Hej alla.

Jag har ett fritidshus där jag har vattenburet med radiatorer. En kökspanna, CTC Norah, sköter uppvärmningen medans jag är där och en elpanna från 70-talet håller underhållsvärme när jag inte är det. Jag har börjar gå i tankarna att renovera systemet då det börjar bli ganska gammalt och jag vet att vattenkvaliten i det inte har vart den bästa tidigare, byta lite rör och så och tänkte jag nog byta ut elpannan när jag är i farten. Den som sitter där nu är i princip bara en tank på ca 25 liter med två patroner i som startas när en termostat inne i köket säger till. Nu är min fråga vilken typ av modernare elpanna kan vara lämplig att koppla parallelt med en kökspanna?
Jag har sneglat på typ CTC Electronic: http://www.ctcvarme.se/web/Elpannor.../Varmepannor/Elpannor/CTC_Electronic-140.aspx

Skulle den typen vara okej, de har ju så mycket elektronisk styrning jämfört med min gamla och jag undrar väl mest om den klarar att bara få varmvatten från pannan genom sig medan den inte får värma då jag eldar?

Har även funderingar kring huruvida en lite acktank med elpatron skulle funka för att hålla underhållsvärmen. Någon med tankar därom? Hur får man acktankens patroner att starta vid en inställd temperatur (ca 10 grader) i rummet?

Tacksam för svar!

En elpanna och vattenburen värme är bland det mest robusta som finns inom VVS.
Just pga att värmen tar bort syret i vattnet och minskar korrosionen i systemet.

Elpanna, är det både tappvatten och värme, eller bara värme? Låter som bara värme.
Kanske sätta dit en separat VVB som får ta över den biten isf, och (efter grundlig genomgång) behålla elpannan för varmvatten?

I din installation behövs ingen avancerad elektronik för styrningen. En drifttermostat med börvärde och nuvärde räcker mer än väl.

Avancerad styrning spelar mer roll när det är värmepumpar och solvärme etc inblandat i systemet.

Summan är att jag menar att du ska kolla upp systemet ordentligt innan du dömmer ut det.
Nog mer nytta av att byta kökspannan till en modernare och kompletera med en acktank om plats finns.

Det sitter nu en liten varmvattenberedare som bara går på el och vi är inga storförbrukare så det kan lika få vara så.

Ja acktank vore skönt.. Men då borde det väl lika bra att ha elpatroner i tanken och låta dom sköta underhållsvärmen? Det är ju ungefär som el-pannan jag har nu fast några hundra liter större. Kan det vara en bra lösning? Helst skulle ju då patronerna i acktanken i princip bara värma elementen när jag inte är där, och inte värma upp hela tanken i onödan, går det enkelt att ordna?

Mycket frågor, men jag är rätt novis när det kommer till reglerteknik. Jag hoppas ni har överseende.

En liten acktank med inbyggda elpatroner är inte fel.
http://www.rinkabyror.se/artikel/tank-750-l-oisolerad/
Så efterisolerar du den genom att bygga in den i en låda. Minst 500mm ovanpå, och 200mm runt om och i botten.
Lösullsisolering fungerar bra.

Till kökspannan behöver du en laddkrets för effektivt eldande.
Tex Laddomat 10
http://www.termoventiler.se/index.php?sida=produkter&undersida=laddomat&produkt=laddomat_10

Du värmer inte volymen i onödan med el, sålänge den står inomhus så kommer spillvärmen huset tillgodo.
Om du dessutom har eldat i kökspannan innan så slipper du startkostnaden för att få upp tanken i 25-35grader.

Om du bara kör elpatronen när ni inte är där, så gör det inget om systemet är långsamt.
Låg effekt på elpatronen, och styrning som låter den pytsa lite, men oftare så man håller tempen på rätt nivå hela tiden.

Jag tycker också att acktank med elpatron låter bra. Elpatronen ställs in på att starta när acktanken har slut på värme - inte när huset nått en viss temperatur. Husets temperatur ställer du in på en termostat och sen dras värmen från acktanken.

Eldar du upp acktanken så den nästan kokar innan du lämnar stugan så finns det mycket värme att dra av innan elpatronen går igång, så du kan spara lite el där.

Vill du inte lägga en massa pengar brukar det finns acktankar till bra pris på blocket.

Överlag är direktel en ganska dyr lösning för underhållsvärmen. Om du kompletterar med en billig luftvärmepump och låter elen enbart sätta värmesystemet i frostskyddsläge så borde du kunna sänka elräkningen en bra bit.

Tack för alla svar!

Jo en acktank är ju väldigt lockande. Som det är nu har man inte mycket värme på morgonen då det är -30 ute även om man eldar upp till 23-24 grader innan man går i säng och sen sover 7 timmar. Huset är från 30-talet och rätt dragigt.

Angående elpatroner, är de standardkopplingar för dom? Vad jag tänker är om jag kan köpa en acktank utan patroner och ta de två som sitter i mina gamla panna? De ser ut att vara bytta då de ser mycket fräschare ut än själva pannan från 70-talet.

Jo en pump kanske vore något i framtiden men som det är nu så är min pappa, som har stuga bredvid, där oftare än mig och eldar då i mitt hus så elräkningen blir inte så farlig ändå.

Vilka delar behövs till styrningen? Jag har gamla sektionsradiatorer utan termostater, bara kranar, och dom ska inte ändras något på. Så vad behövs förutom acktank och laddomat för att få till det här?

Patroner till tankar har stdgänga R50, men det är långt i från alla Elpannor som har dessa patroner tyvärr. Du får kolla upp modellen på pannan för att avgöra.

Utshuntingen av värme till huset från tanken sköter man ett en shunt, reglermotor och rumsgivare.
tex en ESBE, finns lite matnyttigt i denna PDfn.
http://infoweb.esbe.se/files/55683/Controllers_SE_99501360_A_LR.pdf

Jag tror nog det kan vara R50 på den jag har ser då ut som bara en stor standardgänga, borde vara kring 50. Får kolla vid nästa besök.

Nåväl, jag fortsätter väl med mer frågor.
Angående ledning mellan panna och acktank, jag är utelämnad till att ställa tanken på den enda plats där det är möjligt och det är på "fel" sida om pannan i förhållande till var pannans ut/inlopp kommer ut. Rören kommer alltså måsta krökas en del, vilket jag läst skall undvikas i största möjliga mån. Visst borde rejäl dimensionering av rören avhjälpa problemen en del? jag har inga problem att köra DN 50 från pannan exempelvis. Även om ingången i tankarna verkar vara DN25 eller så, är det någon mening att ha grova rör genom böjarna?Jag måste vidare antingen gå upp och lägga rören mellan panna och tank i golvet till övervåningen eller lägga under golvet i på nedervåningen, spelar det någon roll vilket för funktionen?

Laddpumpen borde fixa det. Lite risk för luft kanske. Men det är lite utanför min erfarenhet, någon av våra rutinerade vedeldare kanske vet bättre?

Okej, men avluftning borde väl gå att ordna i högsta punkten mellan panna och tank? Där utloppet från pannan vinklar ner i golvet kan man väl sätta en t koppling och låta ett rör gå uppåt en bit med en luftningsventil i toppen?

Absoult, problem är till för att lösas :D

Om du ritar på en systemskiss och lägger den i en ny tråd i systerforumet biobränsle så kommer du till slut ha en systemritning som är bättre än vad du kan få från tillverkare och VVSföretag.

Finns ett par aktiva trådar och någon klistras som berör design av nya vedpannor, kolla lite i dom, koncepten är desamma som för din installation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.