P
Hej!

Har ett litet dilemma. Skall dra förutsättningarna.

Har köpt en bostad med panna från 70 talet CTC 265 (alt 256, kommer inte ihåg). Vattenburen värme till element. Just nu 100kvm men håller på att bygga/isolera loftet och där tillkommer en våning till (hela längden på huset isoleras, 100kvm, dock ej "riktiga" kvm då det är snedtak).

Budgeten är inte allt för hög just nu då hela ovanvåningen renoveras/byggs om. Så mellan 5000-15000kr.

Det är en olje/vedpanna där jag inte använder olja utan endast eldar ved. När jag inte eldar så finns en elpatron från värmebaronen 4,5+4,5kw vilket funkar bra. Till denna finns det inte så mycket mer att tillägga förutom att jag precis monterat ned det öppna kärlet och ersätt med ett slutet på 100L.

Detta fungerar relativt bra så länge jag eldar och patronen funkar också kanon om än kanske lite dyr? har ingen direkt uppfattning om hur farlig denna är i elkostnad än så länge. Har inte bott så länge i huset och kan inte riktigt se kostnaden i långa loppet. Om jag endast eldar så ligger förbrukning per dag i snitt på cirka 15kw.

Har dock börjat fundera på vintern och hur mycket jag kommer att få elda. Har dryga 8-9kubik ved så jag klarar mig nog en stund.

Nu till frågan/dilemmat:
Kan jag instsallera t ex 2x500liters ack.tankar? hur går detta till och jag utgår från att jag måste ha en laddomat 21 (45?). Har tyvärr ingen plats för detta inne utan jag kommer att bygga en ställning/rum utanför med cellplast som isolering (även isolerade rör). Finns ett par begagnade ack.tankar på blocket á 2x500l, kanske en idé?

Om ovan är onödigt för framtiden så kanske en värmepump passar bättre? vad tror ni om det som stödvärme?

(tips som t ex kasta ut pannan och köp nytt kan ni skippa)

Det kommer naturligtvis att bli jobbigt att få elräkningen efter en kall vinter men en 265:a, som inte är en riktig vedpanna, kommer inte att klara av att ladda dina 1000 liter och vedhögen ,som innehåller 5000 - 8000 kwh (beroende om den är stjälpt mått el travad) borde nog vara dubbelt så stor. När elpatronerna är i drift så kostar det nära nog 20:-/tim ,en utgift som ändå hellre skulle läggas på en vettigare panna. En pelletsbrännare går hyfsat bra i din nuvarande panna (finns begagnade) och har troligen betalat sig själv redan innan jul.

P
Enligt en del forumtrådar bör en förugn kombineras med en acktank. Men i övrigt tror jag att förugn eller pelletsbrännare passar din budget bra.

Har du löpande tillgång till billig ved? Om inte så hade jag nog satsat på pellets och sålt veden.

P
läste också att ack.tank var att föredra gällande förugn. Dock inget måste. Kanske får komplettera ytterligare.

Gällande pellets så har jag förstått det som att det kopplas in där oljebrännare sitter idag? måste det därmed vara modellanpassat till min panna? tänker att det kan vara svårt att hitta en brännare som passar just denna gamla modell.

Redigerat av moderator:
Det finns kompabilitetstabeller för brännare - pannor. Vanliga brännare passar till många pannor.

Också en lågpris luft-vattenpump kostar över 20000 och klarar inte en normal vinter utan en hel del eltillskott.

Nu har jag blivit hånad av användare Elffors och pyreldarn för att jag med en del sakkunskap i ryggen givit folk som i liket med dig köpt ett hus där det funnits en kombipanna av typ ctc265 rådet att glömma allt vad gäller vedeldning i den pannan. Tyvärr blir folk lurade vid husköp av mäklare och före detta ägare. "Panna för ved och olja" låter lockande för den oinvigde. Då kan man ju elda med billig ved!
Pannan ctc265 var under många år sveriges mest sålda panna så det finns många pannor av den typen kvar. "Veddelen" är konstruerad för kokseldning och inte för vedeldning.Finns ingen del i pannan som kan upptaga den värme som finns i röken utan mesta värmen går rakt ut i skorstenen.
Koks eldas på ett annat sätt. Där är det inte rökgaserna som innehåller värmen utan strålningsvärmen från den glödande koksen.
De som påstår sig elda ved i en ctc265 eldar inte på lagligt sätt med öppen låga utan minskar förbränningsluften så att pannan mer liknar en kolmila. Naturligtvis mycket olämpligt ur miljö- och hälsosynpunkt.
Ett fullt vedinlägg med öppen låga ger över 500 grader i rökgas, inte alls bra för skorstenen.
Ska man göra "små inlägg" i det redan ynkligt lilla eldningsutrymmet får man i stort sett stå vid pannan och mata in ved hela tiden.
Antar att du har familj och förvärvsarbete till skillnad mot de original som kommer att ge dig tipset att "det går fint att elda med ved i ctc265".

