarna 80 grader jämnt över. Jag har tre tankar 2x500 liter och en 300-literstank med varmvattenberedare där också elpatronen sitter. Elpatronen (värmebaronen) är har två effektsteg 6+3 kW. När jag slog på patronen innan jag åkte hemifrån var allt frid och fröjd men då vi kom åter hade överhettningsskyddet löst ut och både tankar och hus är iskallt. Funderar nu över vad som kan ha blivit fel. Inomhusgivaren var nedställd på 17 grader och temperaturvredet på patronen står på ca 70 c. Alltså borde elpatronen gå in och värma vattnet i tankarna då det understiger 70 grader, en uppgift den verkar lyckats alltför väl med. Till saken hör att jag ställde ner hastigheten på cirkulationspumpen för lite sedan, skulle detta kunnat vara orsaken? Hur då?

Jag har nämnligen inte tidigare upplevt problemet. Tar tacksamt emot teorier och hjälp. Är ganska ny på det här med husägande, vedeldning och elpatroner.

/Samuel

Trasig termostat eller kontaktor gissningsvis..

Tack för ditt svar! Ska testköra den idag igen när jag är hemma och se hur den beter sig. Det är lite tråkigt om den gått sönder redan då den installerades för bara drygt ett år sedan.

Om du eldat lite för varmt med ved tidigare så kan överhettningsskyddet på patronen redan ha löst ut innan du slog på den. Elpatronens överhettningsskydd löser ut vid för hög temperatur oberoende om patronen är på eller av. Jag har råkat ut för detta, och numer trycker jag alltid på återställningsknappen innan jag kopplar på patronen då vi åker bort.

Krilleman
BrokenArrow skrev:
Om du eldat lite för varmt med ved tidigare så kan överhettningsskyddet på patronen redan ha löst ut innan du slog på den. Elpatronens överhettningsskydd löser ut vid för hög temperatur oberoende om patronen är på eller av. Jag har råkat ut för detta, och numer trycker jag alltid på återställningsknappen innan jag kopplar på patronen då vi åker bort.
En klassiker! :cool:

Hejsan! Tack för er input! Termostaten verkar fungera när jag testade idag. Absolut inte omöjligt att skyddet slagit till när det blivit någon grad för varmt då jag eldat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.