Hej
Har ett väldigt jobbigt problem med värmen i mitt hus, har termostaten på elkassetten ställd på ca 60 grader får dålig värme i elementen på ovanvåningen (en plans villa med källare).
Med cirkulationspumpen igång är utvärmen på ca 27 grader och då blir elementen endast ljumna, däremot om jag slår av pumpen får jag lite varmare element på ovanvåningen.
Jag har luftat elementen efter konstens alla regler och motionerat stiften till termostaterna och det är inga element som är helt kalla eller har luft i sig.
Har cirka 13 grader varmt inne å kan tillägga att det är -34 ute så är tacksam för svar så fort som möjligt.
Har ett väldigt jobbigt problem med värmen i mitt hus, har termostaten på elkassetten ställd på ca 60 grader får dålig värme i elementen på ovanvåningen (en plans villa med källare).
Med cirkulationspumpen igång är utvärmen på ca 27 grader och då blir elementen endast ljumna, däremot om jag slår av pumpen får jag lite varmare element på ovanvåningen.
Jag har luftat elementen efter konstens alla regler och motionerat stiften till termostaterna och det är inga element som är helt kalla eller har luft i sig.
Har cirka 13 grader varmt inne å kan tillägga att det är -34 ute så är tacksam för svar så fort som möjligt.
Har du nån shunt som styr utvärmen?
Jag ser ingen shunt iaf. Kan du styra uttemp på elkassetten kanske? Öka hastigheten på pumpen? Annars verkar de mycket troligt som ovanstående skriver att de säkringen gått på en fas. Ta en titt i elskåpet
För kallt ute så systemet inte räcker till kanske, svårt att komma upp i värme då, märker det här när tankarna blir kalla och värmen i huset sjunker, får elda som f*n innan värmen i tankarna stiger, all värme som blir går direkt ut i elementen...
Jag håller en slant på det steffeb sa, kolla det där lilla blå vredet, bör vara helt stängt.
Kan iochförsig vara en "strypt" bypass så om alla termostater på elementen skulle stänga så har pumpen ändå ett litet flöde genom sig, de tycker inte om att jobba mot stängt system.
Testa hursom att stänga det vredet och se vad som händer.
Kan iochförsig vara en "strypt" bypass så om alla termostater på elementen skulle stänga så har pumpen ändå ett litet flöde genom sig, de tycker inte om att jobba mot stängt system.
Testa hursom att stänga det vredet och se vad som händer.
Jag Googlade på din elkassett och du skall ha en knapp för Temperaturbegränsare "Utlöst temperaturbegränsare återställs genom att trycka in knappen. Detta görs först efter att orsaken till felet åtgärdats, se avsnitt “Åtgärder vid driftstörningar”." Se länk: http://www.rorjour.se/nibe/213.pdf
Kan det vara så enkelt?
Kan det vara så enkelt?