Tycker i allmänhet att ett forum av den här typen ska vara till för rättvisande information och inte för skryt om hur duktig man minsann är på att pyrelda.
Finns ju inget annat forum av den här typen och då är det av vikt att riktig information lämnas.
Många som nyss köpt hus litar helt på vad som är skrivet.
Just värmedelen håller på att kantra ordentligt på Byggahus. Ingen bryr sig längre om att bemöta tokigheterna. Inte finns det någon admin heller som styr upp det hela.

Verktygsdelen på forumet är precis motsatsen. Den som inte köper en batterigrej från Festtool eller Blåa Bosch för massor av tusenlappar är helt ute och cyklar! Varför blir det såhär?

Lång utläggning för tog det i grundligt nu få se om det barnsliga tjafset fortsätter.

Pannan innehåller nästan 300 liter vatten och är mycket dåligt isolerad, läcker värme åt alla håll i pannrummet också. Acktank är därför en mycket dålig ide då förlusterna blir mycket stora.
En acktank ska laddas av en panna med minsta möjliga vattenvolym.
Som tur är så är kombipannan ctc 265 rätt så hyfsad att elda pellets i.
I stort sett vilken pelletsbrännare som helst fungerar bra. Kan du få tag på en Thermia (Ariterm) Bequem eller en EcoTec A4 eller en EcoTec Bioline begagnad i bra skick så blir pelletseldningen i pannan bekväm. Vanliga fallrörsbrännare fungerar också bra men behöver tagas bort varje vecka för asktömmning. Själva pannan klarar drygt 2 veckor utan asktömmning. Finns också fallrörsbrännare med tryckluftsuraskning. Undvik dock brännare där inställningarna görs med fippliga små potentiometrar så sparar du mycket tid som kan användas till annat. Brännare med runda brännarrör kan bli riktigt dyra i reservdelar!
Prisläge begagnad brännare 5000-7000. Ny brännare med automatisk uraskning 19000.

Elpatron i den pannan är en dyr lösning för att få värme. Blir billigare uppvärmning med ett par värmefläktar som ger 100% verkningsgrad.
För varmvatten under sommaren rekommenderar jag att en elberedare monteras på varmvattenledningen efter pannan. Har den här pannan kopparslinga för varmvattnet kan den behöva en avkalkning ifall varmvattnet inte räcker till.

Redigerat:
  • Gilla
Lillkorpen och 4 till
  • Laddar…
P
Hej!

Tack så mycket för ditt långa svar!!! Det har fått mig att inse att jag helt enkelt får acceptera att jag gick på en nit i detta ämne. Trodde som sagt att det var en ved eldningsdel i denna enligt uppgift. Har tillsammans med din beskrivning och ett svar i en annan tråd fått bita i det sura.

Har eldat i den och märker att det fungerar tillfredsställande då man väl eldar. Men jag förstår nu att detta inte alls är bra för varken skorsten eller miljö och måste åtgärdas.
Behöver därmed rätt omfattande hjälp av er.

Har tittat på ett par olika lösningar med pellets och förugn.

Försöker hitta en kompabilitetslista över pellets vs. ugn men går bet. Har hittat en JanFire Flex-A från t ex 2006 (och en från 2010) till bra pris men har inte en blekaste aning om den går att montera rakt på. Det sitter nu som sagt en oljebrännare på plats men ingen olja så klart. Måste man göra något åt oljekärlet om man tar bort brännaren, dvs göra något åt det NU direkt. Skall givetvis forslas bort senare.
denna t ex:http://www.blocket.se/ystad/Pelletsbrannare_janfire_18_kw_43020408.htm?ca=23_11&w=1

Sedan tittade jag som sagt även på förugn som man kan få för dryga 5000kr. Men har inte heller en blekaste om den går att montera rakt på in i luckan. Givetvis förstår jag att det krävs lite moddning men det är jag med på. Bara man inte behöver dra om en massa. Förstod även att ack.tank för att föredra vid förugn, men är det ett måste?
denna tex: http://www.blocket.se/angelholm/Skabersjo_Forugn_43004355.htm?ca=23_11&w=1

I värsta fall får vi sätta en värmepump men detta vill jag egentligen inte. Kanske dock är lättast.

P
Har nu forskat lite själv i detta ämne då det verkar vara snålstucket med info.

