H
huggan: Inga problem.
1 svar · 1,5k läst
L
lordi: Det ska fungera som du har det. Du behöver justera in slingorna mot varann så du får en jämnare reglering
1 svar · 2,4k läst
J
johanpelle: Härligt att du blev av med det gamla svårskötta härket.:)
32 svar · 8,7k läst
·
J
JOW: [citat] Med t.ex. en ir-termometer. Ja, den är ju inte så noggrann, men den mäter lika fel hela tiden, och du är intresserad av temperaturdifferens.
21 svar · 2,3k läst
·
F
fastmoving?: Tror du slog huvudet på spiken, den borde dock klarat värmen, men man vet ju aldrig.. Borde gå att byta innandömet i laddomaten, om inte annat plocka isär o se vad som är snett och om det går att laga.
3 svar · 1,4k läst
snaggletooth
snaggletooth: Märkligt, så känsligt ska det inte vara för placeringen. Min är också från 2003 och har väl bytt element 4..5 ggr utan ha varit sådär jättenoga vid monteringen av nytt element och det har aldrig krånglat. Alternativen skulle vara att elementet inte är riktigt friskt eller så släpper inte tändmodulen på full spänning.
3 svar · 1,1k läst
M
Morgess: [citat] Termostaterna är oftast också begränsade för att ge en jämn temperatur. Tex kan de stänga vid 23 grader för att ge en ungefärlig rumstemperatur på 21 grader. Tar du bort dem får du fullt flöde genom termostaten = radiatorn är alltid varm oberoende av rumstemperaturen.
6 svar · 3,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: Okay, rören är inkopplade. stäng av pumpen, stäng alla element, stäng aningen returen eller framledningen innan/efter värmekällan (om du har några ventiler, det brukar finnas ventiler på båda sidor om cirkulationspumpen), öppna ena pluggen, om det strömmar ut mycke vatten och trycket vid expantionskärlet sjuker så är röränden kopplad till den ventil som du inte rört. Om du tar
3 svar · 5,9k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: 80grader mot brännbart matrl är det väl som gäller?
3 svar · 5,9k läst
thomas33
thomas33: Finns en gammal tråd här på BH som kanske ger dig en lösning eller idéer. http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/44964-vattenmantla-befintlig-kamin.html
1 svar · 5,5k läst
S
stoif: He he, tack för historien. Alltid kul att höra hur det löser sig också.
7 svar · 4,8k läst
R
Rauur: Vid närmare efterforskning så är oljetanken hälften "skrotad", är bara skalet kvar eller vad man säger. Trist om man ev hade kunnat gjort en acktank av den! Men jag får spana vidare :) Ja dom är fina elementen, men om dom skulle vara hemskt rostiga invändigt, hur fixar man sådant?
8 svar · 1,4k läst
·
J
JockeG: Det låter lite surt men det är nog som ni säger. Ska täta läckor och försöka övertyga äkta hälften om att det faktiskt är skönt att ha lite svalt inomhus :) Få se efter helgen hur det ser ut då. Trevlig helg på er!
8 svar · 1,6k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Det jag menar är att du ska lufta medans tempvredet är borta så att det kan komma fram vatten. Precis som någon skrev verkar det som om det är avstängt både framledningen och returledningen till just det elementet. När man luftar element så räcker det normalt (till 99%) att bara returen är öppen, men om det sitter backventil i den och tempvredet stoppar allt tillflöde på
12 svar · 1,2k läst
J
johanpelle: Prova först hur det blir om du vrider upp alla elementventiler helt och sedan reglerar med innegivaren. Är ju många som fått det att fungera på det viset. Teknikhörnan på Lidl brukar ibland ha kampanj på Honeywell Rondostat elektroniska elementtermostater. Brukar inte då kosta mer än en enkel billig noname vridtermostat. Fördelen är att man kan programmera elementet till dagsänkning
4 svar · 2,6k läst
H
henrikh: Tack! Jag skall testa detta efter helgen.
2 svar · 4,0k läst
·
L
lordi: Angående temperaturreglering så är det lite knepigt att förklara , men en termostatventil fungerar bäst när man skickar ut precis på gränsen så varmt vatten som behövs för att hålla, säg 21 grader, som i mitt exempel. Alltså man använder ventilens övre register så att säga = den är mestadels öppen och stryper lite när det behövs.
