Skräm inte TS nu. Säkert vatten är en branschvägledning som har två syften:

1) skapa & trygga jobb till branschen
2) minska kostnaderna för försäkringsbolagen

Därmed inte sagt att det inte finns vettiga tankar i säkert vatten, men det är inget måste och man får tänka själv också. OM man dragit pexrör i krypgrund och OM dessa skulle frysa, vad händer (om boytan i övrigt hålls varm)? Troligtvis ingenting, man tinar upp rören och kör igång sitt värmesystem igen. Om man har många repeterade frysningar kanske, kanske en slangs skulle kunna ta skada, vad händer då? Jo den lilla mängd vatten som ett värmesystem innehåller rinner ut inne i krypgrunden och sjunker ner i marken där, återigen utan att skada något.

Jag vidhåller att jag har värmerören i krypgrunden med gott samvete! Det är ju först om jag ska kräva ersättning från mitt försäkringsbolag som de kommer ha åsikter, och eftersom jag inte ser några sannolika skadekonsekvenser lär det inte ske. Och kostar det mig 200 kr att byta en sträcka pexrör som jag kan göra själv, må det väl då vara hänt om det händer en gång per 50 år.

Not/tillägg: Mitt resonemang håller ju bara för värme-rör, inte tappvatteninstallation. Den senare kan ju vara stillastående under lång tid och då är riskerna och konsekvenserna helt andra.

Redigerat:
Jag visste inte att man inte fick dra värmerör i krypgrund, och håller med norrbottenstorpet angående riskanalysen. Men jag tycker ändå att man ska följa branschreglerna när man bygger nytt. Dels finns det risk att saker och ting kan strula sig vid eventuella försäkringsärenden, och när man säljer huset så kan värdet minska eftersom man säljer huset med ett känt byggfel (håller man tyst bygger riskerar man att bygga in ett dolt fel, även om en koll av krypgrunden nog faller under undersökningsplikten).

Känns som lite energislöseri att dra värmeledningar i krypgrund.

peternicklas
Ni har inte funderat på golvvärme, är mer lämpat till jordvärmepump.

Jag har börjat planera min konvertering och jag kommer att dra det mesta för bottenvåningen i krypgrunden, mest för att det skulle bli en himla massa rör kors och tvärs i huset annars.

Sedan ang. frysrisk så tar jag hellre att det rinner hur 100 liter vatten i krypgrunden än inne i huset (vid ett långvarigt strömavbrott). Jag är betydligt mycket mer orolig för att de vanliga vattenledningarna fryser sönder i så fall och man får otroligt mycket mer vatten som förstör inomhus. Som någon skrev tidigare så kan man ju dra med PEX och minska risken för att något fryser sönder.

Hoppas dra igång det praktiska fram i vår när man kan börja koppla ur el-radiatorerna...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.