CTC 265 verkar inte riktigt vara bra på något som jag kan se det. Har förstått följande:
Dålig uppfångst av värme dvs att det flyr rakt ut
Saknar "mellanvägg" mellan olja och kokseldningen vilket gör att den blåser värmen rakt ut helt enkelt.
Klarar inte att elda ved

Då går vi på en pelletsbrännare kanske? kanske inte den inte kommer att fånga upp värmen utan endast släppa denna rakt igenom. Då "krävs" det en dragregulator som eventuellt kan installeras men kanske inte går att installera. Vart sätter jag denna? på rökröret? (se bild, inte så mycket att sätta den på) Kräver även en någon typ av mellanvägg mellan kokseldningsdelen och pelletseldningen?

http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=69070&d=1347569333&thumb=1

Då går vi på en förugn då? njae...för att få effekt ur den så behöver den nog en ack.tank vilket i sin tur kräver en del ombyggnad.

Lutar nog mot värmepump helt enkelt.

P
Har nu forskat lite själv i detta ämne då det verkar vara snålstucket med info.CTC 265 verkar inte riktigt vara bra på något som jag kan se det.
Har förstått följande:
Dålig uppfångst av värme dvs att det flyr rakt ut.
Saknar "mellanvägg" mellan olja och kokseldningen vilket gör att den blåser värmen rakt ut helt enkelt.
Klarar inte att elda ved

Då går vi på en pelletsbrännare kanske? då den inte kommer att fånga upp värmen utan endast släppa denna rakt igenom så krävs det en dragregulator som eventuellt kan installeras men kanske inte. Vart sätter jag denna? på rökröret? (se bild, inte så mycket att sätta den på) Kräver även en mellanvägg mellan kokseldningsdelen och pelletseldningen.

http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=69070&d=1347569333&thumb=1

Då går vi på en förugn då? för att få effekt ur den så behöver den nog en ack.tank vilket i sin tur kräver en del ombyggnad. Vet inte heller om jag får plats med själva ugnen då utrymmet är begränsat

Lutar nog mot värmepump helt enkelt alt att skicka pannan dit den verkar ska vara dvs tippen och hitta en begagnad vedpanna.

Redigerat av moderator:
Det är få pannor som har så mycket information som ctc 265. Anledningen är att det under lång tid var sveriges mest sålda panna. Till vedeldning går den inte att använda och är inte heller byggd för vedeldning.
Pelletseldning går riktigt bra med en lämplig brännare. Lite lägre verkningsgrad än med en helt ny panna men å andra sidan står pannan där helt gratis. Askutrymmet är hyfsat och räcker för två veckors eldning. Pannan rymmer 290 liter så brännaren behöver inte gå så ofta.
Finns andra kombipannaor som CTC Total och Norahamar Parca som inte lämpar sig för pelletseldning heller. Den första är bara en plåtlåda som koksdelen i din panna, den andra har för liten och trång oljebrännardel fastän pannan är jättestor.

En framåtbrinnande brännare med tryckluftsuraskning eller en brännare av typ Ecotec A4, Ecotec Bioline eller Thermia Bequem ger litet underhåll av brännaren. De tre senare matar pellets underifrån och skjuter bort den förbrända askan. Begagnad brännare är rätt enkelt att installera själv.
Dragbegränsare ska man alltid ha vid pelletseldning så att brännaren kan jobba mot ett konstant drag. Placeras via adapter på rökröret men går också att sätta på sotluckans plats. Någon mellanvägg behövs inte, förstår inte vad du menar där. Den mellanvägg som finns är vattenmantlad

Begagnade vedpannor är väl ingen bra ide. De som säljer en panna begagnad vill säkert ha något bättre så varför ägna sig åt bottenfiske när en ny Atmos eller Ladan är såpass billiga som de är. Tillkommer alltid installation, dyra laddutrustningar och tankar så en ny panna är inte den största kostnaden.
Måste du till varje pris elda med ved? Huset blir svårare att sälja och vedpriserna stiger mycket snabbt nu när skogsägarna upptäckt att de kan ta bra betalt och att folk också betalar. Bland välbetalda juppies har det under några år ansetts som macho att elda med ved och ligger månadslönen på över 50000 spelar vedpriset liten roll, man bara betalar.

Pelletspriserna har sjunkit de senaste tre åren.

Förugn är för de riktigt snåla självplågarna. En apparat till förutom pannan att sota och aska ur och det är ordentligt skitigt.

Är huset och värmesystemet anpassat för att stoppa in en värmepump. Något att undersöka innan beslut fattas.

• Gilla
Anonymiserad 134940
  • Laddar…
P
johanpelle skrev:
Det är få pannor som har så mycket information som ctc 265. Anledningen är att det under lång tid var sveriges mest sålda panna. Till vedeldning går den inte att använda och är inte heller byggd för vedeldning.
Pelletseldning går riktigt bra med en lämplig brännare. Lite lägre verkningsgrad än med en helt ny panna men å andra sidan står pannan där helt gratis. Askutrymmet är hyfsat och räcker för två veckors eldning. Pannan rymmer 290 liter så brännaren behöver inte gå så ofta.
Finns andra kombipannaor som CTC Total och Norahamar Parca som inte lämpar sig för pelletseldning heller. Den första är bara en plåtlåda som koksdelen i din panna, den andra har för liten och trång oljebrännardel fastän pannan är jättestor.

