3 356 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Val av värmesystem på övervåning
Vi har en nybyggd (2008) tvåplansvilla som idag har en helt tom och oinredd övervåning, dock isolerad. Taket är brutet, så på långsidorna är det kattvindar förutom mitt på ena sidan där det är en 4 m bred kupa med två fönster och en balkongdörr. Två fönster på varje gavel.
På undervåningen har vi golvvärme i träbjälklag ovanpå en krypgrund.
Värmekällan är en Nibe Fighter 1235:8 (bergvärme).
Undervåningen är på 105 kvadrat och övervåningen på c:a 90 kvadrat (mätt innanför kattvindarna).
Nu är det dags att börja inreda övervåningen och frågan hamnar då på val av uppvärming.
Första tanken var att köra golvärme även där. Jag vill helst slippa radiatorer.
Men kostnaden enbart för materialet skulle gå på c:a 70.000 kr.
Som lägst har vi haft 14 grader på övervåningen när det varit -25 grader ute, utan någon som helst uppvärming annan än den värme som kommer från undervåningen (trappa är installerad, så där kommer en hel del kallras ner på vintern). Så det behövs ju inte speciellt mycket värmetillskott.
Jag pratade med en utställare på Villamässan i Stockholm i höstas som nämnde att ett alternativ var uppvärmning m.h.a. luft istället. Man kunde då också får kyla på sommaren, vilket lät lockande, då det är ganska varmt där uppe då och vi kommer att göra två, tre sovrum där uppe.
Har dock läst en del negativa kommentarer av det här på forumet.
Ska kanske nämna, golvvärme eller ej, så funderar vi oavsett på att ha det i badrummet på övervåningen. Men det skulle ju kunna gå att dra upp en slinga bara, eller kanske t.o.m. köra el?
Vad säger ni, för- och nackdelar golvvärme/luft eller finns det andra alternativ?
- Mvh Håkan
På undervåningen har vi golvvärme i träbjälklag ovanpå en krypgrund.
Värmekällan är en Nibe Fighter 1235:8 (bergvärme).
Undervåningen är på 105 kvadrat och övervåningen på c:a 90 kvadrat (mätt innanför kattvindarna).
Nu är det dags att börja inreda övervåningen och frågan hamnar då på val av uppvärming.
Första tanken var att köra golvärme även där. Jag vill helst slippa radiatorer.
Men kostnaden enbart för materialet skulle gå på c:a 70.000 kr.
Som lägst har vi haft 14 grader på övervåningen när det varit -25 grader ute, utan någon som helst uppvärming annan än den värme som kommer från undervåningen (trappa är installerad, så där kommer en hel del kallras ner på vintern). Så det behövs ju inte speciellt mycket värmetillskott.
Jag pratade med en utställare på Villamässan i Stockholm i höstas som nämnde att ett alternativ var uppvärmning m.h.a. luft istället. Man kunde då också får kyla på sommaren, vilket lät lockande, då det är ganska varmt där uppe då och vi kommer att göra två, tre sovrum där uppe.
Har dock läst en del negativa kommentarer av det här på forumet.
Ska kanske nämna, golvvärme eller ej, så funderar vi oavsett på att ha det i badrummet på övervåningen. Men det skulle ju kunna gå att dra upp en slinga bara, eller kanske t.o.m. köra el?
Vad säger ni, för- och nackdelar golvvärme/luft eller finns det andra alternativ?
- Mvh Håkan
Jag gjorde samma sak för några år sedan, dock bara badrum. Dra upp en slinga till ert badrum, har ni vattenburet så fortsätt med detta. Till övriga hade jag kört med en luft/Luftvärmepump. Det ni iså fall får tänka på är att planeringen blir så bra så att pumpen kan cirkulera värmen till alla utrymme. 70000:- för golvvärme låter dyrt! Golvspånen kstar en del och slangen går väl på runt 6500:-. Sedan behöver ni matning upp samt kanske en cirk.pump och en golvvärmefördelare. Termostat och ställdon behöver ni inte utan ni stryper in slingorna till respektive yta.
Klicka här för att svara