4 svar · 5,4k läst
M
Mattsson86: [citat] Aha då kan jag labba lite med de då. Tycker jag har lite hög returtemp. Tack för de! Sent from my GT-I9100 using Byggahus
20 svar · 3,1k läst
S
sxpeter: Någon som har erfarenhet av Mdoli spisinsatser från företaget MyGind???? Priset på deras hörn-kassett är nästan för bra för att vara sant, så kanske är det det eller?? //Peter
0 svar · 804 läst
A
alexhell: Hej. Det står i valet och kvalet att välja kamin och det lutar åt conturas modell med alu på sidorna. När man tror att man äntligen är klar kommer en vän och säger att " dom ser tråkiga ut i plåten efter ett tag pga värmen". Har ni några liknande erfarenheter??Hur länge har ni haft er? vi är inne på en 550a
0 svar · 694 läst
P
Paddy: Vi har haft bergvärmen i tre år med jämnheta gamla element. Det är först nu när vi monterat de nya elementen som vi märker att dom blir ojämnt varma. Frågan är vad dom har för teknik som gör dom känsligare för felkoppling? När jag mätte hade alla element varmare retur än tillopp så det tycks inte vara en enstaka felkoppling.
2 svar · 3,6k läst
·
scampi
scampi: Nu hände det grejer, och detta löste ju problemet! Fantastiskt! Tack för all hjälp!
17 svar · 5,1k läst
·
H
hellgun: Någon som har några tankar kring detta? Jag tänker mig följande tre delposter: 1. Luft/vattenpump med installation plus annat lullull som behövs för att få värmekällan komplett. 2. Element, rör och installation i den orörda delen av huset, ca 75-80 m2. 3. Läggning av vattenburen golvvärme i om-/tillbyggnaden, ca 40 m2. Jag tänker mig spårad golvspån och slang. Kommer inte ligga
1 svar · 1,1k läst
·
J
jensaro: Det är väl garagedelen som blir lurig att tjäna in, men skillnaden mot en singel kanske inte var så stor. 22' var rätt kurs!
3 svar · 2,1k läst
S
steppen7: Men hur är det, jobbar Uponors central med nån slag medlvärdesbildning/PWM av styrdonen? För när jag tittade på mina i huset (innan jag övergick till fasta strypningar) så var dom ju ofta lite halvvägs öppna. De är väl termiska och har en stor tröghet för att kunna regleras analogt istället för på/av. Hur funkar detta med din termostat, blir det på/av? Får du några
27 svar · 5,0k läst
·
anders07
anders07: Jag har LK EPS som är motsvarande men som har 1mm aluminiumplåt ovanpå. Jag har klinker dierkt på skivorna och jag känner inte var slangarna går, förutom då de ställen där det är mer än avståndet mellan (15cm). Jag har ett gäng skivor kvar om du är intresserad, Blomqvist78, finns på Ekerö... ;) EDIT: rör har jag också så det räcker till 6kvm... Mvh, Anders
18 svar · 15,4k läst
J
Jonny 82: http://nurmoosta.blogspot.fi/2011/05/lamminvesivaraaja-nibe-compact-r-300-on.html Visserligen på finska men kolla bilderna.
6 svar · 4,2k läst
MTech
MTech: Man kan bara förvara dom ute om emballaget på pallen är intakt! Säckarna i sig tål inte fukt! Blir pellets fuktig så blir det som sågspån och oanvändbart! Jag kastar mina säckar rätt in genom fönstret och ner på golvet hehe! 2 säckar på 11pall har gått sönder! Funderar dock på ett bulkförråd tills nästa gång!
17 svar · 4,8k läst
A
A-O: diagrammet visar slutet på oktober och början på november, varför köpte jag inte kaminen förra vintern? :wow::D [bild]
19 svar · 12,6k läst
·
D
D4niel: Tack alla för er hjälp. Vi har till 95% bestämt oss för att vi ska ha vattenburen golvvärme. Dels för att vi verkligen vill ha klinker på bottenplan och jag och sambon är nog för bekväma för att avstå från värme i golven. Det är ju dessutom riktigt surt om vi ångrar oss efteråt om vi inte lägger. Dels löser vi problemet med värme på ovanvåningen då vi lägger golvvärme
11 svar · 6,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.