En framåtbrinnande brännare med tryckluftsuraskning eller en brännare av typ Ecotec A4, Ecotec Bioline eller Thermia Bequem ger litet underhåll av brännaren. De tre senare matar pellets underifrån och skjuter bort den förbrända askan. Begagnad brännare är rätt enkelt att installera själv.
Dragbegränsare ska man alltid ha vid pelletseldning så att brännaren kan jobba mot ett konstant drag. Placeras via adapter på rökröret men går också att sätta på sotluckans plats. Någon mellanvägg behövs inte, förstår inte vad du menar där. Den mellanvägg som finns är vattenmantlad

Begagnade vedpannor är väl ingen bra ide. De som säljer en panna begagnad vill säkert ha något bättre så varför ägna sig åt bottenfiske när en ny Atmos eller Ladan är såpass billiga som de är. Tillkommer alltid installation, dyra laddutrustningar och tankar så en ny panna är inte den största kostnaden.
Måste du till varje pris elda med ved? Huset blir svårare att sälja och vedpriserna stiger mycket snabbt nu när skogsägarna upptäckt att de kan ta bra betalt och att folk också betalar. Bland välbetalda juppies har det under några år ansetts som macho att elda med ved och ligger månadslönen på över 50000 spelar vedpriset liten roll, man bara betalar.

Pelletspriserna har sjunkit de senaste tre åren.

Förugn är för de riktigt snåla självplågarna. En apparat till förutom pannan att sota och aska ur och det är ordentligt skitigt.

Är huset och värmesystemet anpassat för att stoppa in en värmepump. Något att undersöka innan beslut fattas.
Du är sjukt ärlig och jag uppskattar det enormt. Varför jag "fastnat" på vedpanna är den mängd ved jag har. Men du har övertygat mig! jag behåller den ved jag har alternativt säljer skiten. Hade kanske tänkt att sätta en myskamin ändå som jag kan använda veden i framtiden.

Jag satsar på en pelletsbrännare ändå! förstår dock ännu inte vart jag skall sätta dragbegränsaren riktigt. När du säger sätta den på sotluckan så menar du alltså den påstådda vedeldningssotluckan då? biggrin.gif

(dvs sotluckan för kokset?).

Det jag hade tänkt var följande. Lägga bud på en liknande av denna modell:
http://www.blocket.se/ystad/Pelletsb...m?ca=23_11&w=1
Som enligt uppgift skall passa.
(alt. http://www.blocket.se/lund/Pelletsbr...m?ca=23_11&w=1)

Köpa denna adapterplåt:
http://www.ved-pellets.se/butik/comm...30&log_pid=yes
Modda dit den.

Köpa denna dragbegränsare och försöka fippla dit:
http://www.dinvvsbutik.se/dragluckat...0-p-54119.html

Vad tror du/ni om det?

Sotlucka brukar finnas i skorstenspipans nedersta del.
Den dragbegränsare du pekar till passar inte för pelleteldning, är för liten i nästan alla skorstenar.
Här har du en som passar de flesta skorstenar. Skicka en mail så får du hjälp med dimensionering och adapter,
http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=group&group=2000

Båda de brännare du länkar till är gammalmodiga och i Janfire Flex A:s fall också mycket för dyr.
"Varför slita hund" som Wassberg sa när han hade felvallat och kom på 34:e plats.
Går ju att vänta till det dyker upp ett tillfälle på en modern lättarbetad brännare. blir inte dyrare men mycket bekvämare..
Båda de brännarna har dåliga inställningsmöjligheter med gammaldags potentiometrar.
Viking Bio är dessutom känslig för draget, svårstartad och brännarrör och roster är gjorda av lövtunn plåt som håller ett par år maximalt och sedan ska det köpas nytt.
Eftersom de ej har uraskning är det jobb varje vecka med att rensa brännaren.
Jag skulle vänta in tillfälle på en Ecotec A4 eller Ecotec Bioline. Samma brännare men olika namn.
Brukar säljas numera till förvånansvärt bra pris. Bequembrännarna brukar prissättas högre men är en liknande konstruktion.
Framåtbrinnande brännare skulle jag begränsa mig till Eurofire, Ulma eller Bionordic Viking B16.

Får du tag i någon brännare så kom ihåg att få med alla anslutningssladdar, termostatgivarsladden och monteringsplåten som följer med brännaren från början

• Gilla
Anonymiserad 134940
  • Laddar…
Oj Hinner du få tag på den i kronoberg så är det ju bara att slå till.
Den andra bequemen är också bra om den fungerar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.