Vi står precis och funderar på om vi ska konvertera vårt hus till golvvärme eller inte. Jag skulle därför gärna ta del av de erfarenheter som finns hos er som redan har gjort en sådan konvertering.

Hur gjorde ni och vad skulle ni göra annorlunda om ni fick chansen att göra om jobbet?

Då vårt hus är från -62 har vi endast ca 80mm isolering i väggarna så jag nojjar mest över om golvvärmen ska orka värma huset eller inte. Hur välisolerade hus har ni och hur väl fungerar golvvärmen när det blir duktigt kallt ute?

Har ni några andra erfarenheter som kan vara vettiga för mig att tänka på innan jag sätter kofoten i golvet?

Vårt hus är från 30-talet. Och vi kommer allt eftersom byta ut radiatorerna till golvvärme.

Vi har bytt i två rum hittills och jag tycker att det har funkat mycket bra. Tycker att det är en jämnare värme. Vet också att systemet inte alls är optimerat för att ge bästa värmen (tror vi skulle kunna få det bättre, men vill inte göra några mera exakta inställningar innan hela huset bara har golvvärme..)
Tycker att det är mindre drag, men det kan också bero på att vi fixade till runt fönster och dörrar som var dåligt drevade. Vi tog även bort befintlig sågspån och la ner isolering istället.. Största fördelen är att "golven" är varma, i andra rum är golven "kalla". Har sval-uppvärmd källare under dessa rum..

Våra ytterväggar består av (innefrån); boardskiva (för att få det slätt) + 15cm stockar + vindpapp + 45mm isolering + panel

Har färdig-spårade 22mm spånskivor som ligger på befintliga golvstockar, plåtar som slingorna ligger i och ett "riktigt" trägolv på det..

Tack för inormationen.
Det är skönt att höra att golvvärme fungerar bra i hus med isolering som är ungefär likvärdig med vår. Då behöver jag kanske inte oroa mig så mycket för att det ska bli svårt att hålla värmen när midvinterkylan kryper på.

För oss lutar det just nu mest åt att vi lägger 30mm spårad cellplast som vi lägger golvvärmen i med en 14mm parkett ovanpå. Om det är någon som har erfarenhet av golvvärme i cellplast så tar jag tacksamt emot all information som finns.

Janus82 skrev:
Det är skönt att höra att golvvärme fungerar bra i hus med isolering som är ungefär likvärdig med vår. Då behöver jag kanske inte oroa mig så mycket för att det ska bli svårt att hålla värmen när midvinterkylan kryper på.
Nej, det borde inte vara något problem. Största problemet för oss just nu, är att vår värmepump är från -79 och den orkar inte pressa upp värmen tillräckligt. (Med en nyare så försvinner det skulle jag tro..)
Vi har även en kamin som skall kunna avge extra värme om det blir riktigt kallt..

peternicklas
Vårt hus är från 1963 och alla element är borttagna och ersatta med golvvärme. Idag har vi -13 grader och en framledning på 33 grader till golvvärmen. Termostatet är ställt på 20,5 grader och det är just nu 21.3 grader inomhus. Tegelhus med 100 väggar och isolering som är från 1963 och den kunde varit bättre. Dock har vi lagt 500 mm. lösull på vinden och det gjorde stor skillnad. Kör flytande kondensering på värmepumpen och alla slingor är justerade in, inga ställdon alls på golvvärmen.

peternicklas skrev:
Vårt hus är från 1963 och alla element är borttagna och ersatta med golvvärme. Idag har vi -13 grader och en framledning på 33 grader till golvvärmen. Termostatet är ställt på 20,5 grader och det är just nu 21.3 grader inomhus. Tegelhus med 100 väggar och isolering som är från 1963 och den kunde varit bättre. Dock har vi lagt 500 mm. lösull på vinden och det gjorde stor skillnad. Kör flytande kondensering på värmepumpen och alla slingor är justerade in, inga ställdon alls på golvvärmen.
Det låter ju utmärkt att ni har fått golvvärmen att fungera bra i ett hus som liknar vårt. När du skriver "100 väggar" så antar jag att du syftar på att ni har 100mm isolering i väggarna. Har jag fattat rätt då?

Nog finns det väl fler personer här på BH som har dragit in golvvärme i sina hus? Är ni nöjda med hur det fungerar eller blir det kallt inne när vintern biter i?

VI har ett hus från -77. Enorma fönsterpartier och massor med altandörrar i glas (allt härligt 70-tal än så länge).

Vi lade in LK EPS16, spårade frigolitskivor med 1mm aluminiumplåt ovanpå. Detta för att vinna takhöjd då vi måste lägga Nivellgolv på nedre plan (platta på mark).
Uppe kunde vi strippa gamla isoleringen i golvet (betongbjälklag) och lägga frigoliten rakt på och så vann vi ca. 12 cm i takhöjd. :)

Vi har fått sätta in ett par extra portabla el-element i vardagsrummet men det beror på fönstren som är stora och otäta. De ska bytas i vår. Vi har totalt 7 st. fönster på 1,8x1,9 meter i vardagsrummet... :o

Vad det gäller värme är det lite svårt att säga då vi inte bodde här med gamla el-elementen som fanns när vi köpte huset men värmen är väldigt jämn och behaglig.
Vi har termostater för varje rum/avdelning och det fungerar väldigt bra att ha 19 grader i sovrum och 21 i allrum t.ex.

Det jag skulle göra annorlunda är att se till att få slangar närmare i anslutning mot ytterväggar samt inte lämna "luckor" någonstans.
PÅ något ställe blev det knepigt med framdragning av rör t.ex. och då blev det i en korridor så att alla fyra matningar ligger på ena sidan och alla returer på andra med följden att ena foten har varmt och andra kallt när man går i korridoren.
Samma sak i något dörrhål där slingorna ligger längre ifrån varandra, kallt mitt i dörrhålet.

Detta märks inte så mycket uppe där vi har ek stavparkett men nere med natursten märks det direkt var dessa "hål" finns...

Mvh,
Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.